پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جامعه پزشکی هیچ نقشی در تعیین تعرفه‌های خود ندارد/ این مهم عین تبعیض و ناروایی است

جامعه پزشکی هیچ نقشی در تعیین تعرفه‌های خود ندارد/ این مهم عین تبعیض و ناروایی است
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که تمامی ارکان ذی‌نفع در یک حرفه باید در تعیین تعرفه‌های آن دخیل باشند؛ گفت: جامعه پزشکی هیچ نقشی درتعیین تعرفه‌های تشخیصی و درمانی نداشته و این مهم عین تبعیض و ناروائی است.

دکتر فرجود شکوهی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با تاکید بر این که مجریان یک طرح یا برنامه ای از جمله جامعه پزشکی هیچ نقشی در تعیین تعرفه های اجرائی آن حرفه نداشته باشند، عین تبعیض و ناروائی است؛ اظهار کرد: به هر حال تمامی ارکان ذی‌نفع در یک حرفه باید در تعیین سرنوشت و به عبارتی تعرفه آن دخیل باشند، مسلماً دولت ( بیمه های پایه) نیز صرفاً به عنوان یک رکن باید در این امر مهم سهیم باشد نه همه آن.

 

وی با بیان این که در تعیین تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی نظرکارشناسی جامعه پزشکی لحاظ نمی‌شود؛ افزود:در سال‌های اخیر این نارضایتی قوت و قدرت بیشتری یافته، آن‌هم به علت تورم غیر قابل کنترل به شکلی که اکنون هزینه های سرویس و تعمیر تجهیزات پزشکی مطابق قیمت خرید همان تجهیزات در سه الی چهارسال قبل است.

 

 عضو شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که چرا نظرات کارشناسی جامعه پزشکی در تعیین تعرفه لحاظ نمی شود؛ ادامه داد: اولاً متولیان امر بی‌راهه می‌روند و این امرمساوی با بی هدف بودن است ؛ ثانیاً وقتی منافع حاکمیتی بر منافع مردمی ترجیح داده می شود، اهمیتی به نظرات کارشناسی داده نمی شود.

 

 شکوهی با بیان این که تعرفه ها با امضای هیئت دولت ابلاغ می شود که قطعاً نظرات شورای عالی بیمه ها نیز در آن لحاظ می شود؛ تصریح کرد: متاسفانه جایگاه اصلی نهاد جامعه پزشکی، یعنی سازمان نظام پزشکی کشور در تعیین تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی خالی است و دلیل اصلی نارضایتی جامعه بزرگ پزشکی کشور نیز همین امر است.

 

 مشاور رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی در امور توانبخشی در بیان علت این که بسیاری از پزشکان یا به مهاجرت روی آورده یا به مشاغلی غیر از طبابت مشغولند ؛ گفت: دلیل مهاجرت‌ها اظهر من الشمس است، علاوه بر فقدان برنامه‌ریزی‌های مدون برای آینده حِرَف پزشکی، تبعیضات بین رشته‌ای و نحوه اشتغال آن‌ها و نیز مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و... همه این عوامل زمینه مهاجرت‌ها را فراهم نموده است.

 

وی اضافه کرد: از طرفی به جهت هزینه‌های بالا، جذابیت‌های لازم در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پزشکی وجود ندارد و تا ‌آن‌جایی که امکان دارد این سرمایه‌گذاری‌ها به انحای گوناگون همراه متخصصین به خارج از کشور گسیل می شوند.

 

 به گفته عضو شورای عالی نظام پزشکی با توجه به پیش‌بینی‌های اقتصادی در خصوص تورم، چنان‌چه سال آینده تعیین نرخ تعرفه متناسب با تورم نباشد؛ اولاً شاهد رکود حوزه تشخیص و درمان خواهیم بود و ثانیاً موجب ورشکستگی مراکز درمانی خصوصی خواهد شد، آن‌هم به دلیل هزینه‌های بالای اداره آن‌ها و ثالثاً به جهت عدم تقارن بین دخل و خرج، یک به هم ریختگی و هرج و مرج غیرقابل کنترل در دریافت هزینه ها را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان راه حل؛ مجلس می تواند با طرح دو فوریتی، موضوع تعیین تعرفه ها را به خانه اول آن یعنی سازمان نظام پزشکی برگرداند تا کارشناسانه و بر حسب واقعیات موجود جامعه، تعرفه ها تعیین شود.

 

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.