جمعه، 10 فروردین 1403

مشروح مذاکرات و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی اعلام شد

مشروح مذاکرات و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی اعلام شد
پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی مورخ 1400/4/9 در دو نوبت صبح و عصر برگزار و مصوبات آن اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی ؛ دکتر داریوش طاهر خانی دبیر شورای عالی نظام پزشکی در خصوص موضوعات مورد بحث در این شورا اظهار کرد:در این جلسات 17 موضوع  در دستور قرار گرفته بود که همه آن ها توسط اعضای  شورای عالی مورد بحث و بررسی مقرار گرفت که اهم مطالب عنوان شده در مشروح مذاکرات در 38 بند به شرح ذیل است:

۱ - با توجه به سهم سلامت از تولید ناخالصی داخلی (GDP) و تاثیر عمیق آن بر اقتصاد سلامت ، تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی و دارویی ، رویدادهای اجتماعی و رفاهی ، شاخص اندازه گیری رفاه جامعه و نقش آن در استانداردهای زندگی و درجه توسعه یافتگی ، سازمان در جهت افزایش آن اقدامات پیشگیرانه معمول نماید.

۲ - با توجه به وظایف و اختیارات سازمان در حوزه آموزش به استناد بندهای د - ی - ق و س ماده ۳ و ماده ۴۵ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و نقش آموزش در ارتقا جایگاه علمی اعضا و سواد سلامت جامعه ، نسبت به توانمندسازی این حوزه در ابعاد مختلف اقدام گردد.

۳ - با توجه به نقش گردشگری سلامت در افزایش GDP , ارتقا اعتماد بین المللی ، ارتقا جایگاه سازمان و کاهش مهاجرت پزشکان ، توسعه این حوزه به استناد تکالیف قانونی مقرر در بند ع ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی در دستور کار سازمان قرار گیرد.

۴- مشکلات همکاران در بعضی از استانها در بحث قراردادهای بیمه های تکمیلی با موسسات کلینیکی و پاراکلینیکی بالاخص آزمایشگاهها با تعرفه کمتر از تعرفه های مصوب شورای عالی بیمه سلامت و کمیته های استانی

۵ - تاخیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی

۶ - توجه ویژه به فعالیت‌های مالی و اقتصادی در صندوق تعاون و رفاه با جذب افراد متخصص در این حوزه و تاکید بر ترمیم هیات مدیره صندوق تعاون و رفاه توسط رئیس کل محترم با توجه به مصوبه جلسه صندوق تعاون و رفاه در  مورخ 28/02/1401 و تسریع بررسی گزارش حسابرسی صندوق تعاون و رفاه و نحوه تغییرات و ارائه گزارش در جلسه مجمع عمومی آتی صندوق

۷ - تاکید بر برخورد قاطع با مسئله زیرمیزی و دریافتهای غیر متعارف به استناد آئین نامه انتظامی و با رویکرد تقویت اخلاق پزشکی و با بهرگیری از ظرفیت انجمن‌های پزشکی چرا که عدم ورود سازمان ، نافی عدم ورود سایر سازمانهای نظارتی نبوده و تداوم وضعیت چهره جامعه پزشکی را مخدوش خواهد کرد.

۸ - در ایجاد نظام پزشکی‌های جدید و جداسازی آنها همه جوانب موضوع به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

۹ - تسریع در تبدیل وضعیت پرسنل قراردادی به استخدامی در صورت رضایت از عملکرد ایشان

۱۰ - در خصوص حق عضویت انباشته همکارانی که در امور غیر مرتبط فعال هستند و یا اشتغال به حرفه‌ای ندارند، چاره‌اندیشی شود.

۱۱ - پرداخت حق بیمه کارکنان پاره وقت مراکز درمانی و مطب‌ها به صورت کامل و تمام وقت، موج اعتراض کادر درمان را به همراه داشته است که لازم است موضوع به مراجع ذیربط منعکس شود.

۱۲ - موضوع تشکیل کمیسیون سلامت روان با توجه به وضعیت دوران کرونا و پسا کرونا به عنوان یکی از کمیسیون‌های تخصصی مشورتی شورای عالی مطرح شد.

۱۳ - موضوع بررسی راهکارهای اجرایی نمودن افزایش 10% تعرفه ویزیت جهت همه گروه‌های جامعه پزشکی که دارای سابقه بالای 15 سال هستند و امکان صدور بخشنامه داخلی در این زمینه مطرح گردید.

۱۴ -  به وظایف قانونی سازمان مطرح شده در ماده 45 و همچنین بند (د) و (ق) ماده 3 در خصوص شرکت در شورای گسترش آموزش پزشکی و همچنین بحث آموزش مداوم توجه ویژه شود و تقویت این حوزه‌ها می‌تواند اعتبار سازمان را افزایش دهد.

۱۵ - به بحث سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی و تزریق آن در صندوق‌های بیمه در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم پرداخته شد.

۱۶ - موضوع گردشگری سلامت، می‌تواند موجب ارز آوری گردیده و کشور را به قطب منطقه تبدیل نماید و ظرفیت‌های آن در پزشکی کشور موجود است.

۱۷ - موضوع قرار گرفتن رشته پزشکی در جزء مشاغل سخت با توجه به قانون وزارت کار مورد پیگیری قرار گیرد.

۱۸ - در بحث افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی، معاونت آموزش وزارت بهداشت همراهی خوبی داشتند ولی در بررسی مجدد شورای علمی، سازمان نظام پزشکی حضور ندارد و این با بند (ق) ماده 3 قانون سازمان منافات دارد.

۱۹ - بحث ویزیت آنلاین و تله‌مدیسین توسط معاونت فنی و نظارت مورد توجه قرار گرفته و پیگیری شود.

۲۰ - در بحث تدوین برنامه هفتم توسعه کشور، سازمان از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کند تا حق تعرفه‌گذاری را به سازمان بازگرداند.

۲۱ - سازمان صداوسیما از ظرفیت‎‌های شورای عالی در مباحث کارشناسی استفاده نموده و در خصوص سریال‌های مرتبط با حوزه سلامت از سازمان مشورت گرفته و یا مجوز دریافت نماید. اخیراً در شبکه 3 سیما سریال در حال بخش است که زحمات جامعه مامایی و متخصصین زنان را در زمینه سلامت زنان خدشه‌دار می‌کند. موضوع به روابط عمومی سازمان نیز منتقل شده ولی پاسخی در این زمینه دریافت نشده است.

۲۲ - ضروری است معاونت‌های سازمان، گزارش عملکرد خود را هر 6 ماه یکبار به شورای عالی ارائه نمایند.

۲۳ - در قانون مقرر گردیده  که در جلسات شورای عالی که برگرفته از منتخبین جامعه پزشکی سراسر کشور است نمایندگان سه قوه نیز جهت تعاملات فی مابین حضور داشته باشند که حضور منظم نمایندگان قوه مقننه و قضائیه جای تقدیر و عدم حضور نماینده قوه مجریه در شورای عالی نشان دهنده عدم توجه این بخش به قانون است که باید توسط ریاست محترم شورا و ریاست کل مورد پیگیری قرار گیرد.

۲۴ - بخش پاراکلینیک متأثر از حذف ارز ترجیحی است و وزارت بهداشت، اقداماتی که می‌تواند موجب کاهش این تأثیر منفی ‌گردد را پیگیری نماید.

۲۵ - انتظار می‌رود فعالیت کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای که با تأخیر مواجه شده طبق قانون از سر گرفته شود و قانون متوقف شده به اجرا برسد.

۲۶ - سایت صدور پروانه‌های وزارت بهداشت مدت‌ها است از دسترس خارج است و پذیرش مدارک به صورت فیزیکی جایگزین آن شده و این امر موجب اختلال در امور گردیده است.

۲۷‌- معاونت فنی و نظارت سازمان در کارگروهی که در پیگیری بودجه سال 1402 دارند از همکاران داروساز نیز دعوت به عمل آورند. به خصوص که انتظار می‌رود تعرفه خدمات دارویی در بودجه 1402 در نظر گرفته شود.

۲۸ - موضوع مصوبه هیأت دولت در قالب آیین نامه که وزارت بهداشت را مکلف نموده با همکاری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات زمینه توزیع دارو در قالب پلت فرم‌ها و کسب و کارهای اینترنتی را فراهم آورد، مطرح و  تناقض این ساختار توزیع دارو که در رأس آن اسنپ دارو قرار دارد، با سیاست‌های وزارت بهداشت و تشکیلات عریض و طویل کمیته تجویز منطقی دارو تبیین و درخواست توقف آن از سوی داروسازان مطرح شد. معاون فنی و نظارت در جهت شفافیت موضوع توضیحاتی در خصوص پیگیری‌های به عمل آمده در این زمینه و تشکیل اداره سلامت الکترونیک در راستای حل مشکلاتی از این دست ار ارائه نمودند.

۲۹‌ - مکاتبه رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار، موجب عدم ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و تجمع در شهرهای برخوردار شده و این با سیاست‌های وزارت بهداشت در تناقض است. و همچنین نظارت بر خدمات درمانی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

۳۰‌ - موضوع تأیید آسانسور و مسائل ایمنی و آتش نشانی، به سایر موارد در نظارت‌ بر مؤسسات فیزیوتراپی اضافه گردیده که با هزینه گزاف آن و همچنین تأثیر دو چندان آن در مراکز استیجاری موجب تعطیلی چند مرکز گردیده است.

۳۱ - جناب آقای دکتر حیدری، شرحی از ماوقع و پیگیری‌های انجام شده در خصوص موضوع 2 پزشک طرحی شهرستان پاوه را ارائه و ایرادات و اشتباهات پیش آورده در برخورد با این مسئله را مطرح و چاره‌اندیشی در  این موضوع را از شورا و ریاست کل خواستار شدند و لزوم اجرایی شدن ماده 8 منشور حقوق جامعه پزشکی را مورد تأکید قرار دادند.

۳۲ - در رابطه با مصوبه اخیر ستاد اجرایی پزشک خانواده کشور، انتظار می‌رفت پس از گذشت 10 سال مصوبه اصولی برای همه اعضای ارائه‌دهنده خدمت در این برنامه تدوین گردد ولی در کمال ناباوری برای حقوق حداقلی وزارت کار سه منبع مجزا جهت تأمین منابع مالی در نظر گرفته شده که تحقق آن را با تردید مواجه می‌سازد.

۳۳ - بحث نادیده گرفته شدن بخش خصوصی مامایی و به تعطیلی کشاندن آن در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع  از معضلات نظام سلامت است که به آن توجه نشده است.

۳۴ - جناب آقای دکتر مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در بحث مهاجرت نخبگان به جلسه خود در این خصوص با جناب آقای خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و آمادگی آن سازمان جهت برگزاری جلسه‌ای در این رابطه با صاحب‌نظران و مسئولان امر اشاره نمودند.

۳۵ - موضوع مداخله‌گران غیر مجاز در امر زیبایی به عنوان یکی از معضلات اصلی جامعه پزشکی مطرح و برخورد با آنان مورد تأکید قرار گرفت. حضور  متخصص پوست به عنوان عضو شورای عالی ، فرصت مغتنمی در جهت ر فع اختلافات بین رشته‌های پوست و پزشکان عمومی خواهد بود.

۳۶ - جناب آقای دکتر روح‌الامینی به اهمیت صیانت از سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی که مورد حمله قرار گرفته است اشاره و هوشیاری جامعه پزشکی در این زمینه را گوشزد نمودند و پیشرفت‌های کشور را در زمینه بهداشت و درمان از افتخارات نظام جمهوری اسلامی برشمرده  و از دو تصمیم مهم و مؤثر مجلس در حوزه نظام سلامت خبر دادند:

الف) اختصاص 1% از 9% ارزش افزوده به خزانه وزارت بهداشت و درمان که این رقم بدون گردش کار در سازمان برنامه و بودجه به صورت مستقیم به خزانه بهداشت و درمان واریز خواهد شد.

ب) در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور تصمیم بر آن قرار گرفته است که بر دو یا سه برنامه محوری تمرکز نمایند. لذا در بحث بهداشت و درمان تمرکز بر روی موضوع پزشک خانواده و نظام ارجاع، تولیت ، نظام الکترونیک سلامت و نظام بیمه همگانی است.

در این خصوص لازم است سازمان نظام پزشکی به عنوان مطالبه‌گر در این میدان به ایفای نقش خود بپردازد.

۳۷ - با توجه به مسائل مطرح شده در باب اختصاص 1% از ارزش افزوده و تشکیل کمیته پزشکی خانواده در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بهتر است سهمی از آن به ترمیم تعرفه سرانه پزشک خانواده اختصاص یابد.

38- با توجه به لزوم بررسی بیشتر ابعاد اجرایی ، ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل معاونت اقتصادی و رفاهی که بعنوان پیشنهاد کمیسیون تخصصی و مشورتی رفاهی به شورایعالی ارسال گردیده بود ، پس از بررسی بیشتر و ارائه گزارش تکمیلی توسط کمیسیون ذی ربط موضوع بررسی خواهد شد.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی  در ادامه در خصوص مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه این شورا بیان کرد:

در جلسه صبح 6 مصوبه و در جلسه عصر 8  مصوبه به شرح زیر مورد تصویب قرار گرفت :

مصوبات جلسه صبح :

مصوبه (1)

کمیسیون تخصصی و مشورتی طرح ها ، لوایح و آئین نامه با حضور اعضای شورایعالی که داوطلب باشند ، نسبت به تدوین آئین نامه بند "ن" ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی اقدام و ظرف سه هفته از زمان ابلاغ مصوبه نتیجه را به دبیرخانه شورایعالی منعکس نماید.

مصوبه (2)

جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان مالیاتی کشور با هماهنگی آقای دکتر سالاریان و جناب آقای دکتر سیدمهدی ریاست کمیسیون تخصصی و مشورتی مالیات با حضور آقایان دکتر خادمی ، دکتر حیدری ، دکتر عباسیان ، دکتر آدینه ، دکتر چنگیزی ، دکتر فاضل ، دکتر سهرابی و خانم اژدری برگزار گردد.

مصوبه (3)

 آقایان دکتر روح الامینی ، دکتر صداقت ، دکتر دباغ ، دکتر صادقی،  دکتر فاضل و خانم ها دکتر تدین و خانم زنده زبان بعنوان نمایندگان شورایعالی جهت شرکت در کار گروه بررسی تدوین برنامه هفتم توسعه انتخاب شدند. ضمنا سازمان در جلسات مربوطه از نمایندگان وزارت بهداشت ، سازمان برنامه و بودجه ، کمیسیون بهداشت و مرکز پژوهش های مجلس دعوت نماید.

مصوبه (4)

تصمیمات کار گروه بررسی تدوین برنامه هفتم توسعه باید جهت بررسی و تصویب نهایی به شورایعالی ارائه گردد و صرفا موارد مورد تصویب در شورایعالی بعنوان مواضع سازمان قابلیت طرح و پی گیری در مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع مربوطه خواهد داشت.

مصوبه (5)

پیشنهاد نام گذاری روز اول اسفند بعنوان روز مدافعان سلامت به شورایعالی انقلاب فرهنگی منعکس تا نسبت به نام گذاری اقدام گردد.

مصوبه (6)

سازمان موکلف است ظرف یکماه از زمان ابلاغ مصوبه پی گیری در خصوص اجرای تفاهم نامه فی مابین با سازمان غذا و دارو را که به پیوست می باشد ، معمول و نتیجه را در جلسه بعد گزارش نماید. ضمنا در صورت نیاز معاونت فنی و نظارت به جذب نیرو در جهت اجرای این تفاهم نامه ، مجوز لازم داده خواهد شد.

مصوبات جلسه عصر:

مصوبه (1)

مشروح مذاکرات جلسات شورایعالی از طریق دبیرخانه شورایعالی به روابط عمومی سازمان منعکس تا در سایت سازمان منتشر گردد.

مصوبه (2)

چارت تشکیلاتی پیشنهادی کمیسیون تخصصی و مشورتی برنامه و بودجه در خصوص اداره کل سلامت الکترونیک و فناوری های نوین به شرح پیوست به تصویب رسید.

مصوبه (3)

به سازمان اجازه داده می شود در قالب بودجه مصوب سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ، نسبت به جذب ۷ نفر نیروی انسانی جهت اداره کل سلامت الکترونیک و فناوری های نوین پزشکی در قالب آگهی و براساس مدارک تحصیلی مرتبط که به تایید  هیات رئیسه شورایعالی خواهد رسید ، اقدام نماید.

مصوبه (4)

مقرر شد با توجه به عدم حصول نتایج ملموس در پی گیری های متعدد در خصوص تشکیل جلسات کمیسیون ملی صلاحیت های حرفه ای و عدم ابلاغ مصوبات قبلی آن ، ریاست محترم شورایعالی و یا رئیس کل در این خصوص با سران سه قوه مکاتبه نمایند.

مصوبه (5)

سازمان نسبت به بروز رسانی آمار و اطلاعات اعضا به لحاظ حیات ، حوزه فعالیت و ... اقدام و گزارش طی یک ماه به دبیرخانه شورایعالی اعلام گردد.

مصوبه (6)

معاونت فنی و نظارت با هماهنگی واحد حقوقی سازمان ، درخصوص حق بیمه پرسنل نیمه وقت مطب ها که باید به صورت کامل اخذ نگردد ، پی گیری لازم را معمول نمایند.

مصوبه (7)

بیانیه شورایعالی در خصوص افزایش ظرفیت دندانپزشکی توسط آقایان دکتر خادمی ، دکتر عباسیان و دکتر شمسیان تهیه و پس از تصویب هیات رئیسه شورایعالی منتشر گردد.

مصوبه (8)

قرارداد و حق الزحمه همکاران پزشک در درمانگاه ها و مراکز خصوصی در کمیسیون روابط کار بررسی و نتیجه به شورایعالی ارسال گردد.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.