پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عدم تولیت طرح نسخه نویسی الکترونیک توسط وزارت بهداشت/ پرونده الکترونیک زیرساخت اصلی این پروژه است

عدم تولیت طرح نسخه نویسی الکترونیک توسط وزارت بهداشت/ پرونده الکترونیک زیرساخت اصلی این پروژه است

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به پیاده نشدن طرح جامع پرونده الکترونیک سلامت به عنوان زیرساخت نسخه الکترونیک گفت: بطور کلی عدم تولیت پروژه توسط وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت و درمان کشور مشکلاتی را در اجرای درست و اصولی طرح نسخه نویسی الکترونیک برای همکاران و مردم ایجاد کرده است.

دکتر منصور جعفری نمین در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با بیان این که پیاده سازی طرح نسخه نویسی الکترونیک موجب گسترش خدمات نوین در عرصه تکنولوژی سلامت خواهد شد، اظهار کرد: ایجاد زمینه برای تله مدیسن (پزشکی از دور) و سیستم ارجاع و مدیریت خدمات درمانی پایه،ایجاد زیرساخت برای ثبت سوابق درمان،کاهش خطاهای انسانی در صورت هوشمند و کاربر پسند شدن سامانه ها، امکان تهیه نسخه از سراسر کشور،کاهش کسورات ناشی از روشهای فیزیکی و امکان مدیریت و برنامه ریزی دقیقتر برای مسائل بهداشت و درمان کشور بر اساس داده های به دست آمده از جمله مزایای پیاده سازی این پروژه در نظام سلامت است.

وی افزود: با توجه به این که هنوز طرح جامع پرونده الکترونیک سلامت در کشور پیاده سازی و اجرا نشده است و نیز وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت و درمان کشور تولیت طرح نسخه نویسی الکترونیک را بر عهده ندارد؛ اغلب همکاران و مردم با اجرای شتابزده این پروژه با چالش های متعددی مواجه شده اند.

وی به عدم اتصال صحیح سامانه سیب و سامانه های مراکز بهداشت به سامانه بیمه ها اشاره کرد و ادامه داد: ناپایداری سامانه ها و قطعی مکرر سایت،عدم ‌پیش بینی روش آفلاین مناسب برای مواقع قطعی سایت (در هر دوبخش تجویز و دریافت نسخه) و یکسان نبودن کدینگ داروها و خدمات از جمله چالش هایی است که مطب و مراکز درمانی با آن روبرو هستند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به عدم پیش بینی روش جایگزین برای مناطق محروم یا پزشکان پیش‌کسوت در این طرح خاطرنشان کرد:عدم پیش بینی و فرهنگ سازی روش های احراز هویت (با حذف دفترچه بسیاری مواقع بیماران حتی کارت شناسایی نیز همراه خود نداشته و مطالبه کارت گاهی اوقات منجر به تنش می شود) و امکان سوء استفاده راحت از کد ملی افراد و نبودهماهنگی بیمه های تکمیلی با طرح الکترونیک منجر به سرگردانی بیماران شده است.

نمین اضافه کرد: رعایت محرمانگی اطلاعات بیمار و در کنار آن تسهیل دسترسی پزشک به سوابق بیماران در صورت نیاز و همچنین هوشمند نبودن سیستم جستجوی داروها و در برخی موارد نقض لیست دارو و خدمات تجویزی از دیگر معضلاتی است که در اجرای این طرح با آن مواجه هستیم.

وی در خصوص چالش های بیمه سلامت در پیاده سازی طرح نسخه نویسی الکترونیک بیان کرد: ارسال نکردن پیامک به پزشک در صورت استفاده از اکانت وی ، عدم ایجاد نسخ پر کاربرد و نیاز به داشتن کد رهگیری بویژه در افراد سالمند مشکل ساز شده است.

به گفته رئیس شورای عالی نظام پزشکی عدم ‌تناسب دستورات دارویی با شکل آن و بانک اطلاعات هویتی (تصویر و شماره تماس) ناقص از جمله ایراداتی است که درسامانه بیمه سازمان تامین اجتماعی مشاهده می شود.

وی در پایان یادآور شد: طرح نسخه نویسی الکترونیک به شرط فراهم بودن تمام زیرساخت ها و امکانات لازم مزایای بسیار زیادی را برای نظام سلامت و بیماران به دنبال دارد اما اجرای شتابزده این طرح بدون در نظر گرفتن چالش های موجود مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.