پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ایجاد پرونده های الکترونیک سلامت، سطح بندی خدمات و پزشک خانواده سه اصل مغفول مانده در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک

ایجاد پرونده های الکترونیک سلامت، سطح بندی خدمات و پزشک خانواده سه اصل مغفول مانده در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که طرح نسخه نویسی الکترونیک دچار مشکلات عملیاتی متعددی است؛ گفت: اجرای شتابزده این طرح بدون فراهم نمودن زیرساخت های الکترونیک از جمله ایجاد پرونده های الکترونیک سلامت ، سطح بندی خدمات و پزشک خانواده نارضایتی پزشکان و بیماران را فراهم نموده است.

دکتر یدالله سهرابی در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که طرح نسخه نویسی الکترونیک که صرفه جویی در هزینه ها و کاهش اشتباهات نسخه نویسی و نسخه خوانی از اهداف آن است، در کنار مزایای بسیاری خود از معایبی نیز برخوردار است؛ اظهار کرد: بدیهی است که پرونده الکترونیک حتی در صورت عدم تکمیل آن نیز با مزایای بسیاری مانند ثبت همه مراحل درمان و روش‌های درمانی بیمار، ثبت سوابق بیماری داروهای مصرفی، تشخیص بهتر و انتخاب روش درمان، جلوگیری از سوء استفاده دفترچه‌های درمانی، شفافیت در نظام سلامت وکنترل نشتی توزیع و جلوگیری از قاچاق معکوس دارو همراه است.

وی در خصوص زیرساخت های مورد نیاز طرح نسخه نویسی الکترونیک افزود:از جمله زیر ساخت‌ها می‌توان به ایجاد پرونده‌های الکترونیک سلامت، برنامه سطح بندی خدمات و پزشک خانواده اشاره کرد که علی‌رغم گذشت سال‌های طولانی هیچ کدام از آن‌ها تحقق نیافته است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با  اشاره به این که  اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک دچار مشکلات عملیاتی متعددی بوده و زیرساخت‌های الکترونیک آن بطور کامل فراهم نیست؛ خاطرنشان کرد: سرعت کم اینترنت و ثبت نشدن برخی نسخه‌ها در سامانه از دیگر مسائلی دانست که پزشکان و داروسازان با آن مواجه هستند. برخی همکاران گلایه دارند که بارها شده هنگام نوشتن نسخه، اینترنت قطع شده و مجبور شدیم دوباره آن را بنویسیم. در موارد زیادی هم نسخه اصلا ثبت نشده و بیمار بعد از مراجعه به داروخانه کلافه و عصبانی به مطب بازگشته و خواستار ثبت دوباره نسخه است و مجبور هستیم علاوه بر نسخه الکترونیکی، نسخه دست‌نویس را هم به بیمار بدهیم تا دچار دردسر نشود.

وی گفت:  این آشفتگی که در سیستم درمان به‌وجود آمده برای بیمار که دچار مسائل حاد جسمانی است، آزار‌دهنده بوده و باید فکری به حال آن شود.

سهرابی با اشاره به بحث امنیت سامانه‌های نسخه الکترونیک ؛ اذعان کرد: هنوز گواهی امنیتی نسخه الکترونیک صادر نشده است. باید گواهی امنیتی برای حفظ این سیستم به صورت جدی پیگیری شود تا مورد دستبرد و هک قرار نگیرد.

وی با بیان این که در حال حاضر کدینگ داروها در سیستم‌های نسخه الکترونیک یکسان نیست ؛ خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها مجبورند همزمان به چند سامانه مراجعه کنند که بسیار وقت‌گیر است. یعنی بیمه های تامین اجتماعی و سلامت را جداگانه ببینند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد : اگر کدینگ استاندارد برای داروها اجرا شده و هر دارو در همه سامانه‌های بیمه‌ای ،داروخانه‌ای و سامانه تی‌تک یک کد مشخص داشته و یک سیستم باشد که به پرونده الکترونیک سلامت بیمار متصل باشد و کدینگ یکسان داشته باشد، مشکلات همکاران در این طرح بسیار کم می‌شود.

وی با بیان این که رویکرد سازمان نظام پزشکی به نسخه الکترونیک مثبت است اما نباید اجرای آن به گونه ای باشد که موجب نارضایتی پزشکان و بیماران شود؛ یاد آور شد: نسخه نویسی الکترونیک یکی از فناوری‌هایی است که با غلبه بر مشکلات نسخه نویسی کاغذی، باعث کاهش خطاهای پزشکی شده و بهتر است متولیان امر با فراهم نمودن بسترهای مورد نیاز زمینه را برای ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران ایجاد کنند.

 

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.