جمعه، 31 فروردین 1403

واقعی شدن تعرفه سلامت،گام مهمی در جهت عدالت اجتماعی و کمک به اقشار آسیب پذیر

واقعی شدن تعرفه سلامت،گام مهمی در جهت عدالت اجتماعی و کمک به اقشار آسیب پذیر

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که تعرفه پزشکی جزء کوچکی از تعرفه واقعی خدمات نظام سلامت است؛ گفت: واقعی شدن تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی موجب دسترسی اقشار آسیب پذیر به خدمات استاندارد حوزه سلامت خواهد شد.

دکتر علی دباغ در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان این که تعرفه واقعی خدمات نظام سلامت که این روزها تحت عنوان تعرفه پزشکی از آن یاد می شود (در صورتی که تعرفه پزشکی جزء کوچکی از این کل هست) یکی از مهمترین معیارها برای دسترسی عادلانه به خدمات درمانی برای مردم است؛ اظهار کرد: اگر اعتقاد به تعرفه عادلانه خدمات تشخیصی و درمانی نظام سلامت داریم که بخش جزئی آن حق الزحمه گروه پزشکی است باید این نکته مهم را همواره مد نظر داشته باشیم که درصورت عدم تعیین تعرفه های واقعی بخش عمده مردم از دسترسی به خدمات عادلانه محروم می شوند.

وی در بیان دلیل این مهم افزود: آن بخشی از جامعه که دسترسی به بیمه نداشته یا دسترسی حداقلی دارند؛ مجبورند با آن قسمتی از خدمات سر کنند که کمتر از حد استاندارد است و اقلیت قابل توجهی نیز بخاطر دسترسی به بیمه های تکمیلی و یا برخوردار بودن از منابع مالی بیشتر از خدماتی بهره مند خواهند شد که بسیار بالاتر از استاندارد معمول جامعه و یا بالاتر از نرمی است که محرومین جامعه دریافت می کنند .

عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد : اگر تعرفه های نظام سلامت واقعی نشود بخش مهمی از افراد جامعه (اقشار محروم و آسیب پذیر) از دریافت خدمات استاندارد محروم می شوند و با توجه به این که در دهک های پایین جامعه قراردارند آسیب زیادی به سلامت آن ها وارد می شود.

دباغ ادامه داد: زمانی که یارانه زیادی به نظام سلامت اختصاص یافته و تعرفه در حد پایین نگه داشته شود ؛کسانی که درآمد بالایی داشته و از بیمه تکمیلی برخوردارند خیلی راحت تر به خدمات سلامت دسترسی خواهند داشت ؛ دقیقا مثل حالتی که در یارانه ناشی از حامل های انرژی اتفاق افتاده و دهک های برخوردار، سهم بیشتری از یارانه می برند و این خلاف عدالت است.

به گفته وی با واقعی شدن قیمت خدمات تشخیصی و درمانی ، سازمان های بیمه گر موظف خواهند شد تا مدل پوشش دهی خدمات را طوری تعریف کنند تا صرفا خدمات پایه تحت پوشش بیمه باشد و این دقیقا همان چیزی است که گروههای محروم جامعه به آن نیازدارند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی یاد آور شد:هم اکنون سازمان های بیمه گر بواسطه مکانیسم های متعدد،یارانه های پنهان را به نظام سلامت تزریق می کنند که در همه دهک های جامعه  به طور یکنواخت توزیع می شود و قاعدتا وقتی یک گروهی در طبقه برخوردار باشند ،بخشی از یارانه های افراد نیازمند به آن ها می رسد .بنابر این باید به سمتی حرکت کنیم که میزان برخورداری دهک های پایین جامعه از خدمات نظام سلامت در حد استانداردهای مورد نیاز باشد.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.