جمعه، 31 فروردین 1403

نمی توان واقعیت موجود را در تعیین تعرفه ها نادیده گرفت و دستوری عمل کرد

نمی توان واقعیت موجود را در تعیین تعرفه ها نادیده گرفت و دستوری عمل کرد
رئیس هیات مدیره سازمان نظام پزشکی و شورای هماهنگی استان همدان با اشاره به این که اگر تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی افزایش منطقی نداشته باشد ، زمینه برای اخذ تعرفه های خارج از عرف ایجاد خواهد شد؛ اظهار کرد: اگر تعرفه ها منطقی افزایش نیابد فضا برای این کار باز شده و نمی توان واقعیت های موجود را نادیده گرفت و دستوری عمل کرد.

دکتر علیرضا مدرکیان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که اگر تعرفه ها بر اساس واقعیت های موجود پیش بینی و اعلام نشود ؛ قابلیت اجرای آن کم می شود؛ اظهار کرد:  اگر تعرفه ها طوری تعیین و افزایش داده شود که شرایط موجودکار ،شغل ،قیمت وسایل و تجهیزات ، اجاره مطب و ... در آن لحاظ نشده و از منطق صحیحی برخوردار نباشد ؛مثلا اگر برای تعیین k فنی و حرفه ای تورم موجود را در نظر نگیریم بطور حتم قابلیت اجرایی آن کم می شود .

وی افزود: از سال 93 که طرح تحول سلامت ایجاد شد، کتاب تعرفه ها تغییر و تحولاتی پیدا کرد هر چند که در آن زمان هم به کتاب تعرفه ایراداتی وارد بود ولی با این وجود تعرفه ها تغییر قابل قبولی داشت و این امر موجب کاهش زیر میزی در نظام سلامت شد و به ندرت شاهد عدم رعایت تعرفه ها از سوی همکاران بودیم.

وی ادامه داد: زمانی که تعرفه ها دیگر افزایشی پیدا نکرده و وارد فضای فریز تعرفه ها شدیم؛ در واقع ساختار برای اخذ تعرفه های خارج از عرف ایجاد شد.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان این که در تعیین تعرفه ها نمی توان واقعیت های موجود را نادیده گرفت و دستوری عمل نمود، تصریح کرد:  .وقتی در شرایطی قرار داریم که هزینه تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی و ...با تورم واقعی بالا رفته است نمی توان با عدد و رقم غیر منطقی تعرفه ها را اعلام نمود .

مدرکیان اظهار کرد: امیدوارم به عدد منطقی و کارشناسی در مورد تعیین تعرفه ها برسیم و بیمه ها نیز به وظیفه خود به درستی عمل کنند؛ پرداخت 70 درصد تعرفه دولتی یعنی این که عمده هزینه ها را مردم از جیب خود می پردازند و با اجرای طرح نسخه الکترونیک و عدم اقبال بسیاری از پزشکان به انجام این کار؛ باز هم میزان پرداخت از جیب مردم افزایش داشته و اگر تعرفه ها را برای سیو شدن منابع بیمه ها غیر واقعی اعلام کنند، بطور حتم میزان پرداخت از جیب مردم افزایش می یابد.

وی تاکید کرد : باید واقعیت های موجود در اقتصاد سلامت را بپذیریم و متناسب با آن ها رفتار کرده و عمل کنیم.

رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به این که سازمان های بیمه گر باید طبق قوانین موجود به وظایف خود عمل کرده و بار اصلی هزینه های درمان را به دوش بکشند؛ اذعان کرد:  امیدوارم سال آینده برنامه ریزی ها طوری باشد که هم بیمه ها به وظایف خود عمل کرده و پرداخت ها بر اساس 70 درصد تعرفه بخش خصوصی باشد و هم تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی بر اساس واقعیت های موجود و کار کارشناسی تعیین و اعلام شود.

وی یاد آور شد : اگر سازمانهاي بيمه گر نتوانند  هزينه هاي درمان را پوشش دهند  بار اصلي هزينه ها به مردم و جامعه پزشكي تحمیل خواهد شد لذا بايد تعرفه مطابق با واقعيت ها اصلاح شده و سازمانهاي بيمه گر هزینه ها را پرداخت کنند تا هم سيستم درماني بتواند خدمات رسانی مناسب را  انجام داده و هم مردم به دليل هزينه هاي درمان دچار مشكل نشوند.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.