شنبه، 1 اردیبهشت 1403

صداهای انتقادی جامعه پزشکی کمتر شنیده می شود/ نمی توان خدمات دهندگان حوزه سلامت را نادیده گرفت

 صداهای انتقادی جامعه پزشکی کمتر شنیده می شود/ نمی توان خدمات دهندگان حوزه سلامت را نادیده گرفت

نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که نمی‌توان خدمات‌دهندگان حوزه سلامت را نادیده گرفت اما سلامت جامعه را از آنان خواستار شد؛ گفت: معمولاً صداهای انتقادی جامعه پزشکی با برنامه‌ها و آئین‌نامه‌هایی که برای آنها صادر می شود؛ کمتر به گوش می‌رسد.

دکتر محمد هادی صادقی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که باید خدمت‌دهندگان سلامت را در هر حوزه ببینیم و حداقل‌ها را برایشان تامین کنیم؛ اظهار کرد: جامعه پزشکی نجیب و آرام است و معمولاً صداهای انتقادی این جامعه با برنامه‌ها و آئین‌نامه‌هایی که برای آن ها صادر می شود ؛کمتر به گوش می‌رسد.

وی در بیان علت پررنگ تر شدن صدای انتقادی جامعه پزشکی در این روزها گفت: جامعه پزشکی در حوزه اجتماعی مربوط به سلامت صاحب نظر است و خود را از سایرین در خصوص اظهارنظر در موارد مربوط به حوزه کاری خود محق‌تر می‌داند و خیلی از مردم نیز خودشان قبول دارند که شاید دلسوزترین فرد برای یک بیمار، پزشک است.

وی ادامه داد: درست است که این روزها مسائل مادی و اقتصاد سلامت خیلی از تفکرات را دگرگون کرده اما بنده اذعان می کنم که اگر یک بررسی آماری دقیق انجام شود حتی اکثریت دانشجویانی که جدیدا رشته پزشکی را انتخاب می کنند واقعاً مسائل مالی اولویتشان نیست و در واقع ، در بخش عمده ای ازاین جامعه، یک آمادگی  ذاتی برای دلسوزی و خدمت  به مردم دارند.

 صادقی اضافه کرد : همین روحیه باعث می‌شود انسان سختی های دوران تحصیل و کار در رشته پزشکی را بپذیرد. زمانی که دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی می‌گذارند،جزو بهترین سال‌های عمر آنها بوده و شاید اگر همین زمان را بیرون از این فضا بگذارند، نتیجه بهتری بگیرند اما این سرمایه‌گذاری چندان بازده اقتصادی ندارد.

** درآمد بخش عمده ای از  پزشکان کمتر از حد باور است

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که بسیاری از افرادی که در مدیریت نظام سلامت تاثیرگذار هستند، به درصد محدودی از پزشکان که در تهران و مراکز استان‌ها هستند؛ مراجعه می کنند، تصریح کرد:  اگرچه نوع خدمت و مدت زمان طولانی خدمت این افراد هم  باید لحاظ شود و درکنار آن، اخذ وجه خارج از تعرفه های قانونی هم تخلفی قابل رسیدگی است،  ولی اگر تصور کنیم که حتی 10 هزار نفر وضعیت درآمدی بالا دارند، بازهم چنین درآمدی متعلق به  کمتر از ۵  درصد کل جامعه پزشکی است.

صادقی در خصوص وضعیت معیشتی جامعه پزشکی اظهار کرد : بسیاری از همکاران ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و بعید نیست که تحصیل کرده های کشور در چنین شرایطی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند که این امر را برای کشور یک فاجعه می‌دانیم.

وی ادامه داد: در قبال تک تک نیروهایی که از کشور خارج می شوند، احساس مسئولیت داشته و دوست داریم رفتنشان طوری باشد که با کسب توانایی های بیشترعلمی به کشور بازگردند؛ اما متاسفانه امید بازگشتی در این گروه نمی‌بینیم.

 

وی در رابطه با کمبود پزشک بخصوص در مناطق محروم بیان کرد: کمبود وجود دارد اما متاسفانه عدم تعریف صحیح از جایگاه پزشک و عدم تناسب پشتیبانی مالی از خدمت پزشکی که بیش از هر صنف دیگری باید سال‌های متمادی را وقف تحصیل بدون درآمد نماید، مشکل اصلی است.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اظهار تاسف از این که بیشترین خروجی جامعه پزشکی از ارائه خدمات سلامت، پس از دوره عمومی رخ می دهد و به دلایل مختلف بعد از دوران طرح نه تخصص برایشان جاذبه دارد و نه کار طبابت؛ تصریح کرد: آمار واقعی از خروج این پزشکان جوان اگر چه هنوز به درستی احصا نشده اما شواهد نشان می دهد که بسیار نگران کننده است و البته این شرایط اخیرا به متخصصین هم  قابل تعمیم است.

صادقی اضافه کرد : البته اقتصاد سلامت تنها یکی از عوامل این مشکلات بوده  و ضرورت دارد تمام عوامل، از جمله تاثیرگذارنده های اجتماعی بویژه فرهنگی توسط گروهی از کارشناسان مورد بررسی دقیق قرار گرفته تا به راهکارهایی عملی و موثر برسیم و از هدررفت هزینه های بسیاری که فرد، خانواده و مردم کشورمان در راه تربیت این افراد به خود دیده اند، حتی الامکان پیشگیری شود.

وی با اشاره به این که امکان ماندن طولانی مدت در مناطق محروم برای پزشکان وجود ندارد، اذعان کرد: واقعا امکانات حداقلی در بسیاری از این مناطق وجود نداشته و فقط به دلیل اجباری بودن گذراندن طرح، پزشکان مجبور به تحمل بسیاری از کاستی‌هایی هستند که بازگویی آن چندان قابل باور نیست و اگر همکاران بیشتر از یک یا دو سال در آن جا می مانند، فقط به خاطر احساس مسئولیت خود مانده‌اند تا زمانی که یک جایگزین برای طبابت در آن جا پیدا شود . این دلسوزی و احساس مسئولیت سبب می شود که در مناطق محروم بمانند وگرنه جذابیت مالی و جایگاه مناسب شغلی وجود ندارد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: کم نیستند تعداد پزشکانی که به درآمدهای پایین و حداقلی هم راضی بوده و حتی برخی نیز حاضر هستند به صورت رایگان کار کنند و درمقابل پس از یک دوره معقول، امکاناتی از زندگی که از یک پزشک مورد توقع است، توسط متولی تامین شده و دراختیارشان قرارداده شود؛ امری که هیچ دولت و سازمانی قادر به متعهد شدن آن نیست.

وی گفت: پزشکان ملاحظه درآمد مردم را می‌کنند و درواقع دوست ندارند از مردم پول دریافت کنند و فراهم نمودن این امکان، باز می گردد به این که بیمه ها چه پشتیبانی‌هایی از اقتصاد سلامت انجام دهند .

 صادقی با تاکید بر این که وظیفه ما حمایت از سلامت مردم بوده و اگر حرفی می‌زنیم سلامت مردم برایمان در اولویت است؛ خاطرنشان کرد : شرایط حفظ این سلامت نیز اهمیت دارد. شما نمی توانید کسی که خدمت سلامت را به مردم ارائه می‌دهد، در نظر نگیرید و سلامت را از او بخواهید. ما باید خدمت‌دهندگان را در هر حوزه ببینیم و حداقل‌ها را برایشان تامین کنیم.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی یاد آور شد :جامعه پزشکی در دوران تحصیل و بخصوص در دوران گذراندن تخصص، گاهی از حقوق انسانی محروم است و این تجربه در کشورهای دیگر هم بوده ، اما بعد از مدت‌ها به این نتیجه رسیدند که این نوع فشارها خروجی خوبی نخواهد داشت. کاری که یک دستیار درطی چهار سال انجام می‌دهد چندین برابر یک فرد عادی است ، ولی نیازهای اولیه آن ها را برطرف نمی کنیم و این باعث می شود که سلامت و خدمت‌رسانی آسیب ببیند. وقتی که خدمت دهنده چنین وضعیتی داشته باشد تا مدتها آن آسیب‌های روحی، جسم و جانش را اذیت می کند و ما باید امکانات را متناسب با زحمت افراد تامین کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.