جمعه، 10 فروردین 1403

همکاری سینما حقیقت و کرونا روایت

بیست و چهار مستند با محور کرونا در سینماحقیقت

بیست و چهار مستند با محور کرونا در سینماحقیقت
در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» بخشی اختصاص به روایت های مستندگون از بحران کرونا دارد، این بخش با همراهی رویداد کرونا روایت (نظام پزشکی) برگزار می‌شود.

به گزارش موج، بحران‌هایی که در جوامع مختلف رخ می‌دهد. با گذشت زمان تبدیل به حافظه تاریخی هر ملتی شده که ثبت آن می‌تواند به حل چالش‌های آینده هر کشوری کمک کند. علاوه بر این مستندسازی در این دوران به ثبت وقایع مهمی که حول بحران مدنظر رخ داده منتج می‌شود و در آموزش مردم برای مقابله با بحران‌های احتمالی بعدی به کار می‌آید. بدون تردید در سالی که گذشت، شیوع ویروس کرونا بزرگترین رخدادی است که جهان را با بحرانی جدی مواجه کرد. بنابراین مستندسازی از دوران پاندمی کرونا و چالش‌هایی که به وسیله این ویروس عالم‌گیر ایجاد شده مسئله‌ای است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در بخشی ویژه که با همراهی رویداد کرونا روایت (سازمان نظام پزشکی) برگزار می شود تصویری از مبارزه کادر درمان و جامعه ایرانی با این ویروس کشنده ارائه می‌دهد.
 
در این بخش بیست‌ و پنج فیلم نمایش داده می شود. نخستین مواجهه مستندسازان با کرونا می‌تواند یکی از جذابیت‌های چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» باشد.
 
A_ B_ C _ D (محسن خانجهانی)
این مستند به کارگردانی محسن خان‌جهانی و تهیه‌کنندگی کاوه احمدی روایتی از الفبای زندگی تحت تاثیر کرونا است. در این اثر گروه سازنده به سراغ آدم‌هایی رفته که روزگارشان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است.
تا سپیده دم (محسن جهانی)
این مستند به کارگردانی محسن جهانی و تهیه‌کنندگی هاشم مسعودی روایت پرستار بخش سوختگی بیمارستان است که در بحبوحه کرونا به صورت داوطلبانه به بخش آی‌سی‌یو بیماران کرونایی می‌رود. او دور از خانواده در خانه تنها می‌ماند.
 
بلاگردون(حسین علی مددی)
این مستند به کارگردانی حسین علی مددی و تهیه‌کنندگی محمدعلی یزدان شناس از جمله آثاری است که تلاش کرده تا با نگاهی متفاوت به موضوع کرونا در ایران و جهان بپردازد. در این اثر فعالیت گروه‌های مردمی در کشور که پس از شیوع کرونا اوج گرفت به روشنی تصویر شده است.
 
بلوک65 (سید وحید حسینی نامی)
این مستند به کارگردانی سید وحید حسینی نامی و تهیه‌کنندگی سالار حیدرنژاد روایتی از کریم متقی عکاس تبریزی است. او پروژه‌ای از پروسه دفن قربانیان کرونا در گورستان تبریز با نام بلوک 65 کار کرده و این فیلم روایتی از فعالیت عکاسانه اوست.
 
پرگل (سعید فرجی)
این مستند به کارگردانی سعید فرجی و تهیه‌کنندگی روح‌الله رفیعی داستان دختر خردسالی به نام پرگل را روایت می‌کند که مادرش پرستار بوده و برای رسیدگی به بیماران کرونا در بیمارستان مانده است. این اثر تصویری از زندگی پرگل به دور از مادر بوده که در آن دلتنگی‌اش برای مادر به تصویر کشیده شده است.
 
پروانگی (مسعود زارعیان)
این مستند به کارگردانی مسعود زارعیان و تهیه‌کنندگی محسن استادعلی داستان سه کودکی که درگیر بیماری ژنتیکی «ای بی» شده‌اند را روایت می‌کند. در این وضعیت خانواده این سه کودک واکنش‌های متفاوتی به این موضوع دارند.
 
پسقله (مجید شیدا)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجید شیدا روایت از زندگی خانم دکتر42 ساله‌ای بوده که یکی از متخصصین بیماری‌های عفونی است. او به تازگی از کرونا رهایی پیدا کرده و نگران پیک جدید پاندمی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «اوضاع روز به رزو بدتر می‌شود. از طرفی بی‌توجهی مسئولین و نبود نیروی انسانی کار را برای آنها سخت‌تر می‌کند...»
 
تنگ‌نای (جواد یقموری)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جواد یقموری داستان درگیر شدن شهر قم به عنوان اولین شهر درگیر ایران با ویروس کرونا را روایت می‌کند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: کرونا مهمان ناخوانده‌ی شهر قم است و بیمارستان کامکار به عنوان اولین بیمارستان کرونا در ایران شاهد بیماران بدحالی است که ترس و تنهایی بسیاری از آنها را از پای در می‌آورد. در این بین فریبا پزشک، ذلفی‌گل خدمه‌ی بیمارستان و فاطمه صوفی و سکینه غفاری به عنوان داوطلب و نیروی جهادی به بیمارستان آمده و در صدد هستند که جان بیماران را نجات دهند اما به زودی این شخصیت‌ها نیز باید خود با بیماری و مرگ بجنگند.
 
داستان دستان کوچک  (مهدیه سادات محور)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدیه سادات محور روایتی از حرکت چند دانش‌آموز کلاس اولی است که برای تشکر از کادر درمان در بحران کرونا پیش‌قدم می‌شوند.
 
دائمی نیست (مجید فرجی)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجید فرجی روایتی از یک خانم عکاس بوده که به تازگی وارد غسالخانه و تطهیرکننده شده و با ماجرایی پیرامون موضوع کرونا مواجه می‌شود.
 
روایت جهاد (میلاد امینی موحد)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی میلاد امینی موحد روایتی از مجاهدت‌های زنان در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده که برخلاف تصوری که از جهاد در ذهن داریم تصویر می‌شود.
 
رویای پوپک (رضا سورانی)
این مستند به کارگردانی رضا سورانی و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا روایتی از زندگی پوپک بسامی دانش آموخته پرستاری و عضو تیم ملی وزنه برداریست. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «با شروع بیماری کرونا تمرینات و اردوی تیم ملی تعطیل شده و او مشغول کار پرستاری می‌شود اما نگران وضعیت آمادگی خود است.
 
سمفونی ماسک (مسعود بابایی)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود بابایی روایتی از تلاش جامعه تئاتر برای حل بحران کمبود ماسک است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: « در اوج شیوع کرونا جمعی از هنرمندان در سالن تئاتر حافظ در حال برگزاری یک سمفونی برای تولید ماسک هستند»
 
شیفت شب (محمد حسین همتی‌نژاد)
این مستند به کارگردانی محمد حسین همتی‌نژاد و تهیه‌کنندگی محمدحسین رضایی است. شیفت شب داستان یک روز سرپرستار بخش مراقبت‌های ویژه ICU است که بدلیل بالارفتن آمار بیماران کرونایی با شرایط سخت و  چالش‌های بسیاری روبروست. او با وجود آنکه از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس است و ابتلاء‌ش به بیماری کرونا می‌تواند به مرگ او بیانجامد اما همچنان برای احیای بیماران کرونایی از هیچ تلاشی فروگذار نیست.
 
طبیب دوره‌گرد (مهدی زاغیان)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی زاغیان روایتی از تلاش طلبه‌های جهادی است که برای خدمت‌رسانی به یکی از بیمارستان‌های کرونایی سر می‌زنند.
 
عملیات ویژه (حجت‌الله عدالت‌پناه)
این مستند به کارگردانی حجت‌الله عدالت‌پناه و تهیه‌کنندگی روح‌الله رفیعی است که در آن تلاش شده تا اقدامات گروه عملیات ویژه اورژانس تهران در زمینه مبارزه با کرونا تصویر شود. در این اثر با گروه عملیات ویژه اورژانس تهران همراه می‌شویم و اقدامات نیروهای این گروه را در زمینه مبارزه با ویروس کرونا در یک روز کاری شاهد هستیم.
 
قرنطینه (پیام میرتبریزیان)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پیام میرتبریزیان روایتی از مادری سالخورده به دور از فرزندانش درایام قرنطینه با فرزند مجردش (كارگردان) زندگی میكند. دلتنگی ها و وسواس این مادر در حفظ و رعایت پروتكل های بهداشتی دیدنیست.
 
مدافعان(فرهاد آیت‌اللهی)
این مستند به کارگردانی فرهاد آیت‌اللهی و تهیه‌کنندگی اولین سوبرت تولید شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: « در بحران بیماری کرونا، پرستاران زیاد جان خود را برای نجات بیماران به خطر انداختند، در این میان عاطفه جلیلی سرپرستار بخش کرونا خود درگیر بیماری کرونا می‌شود ، تا اینکه ...»
 
موج اول (زهرا مسلمی‌پور)
این مستند به کارگردانی زهرا مسلمی‌پور و تهیه‌کنندگی حسین حضوری روایتی از داستان درگذشت اولین شهید مدافع سلامت استان گلستان است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «زندگی خیلی راحت غافلگیرت می‌کند، وقتی از بلایی ضربه می‌خوری که کل عمرت را گذاشته بودی تا تبدیل به سپر آن بلا شوی.»
 
مژه (کوروش عسگری)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کوروش عسگری پیرامون غم فروخورده بازماندگان کرونا ساخته شده است. افرادی که با بیماری کرونا عزیزی را از دست داده‌اند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «پای درد و دل آدم‌ها نشستم تا درباره غم فرو خورده حرف بزنن اما بیشتر از خشم فرو خورده گفتن»
 
نفس‌گیر (علی کرمی)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی کرمی روایتی از چگونگی شرایط سخت کرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری بوده که با رویکردی تازه در قالب مستندی کوتاه تصویر شده است.
 
وقتی مهربانی همه‌گیر می‌شود (علیرضا باغشنی)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا باغشنی تولید شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «با هجوم کرونا به کشور بخش‌های مختلفی از بدنه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دانشجو گرفته تا استاد و کادر درمان در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار گرفتند. در این میان صحنه‌های زیبایی هم خلق شد. گویی مهربانی هم مثل ویروس همه گیر شده است.»
 
قطعه19(مسعود دهنوی)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود دهنوی داستان دو طلبه را روایت می‌کند که تصمیم به غسل کردن میت‌هایی می‌گیرند که بر اثر بیماری کرونا از دنیا رفته‌اند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «علی کریمی و علی قاری طلبه‌هایی هستند که تصمیم می‌گیرند، میت‌های کرونایی را غسل و کفن و دفن کنند. اما علی قاری از کودکی تا به حال از مرده می‌ترسیده است. او بین تصمیمی که گرفته و ترسش گیر کرده و تمام تلاشش را می‌کند تا به آن غلبه کند اما... »
 
چامون (آرمان قلی‌پور دشتکی)
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آرمان قلی‌پور روایتی از تلاش عشایر بختیاری است که برای زنده ماندن دام‌هایشان باید با خطرات کویید 19 روبه رو شوند...
 
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم ، 25 آذرتا دوم دی ماه به صورت آنلاین  برگزار خواهد کرد.

 

برچسب ها : کرونا روایت
دکتر محمد کیاسالار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.