جمعه، 31 فروردین 1403

«موج اول» پرتره‌ای از دومین شهید مدافع سلامت کشور است

«موج اول» پرتره‌ای از دومین شهید مدافع سلامت کشور است
زهرا مسلمی‌پور با مستند «موج اول» به مرحله داوری «بخش ویژه کرونا» چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که با همکاری رویداد «کرونا- روایت» سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شود، راه یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارگردان جوان مستند «موج اول» سخت‌ترین چالش برای تولید مستند در بخش عفونی بیمارستان‌ها را پیدا کردن عوامل و پذیرش این کار از سوی آنان دانست و گفت: این مستند درباره شهید عباسی است که روز نهم فروردین و اوایل شیوع کرونا که اطلاعات زیادی از جزئیات این بیماری و سرنوشتش نداشتیم، درگذشت. او با اینکه می‌دانست این بیماری ناشناخته چقدر می‌تواند کشنده باشد، تا آخرین روز و همواره در بیمارستان برای نجات جان مردم تلاش کرد.

وی پیدا کردن عوامل همراه و همدل برای ساخت مستند درباره کرونا را پرچالش‌ترین بخش در کار خود خواند و گفت: کرونا برای خیلی از ما بیماری ترسناک و ناشناخته‌ای است، برای همین پیدا کردن عوامل فنی که شرایط پرریسک ساخت مستندی با محور کرونا را بپذیرند و همکاری کنند، کاری دشوار و زمان‌بر بود.

او با بیان اینکه «موج اول» داستان درگذشت اولین شهید مدافع سلامت استان گلستان و دومین شهید کشوری در این حوزه را روایت می‌کند، یادآور شد: خیلی موضوعات درباره کرونا هست که برای ساخت مستند می‌توانستم سراغش بروم، اما ترجیح دادم نخستین تجربه مستندم درباره شهید عبدالله عباسی باشد.

نگاه فلسفی به ویروس میلی‌گرمی!/ وقتی کاری از دستمان برنمی‌آید

این مستندساز جوان افزود: با اینکه شهید عباسی رزومه کاری پر و پیمانی داشت و استاد ممتاز و رئیس دانشگاه بود، اما این مستند نمایش بیوگرافی و رزومه ایشان نیست. بلکه می‌خواستم مفهومی فلسفی را در این مستند به تصویر بکشم. شهید عباسی نمادی از افراد همین جامعه است که سال‌ها وقت گذاشته، درس خوانده و متخصص بخش عفونی شده است، اما وقتی با کرونا مواجه می‌شود که ارتباط مستقیمی هم با تخصص او دارد، برای خودش نمی‌تواند کاری انجام دهد.

مسلمی‌پور ادامه داد: این مفهوم را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد. اینکه می‌شود سال‌ها برای رسیدن به یک هدف تلاش کرد، اما نتوان برای نجات خود از آن بهره برد. شهید عباسی نهم فروردین و در اوایل شیوع کرونا که اطلاعات زیادی از جزئیات این بیماری و سرنوشتش نداشتیم درگذشت. ایشان با اینکه می‌دانست این بیماری ناشناخته چقدر می‌تواند کشنده باشد، اما تا آخرین روز و همواره در بیمارستان برای نجات جان مردم حضور داشت.

کارگردان مستند «موج اول» این اثر را نخستین تجربه خود در فیلمسازی خواند و گفت: سینما رشته دانشگاهی‌ام نیست اما به دلیل علاقه‌ای که به فیلمسازی داشتم در انجمن سینمای جوانان دوره دیدم و از طریق آقای اسکویی با دنیای مستند آشنا شدم.

مسلمی‌پور درباره ویژگی‌های مستندسازی بحران به عنوان اولین تجربه حضورش در این حوزه گفت: ساخت مستند در حالت کلی نسبت به فیلم داستانی پروسه‌ای طولانی‌تر دارد و همین کار را سخت‌تر می‌کند. موضوع کرونا با توجه به اینکه مسئله سلامت عوامل ساخت مستند هم در آن مطرح بود، چالش‌های بیشتری با خود به همراه داشت.

پیدا کردن عوامل تولید، پرچالش‌ترین موضوع در ساخت مستندهای کرونایی

او با اشاره به اینکه 4 ماه زمان برای ساخت مستند خود صرف کرده است، گفت: برای کسانی که از کادر درمان نیستند، کرونا مسئله‌ای ترسناک است. برای همین انتخاب عواملی برای ساخت مستند در این مورد، سخت‌تر است و باید آدم‌هایی که وارد کار می‌شوند شرایط را از همان ابتدا بدانند. خوشبختانه تصویربرداری که با من در این پروژه همکاری کرد فردی با احساس مسئولیت بود و با من در بخش عفونی بیماران کرونایی بیمارستان حاضر شد و ریسک را پذیرفت. در تمام مدت ساخت مستند، سعی کردیم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و خودمان را قرنطینه کردیم تا کار جلو برود.

این مستندساز جوان، جشنواره «سینماحقیقت» را مهم‌ترین انگیزه برای تولید مستندهایی درباره کرونا و فرصتی برای نمایش آنها خواند و درباره برگزاری آنلاین این رویداد گفت: اولین بار است در جشنواره سینماحقیقت شرکت می‌کنم و به عنوان کسی که ساکن شهری غیر از تهران است، فکر می‌کنم برگزاری آنلاین جشنواره اتفاقاً می‌تواند باعث شود همه فیلم‌ها را ببینیم. برای کسانی که شرایط حضور در تهران برای تماشای فیلم‌ها را نداشتند این اتفاق فرصتی است که بتوانند جشنواره را رصد کنند و از راه دور بر تجربیاتشان اضافه کنند.

«موج اول» مستندی به کارگردانی زهرا مسلمی‌پور و تهیه‌کنندگی حسین حضوری است. «موج اول» همراه 24 فیلم مستند دیگر به «بخش ویژه کرونا» در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» راه یافته است. در این بخش که به شکل رقابتی برگزار می‌شود، فیلم‎های مستند تولید شده با موضوع همه‌گیری بیماری کرونا و تأثیر مختلف آن در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی به نمایش درآمده و مورد داوری قرار می‌گیرند.

‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 به‌صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

برچسب ها : کرونا روایت
دکتر محمد کیاسالار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.