جمعه، 31 فروردین 1403

دکتر کیاسالار: روایت کرونا در «سینماحقیقت» روایت دست اولی از ایثار و همدلی است

دکتر کیاسالار: روایت کرونا در «سینماحقیقت» روایت دست اولی از ایثار و همدلی است
دبیر جشنواره‌ «کرونا روایت» با اشاره به ثبت نشدن بسیاری از دستاوردهای جامعه پزشکی در ایام دفاع مقدس، یادآور شد اختصاص یک بخش ویژه کرونا در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» تلاشی برای روایت دست اول این مجاهدت، ایثار و حماسه است.

محمد کیاسالار؛ روزنامه‌نگار، شاعر، ترانه‌سرا و پزشک است. او که از فعالان حوزه سلامت و سینما محسوب می‌شود و دبیر جشنواره‌های هنری «کرونا روایت» و «فیلم سلامت» نیز بوده، درخصوص برگزاری برخط (آنلاین) چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به خبرگزاری سلامت گفت: معمولا از جامعه نخبگان انتظار می‌رود که از تهدیدها فرصت بسازند. کرونا یک تهدید جهانی است و در چنین شرایطی، بستر‌سازی‌ برای برپایی برخط (آنلاین) جشنواره‌‌‌های سینمایی در حکم تبدیل تهدید به فرصت است. مخصوصاً که جشنواره «سینماحقیقت» امسال می‌تواند ایثار و رشادت‌ پزشکان و پرستاران و سایر درمان‌گرانی که به تعبیر شمس لنگرودی، «سربازان سلامتی» این روزهای ما هستند را آینه‌وار بازتاب دهد‌.

او در پاسخ به این سوال که استفاده از مدیوم سینما به ویژه سینمای مستند چقدر می‌تواند در انعکاس فعالیت‌های کادر درمان و نمایش زوایای مختلف این بحران موثر باشد، عنوان کرد: رسانه‌ها  به طور کلی و مدیوم سینما به طور خاص می‌توانند در این دوره بیش از پیش کارکرد‌ داشته باشند و با ایفای نقش‌های آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی خودشان، بازوی نظام سلامت شوند و به حفظ سلامت شهروندان و هموطنان کمک کنند. به نظرم در این ایام، مستندسازان بیشتر از سایر فیلمسازان می‌توانند و توانسته‌اند فداکاری‌های کادر بهداشت و درمان را انعکاس دهند. از این جهت به همان نحو که باید قدردان ایثار پزشکان و پرستاران و سایر درمان‌گران باشیم باید قدردان مستندسازانی باشیم که صحنه‌های بی‌بدیل ایثار ایشان را با به خطر انداختن جان خود به تصویر می‌کشند و ثبت و ضبط می‌کنند.

کیاسالار درباره اضافه شدن بخش کرونا به این دوره از جشنواره بیان کرد: به هر حال کرونا مهم‌ترین مسأله‌ای است که در این ایام در عرصه‌های ملی و بین‌المللی با آن روبه‌رو هستیم و این طبیعی است که رویدادهای هنری امسال هر کدام به نوعی به این مساله نوپدید واکنش نشان دهند.

او درباره لزوم برگزاری جشنواره‌های هنری در شرایط کنونی و اهمیت این رویدادها در تزریق امید به جامعه گفت: اتفاقاً در روز و روزگاری که از در و دیوار خبر بد می‌بارد و حال بیشتر آدم‌ها خوب نیست، بیشتر به هنر نیاز است. شاید سینما و سایر گونه‌های هنری بتوانند در همین دوران، آن وجه هنردرمانی خودشان را بیشتر و بهتر بروز دهند. البته طبیعی است که باید هر کاری در این زمینه‌ها انجام می‌شود با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد و سلامت همگانی را در اولویت قرار بدهد.

 کیاسالار در پایان ساخت مستند در حوزه بحران کرونا را سندی تاریخی برای ثبت شرایط حال حاضر و تلاش کادر درمان برای آیندگان دانست و افزود: اصلا رویداد «کروناروایت» بر مبنای همین ایده شکل گرفت؛ ایده‌ای که از سوی دکتر ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح شد. ایشان معتقد بودند در دوران جنگ که خودشان به عنوان جراح در جبهه حضور داشتند، بسیاری از رشادت‌هایی که در عرصه طبِ رزم شاهد و ناظر بودند، ثبت و ضبط نشد و امروز اثری از آن نیست. برمبنای همین تجربه قرار شد در چارچوب «کروناروایت» تلاش کنیم تا آن اتفاق در دوران کرونا مکرر نشود.

وی گفت: هدف «کروناروایت» ثبت لحظه‌های ماندگاری است که در مقابله با کرونا در کشورمان اتفاق می‌افتد؛ از رشادت کادر بهداشت و درمان تا متانت هم‌وطنانی که در تنگنای تحریم و مشکلات اقتصادی، مسئولانه ایستادگی و همراهی می‌کنند تا بحران کرونا را پشت سر بگذاریم تا اگر چند سال یا چند دهه بعد به تاریخ این روز و روزگار رجوع شد، روایت‌های دست‌اولی از مواجهه درمان‌گران و مردمی که در این ایام ایثار و ایستادگی کردند، در دسترس باشد. به نظرم این کار پیشتر و بیشتر از هر بستر بصری دیگری در بستر سینمای مستند شکل می‌گیرد؛ کمااینکه یک مرور گذرا در فیلم‌های متعدد و متنوعی که در بخش کروناروایت جشنواره «سینماحقیقت» امسال ثبت شده نیز می‌تواند گواه این مدعا باشد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

برچسب ها : کرونا روایت
دکتر محمد کیاسالار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.