جمعه، 5 مرداد 1403

سیاست های کلی سلامت از طب مبتنی بر شواهد و تحت نظارت قانونی حمایت میکند

  • 03 مرداد 1403
  • 21:27
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
سیاست های کلی سلامت از طب مبتنی بر شواهد و تحت نظارت قانونی حمایت میکند

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران ،یکی از مهمترین راهبردهای جدی نظام سلامت، اسناد بالادستی است که تمام قوانین و تصمیمات باید مبتنی بر آن باشد. سیاست های کلی سلامت یکی از اصلی ترین اسناد بالادستی کشور است که از سوی مقام معظم رهبری در سال 1393 ابلاغ شده است.

در بند 12 سیاست های کلی سلامت به شکل اختصاصی به "بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران" اشاره شده است. اما سوال اینجاست، این راهبرد در سیاست های کلان سلامت به کدام نوع طب سنتی اشاره میکند؟

براساس بند 12-1 همین سند، "ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی باید تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد."

از سویی دیگر در بند بعدی آن تاکید شده است که استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن بایستی مدنظر باشد.

در بخش دیگری از این سند نیز تاکید شده است که شرط اصلی ترویج طب سنتی، "نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی" است.

با این مقدمه، سیاست های کلی سلامت کاملا ترویج و خدمات طب سنتی را مشروط بر روش های استاندارد، مبتنی بر شواهد و تحت نظارت وزارت بهداشت میداند و هرگونه اقدام خارج از چارچوب اشاره شده، حتی اگر به نام طب سنتی باشد، هیچ همخوانی با سیاست های کلی سلامت ندارد.

#طب_مبتنی_برشواهد

"روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور"

 

هانی خلاقی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.