ﺳﻪشنبه، 12 تیر 1403

تاثیر داروساز بالینی در کاهش عوارض و هزینه‌های درمان کشور/داروسازی ایران توان کسب سهم بیشتری از بازارهای جهانی دارد

تاثیر داروساز بالینی در کاهش عوارض و هزینه‌های درمان کشور/داروسازی ایران توان کسب سهم بیشتری از بازارهای جهانی دارد
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به نقش و تاثیر داروساز بالینی در کاهش عوارض و هزینه‌های درمان کشور گفت: توان داروسازی ایران بالا است و می تواند سهم بیشتری از بازار جهانی دارو را کسب کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر محمد رئیس زاده در سیزدهمین همایش علمی داروسازی بالینی عنوان کرد: اساتید این همایش می‌دانند داروسازی ایران چه مسیر دشواری را پیموده تا در عرصه دارو جایگاه رفیعی در دنیا کسب کند تا خودکفا شود.


وی ادامه داد: سرنوشت بزرگان داروسازی ایران یک سرنوشت پرافتخار است، بطوریکه جورج سارتن در کتاب مقدمه بر تاریخ علم؛ محم ابن زکریای رازی را در سده نهم - بزرگترین طبیب قرون وسطی و پدر علم پزشکی- شیمی دنیا عنوان کرده است و این مسئله برای ایران در حوزه داروسازی افتخار است.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت داروسازی بالینی افزود: در بافت پیچیده نظام سلامت، یکی از عمده ترین نقش ها برای بهبود بیماری بر عهده دارو است، زیرا پس از غربالگری و تشخیص پزشک، در نهایت تجویز دقیق و درست دارو برای درمان بیمار نقش نهایی را دارد.


رئیس زاده با اشاره به صنعت گسترده دارو از جمله تحقیقات، طراحی، تولید، پخش، توزیع و دسترسی دارو برای بیماران، عنوان کرد: در نهایت تجویز دارو در زمان به‌موقع و با مقدار مشخص برای بیمار مناسب؛ در این ساختار پیچیده منجر به درمان بیماری خواهد شد.


وی ادامه داد: یکی از بحث های مهم در حوزه داروسازی بالینی، بحث تجویز دارو براساس نقشه ژنتیک افراد است که دنیای گسترده ای دارد و نقش داروساز بالینی را پررنگ تر می‌کند.


رئیس زاده تصریح کرد: امروز داروسازان بالینی می‌توانند به پزشکان در تجویز دقیق داروهای گران قیمت یاری برسانند و این مسئله هرچه بیشتر نقش داروساز بالینی را در نظام بهداشت و درمان کشور مشخص می‌کند.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی درخصوص آمار استاندارد داروساز بالینی عنوان کرد: متخصصان این رشته عنوان کردند که به ازای هر 50 تا 100 تخت بستری باید یک داروسازی بالینی نیز داشته باشیم.


رئیس زاده به نقش داروساز بالینی در کاهش عوارض و هزینه‌های درمان اشاره کرد و گفت: پارسال نیز خدمات داروساز بالینی در شورای عالی بیمه، تحت پوشش قرار گرفت. همچنین گسترش این حوزه با رویکرد نوین یک ضرورت است که بیش از پیش باید دنبال شود.


وی ادامه داد: در همه مراکز بزرگ درمانی کشور باید داروساز بالینی حضور داشته باشد و این امر به زنجیره درمان کمک می‌کند، آینده داروسازی کشور را باید با کمک شما اساتید این رشته سروسامان داد تا با تجویز منطقی دارو، مصرف بی رویه دارو به حداقل کاهش یابد.


رئیس زاده در ادامه با اشاره به اینکه سهم داروسازی ایران باید در جهان افزایش یابد، تصریح کرد: براساس جدیدترین رتبه بندی‌ها، ایران در این عرصه در جایگاه 83 تا 85 قرار دارد درحالی‌که توانمندی جامعه داروسازی ایران بیش از این است.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر به‌روز نگه داشتن علم جامعه پزشکی با برگزاری چنین همایش‌هایی از سوی انجمن‌ها علمی و پزشکی خاطرنشان کرد: با کاهش عوارض و مصرف بی‌رویه دارو با کمک داروسازان بالینی می‌توان به ارتقای سلامت و رشد اقتصاد سلامت کشور کمک کرد.

دکتر علی سلحشور امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.