ﺳﻪشنبه، 11 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری اعلام کرد- بخش دوم

تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ هنوز ابلاغ نشده است

تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ هنوز ابلاغ نشده است
رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی با اشاره به طرح مبحث تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ در جلسه پنجم فروردین ماه هیات دولت و تصمیم‌گیری درباره آن، گفت: مصوبه هیات وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی؛ رییس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری که به مناسبت سالروز ابلاغ سند سیاست های کلی نظام سلامت با حضور معاونین کل این سازمان و نیز اصحاب رسانه برگزار شد به پرسش خبرنگاران پیرامون موضوعات مختلف پاسخ داد.

دکتر محمد رئیس زاده  درباره تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ گفت: در حال حاضر، مصوبه هیات وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. جلسه هیات دولت در پنجم فرودین‌ماه تشکیل شد و درباره تعرفه پزشکی بحث کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: افزایش تعرفه یعنی بیمه هزینه بیشتری پرداخت کند بنابراین اگر ما معتقدیم تعرفه باید مبتنی بر شواهد باشد برای این است که هزینه بیشتری از بیمه پرداخت شود و به مردم و جامعه پزشکی فشار کمتری وارد شود اگر این چنین نشود و بیمه کمتر پرداخت کند در جایی که نظارت می توانیم کنیم جامعه پزشکی ضرر می کند و در جایی که امکان نظارت وجود ندارد از جیب مردم پرداخت می شود و بی قانونی و ناهنجاری ایجاد شود بنابراین اگر تعرفه به قیمت واقعی نزدیک شود این کار به نفع مردم و جامعه پزشکی است اما اگر از آن به بهانه مختلف فاصله بگیریم به ضرر مردم است که جامعه پزشکی هم جزئی از همین مردم است.

وی درباره تدوین تعرفه خدمات مبتنی بر شواهد گفت: ما در این زمینه نه تنها پیشرفت نداشتیم بلکه پسرفت هم داشته ایم و تعرفه ها دستوری بوده است و تعرفه دستوری فقط برای سازمان‌های بیمه گر نفع دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع مرتبط با فوت مرحوم «فرشته بخشی» گفت: به دلیل اینکه مرحوم «بخشی» جزو سازمان نظام پزشکی به حساب می‌آید سازمان نظام پزشکی وظیفه دارد در ارتباط با این مورد بررسی‌های لازم را انجام دهد. خبر فوت مرحوم بخشی بسیار ناگوار کننده بود و من به دلیل اینکه بررسی بیشتری در ارتباط با این موضوع انجام داده باشم، شخصاً به آنجا رفتم. بخشی از موضوع که بر عهده سازمان نظام پزشکی بود انجام شده اما اظهار نظر درباره علت فوت بر عهده نهادهای مربوطه مانند سازمان پزشکی قانونی است. سازمان نظام پزشکی به عنوان یک مرجع برای علت فوت مرحوم بخشی به حساب نمی‌آید.

نظارت بر تعیین نرخ ویزیت پزشکان عمومی به عهده وزارت بهداشت است

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها گفت: نظارت بر تعیین نرخ ویزیت پزشکان عمومی به مبلغ ۲۸۰ هزار تومان به عهده وزارت بهداشت است و سازمان نظام پزشکی در این امور دخالت و نقشی ندارد زیرا انجمن‌های علمی زیر مجموعه این وزارتخانه است.

 

وی افزود: آنچه به ما اعلام شد این بوده که تعرفه به صورت گلوبال 35 درصد رشد داشته اما این موضوع هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است و ما اطلاعی از این موضوع نداریم. همچنین انجمن‌های علمی انجمن‌هایی مستقل هستند که تحت قوانین وزارت بهداشت اقدام می‌کنند و زیر نظر سازمان نظام پزشکی نیستند. مسیر قانونی تعیین تعرفه نیز این است که این تعرفه‌ها در هیئت دولت تصویب و سپس ابلاغ شوند.

دکتر رئیس زاده تاکید کرد: انجمن های علمی تماما زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند. ما در وزارتخانه، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون انجمن های علمی داریم. انجمن ها هیچ ارتباط ارگانیک و ساختار مندی با سازمان نظام پزشکی ندارند و تحت نظر و کنترل نظام نیستند، بلکه تحت نظر و کنترل وزارت بهداشت هستند. انتخابات آنها را وزارت بهداشت برگزار و بر آنها نظارت می کند و احکام را هم وزارت بهداشت صادر می کند. کمیسیون مشخصی در وزارتخانه مسئول این کار است. انجمن ها علمی و مستقل هستند که ذیل قوانین وزارت بهداشت فعالیت می کنند و اگر اظهار نظر می کنند، باید از وزارت بهداشت سوال کرد که مبنای اظهارنظر چیست؟

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به تدوین طرح مراقبت های سلامت، اظهار داشت: تعرفه‌ها بر اساس شواهد و ارزش افزوده مصوب نشده و مشکلات زیادی برای جامعه پزشکی و مردم ایجاد کرده و به نفع بیمه‌ها است.

به گفته رییس زاده، افزایش تعرفه یعنی اینکه بیمه‌ها قیمت بیشتری را متقبل شوند و به نفع مردم است زیرا باید تعرفه‌ها به قیمت واقعی نزدیکتر شوند تا جامعه پزشکی نیز متضرر نشود و پرداختی از جیب بیمار نیز کاهش یابد.

رییس زاده اظهار داشت: رسانه‌ها باید کمک کنند تعرفه های پزشکی به قیمت واقعی نزدیک شود که به نفع مردم و پزشکان است و اگر نرخ این تعرفه‌ها پایین باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

وی با بیان این که کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت باید اصلاح شود تا بی‌عدالتی بین رشته‌های مختلف در پرداخت، کاهش یابد؛ گفت: همچنین در رشته‌های تخصصی که دچار کمبود متخصص در آن‌ها هستیم باید مشوق‌های خاصی در نظر گرفته شود.

دکتر رییس زاده درباره پرونده‌های انتظامی پزشکی گفت: همه پرونده‌های منجر به فوت خطرناک نیست، زیرا در برخی از مواقع ممکن است بیمار بدون قصور پزشکی فوت کرده و یا درصد قصور باشد. این دسته از پرونده‌ها خطرناک محسوب نمی‌شوند. مگر اینکه درصد زیادی از قصور پزشکی وجود داشته باشد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره طب سنتی تاکید کرد: در حوزه درمان رسانه‌ها دقت کنند که اظهار نظر در مورد طب سنتی باید علمی و کارشناسی باشد و به استانداردسازی این طب کمک شود.

افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی ضامن تامین نیروی متخصص نیست

وی با تاکید بر اینکه افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی ضامن تامین نیروی متخصص نیست، اظهار داشت: اکنون ۹۸ هزار پزشک عمومی در کشور فعال هستند و در بعضی از رشته‌ها بیش از ۷۰ درصد ظرفیت‌ها خالی است؛ افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی دسترسی به نیروی متخصص نیست و اکنون ظرفیت بیهوشی، اطفال و عفونی، داخلی، جراحی و طب اورژانس خالی است.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد پزشکان در شهرها مشغول بکار هستند، تاکید کرد: تمام مشکلات سلامت مناطق محروم را نمی توان با نیروهای طرحی برطرف کرد باید به سمت بومی گزینی پیش رویم و نیروهای متخصص تربیت شوند. نیروی کیفی و با رغبت را در این مناطق قرار نمی دهیم و معمولا این افراد به اجبار به این مناطق اعزام می‌شوند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره مشکلات نیروهای طرحی نیز گفت: کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات نیروهای طرحی در سازمان نظام پزشکی ایجاد شده تا به مسائل آنها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه در بعضی رشته ها بیش از 70 درصد ظرفیت خالی مانده است، افزود: الان رشته‌هایی مانند بیهوشی و اطفال و طب اورژانس و عفونی بسیاری از ظرفیت‌ها خالی می‌ماند. برای مثال باید طی 4 سال 1600 نفر متخصص بیهوشی در کشور جذب می‌شد اما اکنون 400 پزشک وارد این رشته شده‌انددر حالیکه باید 1400 نفر باشند. یعنی هزار نفر ظرفیت ورودی بیهوشی در این 4 سال کمبود است، علی رغم اینکه ظرفیت ورودی رشته عمومی 4 برابر شده است. بنابراین افزایش ظرفیت پزشکی با این وضعیت ضامن دسترسی مردم به خدمات سلامت نخواهد شد و همه فریادها در خصوص دسترسی به پزشک متخصص است.

وی گفت: در طرح های جدید برای اینترنی که می خواهد تخصص بخواند، نمی دانیم که شماه نظام پزشکی بدهیم یا ندهیم؟باید ارزیابی کنیم که این تغییرات می تواند مشکل را حل کند یا صرفا بازی با اعداد است. این مساله باید ارزیابی شود که آیا راه حل درستی است یا نه؟

دکتر رئیس‌زاده در عین حال به وضعیت مطلوب دسترسی مردم به خدمات درمانی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر اشاره و تصریح کرد: در برخی کشورهای پیشرفته دنیا 100 هزار فوت و مرگ و میر به دلیل عدم دسترسی کافی به خدمات بهداشتی وجود دارد و بنابراین در حوزه عدالت در سلامت و دسترسی مردم به خدمات وضعیت مناسبی به طور میانگین داریم و اگر بیمه‌ها سامان پیدا کنند وضعیت منابع مالی نیز بهبود خواهد یافت. برخی خدمات پزشکی به دلیل اینکه فوق تخصصی هستند نمی‌توانند در همه شهرستان‌ها ارائه شوند و بنابراین برخی از بیماران برای درمان به پایتخت مراجعه می‌کنند. برخی از بیماران نیز تصور می‌کنند خدمات درمانی کیفیت بهتری در پایتخت دارد و بنابراین مراجعه می‌کنند. در هر حال وزارت بهداشت و سایر نهادهای ذی‌ربط باید اقدامی کنند تا همراهان بیماران اطراف بیمارستان‌ها چادرخوابی نکنند زیرا استقرار همراهان بیماران در چادر و به این شکل شایسته مردم نیست.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: سرعت دسترسی به خدمات پزشکی ایران از بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا بهتر است. سالانه در برخی از کشورها بیش از ۱۰ هزار مرگ و میر به علت نوبت دهی طولانی برای مراجعه به پزشک وجود دارد در حالیکه در کشور ما چنین چیزی نیست.

وی گفت: باید مسئولان کمک کنند تا نقاهتگاه‌هایی برای استراحت همراهان بیمارانی که از شهرهای مختلف به تهران می‌آیند توسط وزارت بهداشت ایجاد شود زیرا چادر زدن در اطراف بیمارستان‌ها زیبنده نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح درمان رایگان کودکان زیر 7 سال نیز گفت: طرح درمان رایگان کودکان زیر 7 سال نیز طرح خوبی است به شرطی که بیمارستان‌های کودکان با مشکل مواجه نشوند. تا پیش از این، درمان و بستری کودکان با 10 درصد فرانشیز انجام می‌شد و با این منابع، بیمارستان‌ها اداره می‌شدند اما اگر بیمه‌ها مطالبات بیمارستان‌ها را پرداخت نکنند در ارائه خدمت به بیماران دچار مشکل خواهند شد و درنتیجه کیفیت کار و توانمندی بیمارستان پایین می‌آید و درمان رایگان کودکان زیر 7 سال نیز به نتیجه نمی‌رسد.

وی درباره بازنشستگی پیش از موعد حدود ۴۰ نفر از اساتید علوم پزشکی ادامه داد: پنجشنبه جلسه ای داشتیم و از حدود ۵۰ نفر از اساتید درجه یک تقدیر و تشکر شد حفظ اساتیدی که بنیانگذار علم پزشکی هستند ضروری است و ما با بازنشستگی پیش از موعد چهره های شاخص موافق نیستیم.

غربالگری اجباری دستیاران توسط دانشگاه های علوم پزشکی

همچنین در این نشست خبری معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی نیز در خصوص خودکشی برخی از رزیدنت‌ها توضیح داد: برای رسیدگی به خودکشی برخی از همکاران حوزه سلامت به خصوص رزیدنت‌ها، در سازمان نظام پزشکی کمیته ویژه ایجاد شده و مشکلات معیشتی این افراد را بررسی می‌کند.

دکتر بابک شکارچی عنوان کرد: قرار است تا غربالگری دستیاران به صورت اجباری توسط دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود.وی در خصوص علت خودکشی نیروهای طرحی توضیح داد: پرداخت دیرهنگام کارانه‌ها، شیفت‌های طولانی، سختی کار و حقوق پایین از علت‌های خودکشی برخی از نیروهای طرحی است.

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.