شنبه، 8 اردیبهشت 1403

کتاب "قهوه تلخ در مرصاد" رونمایی شد

کتاب "قهوه تلخ در مرصاد" رونمایی شد
کتاب "قهوه تلخ در مرصاد" با موضوع خاطرات کادر درمان بیمارستان بقیه‌الله الاعظم(عج) در دوران کرونا رونمایی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی؛ همزمان با چهارمین سالروز ورود کرونا به کشور؛ مراسم رونمایی از کتاب "قهوه تلخ در مرصاد" در بیمارستان بقیه‌الله الاعظم(عج) برگزار شد.

این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات کوتاه پزشکان، پرستاران، تصویربرداران سی‌تی‌اسکن، متخصصان آزمایشگاه ویروس‌شناسی و نیروهای خدماتی و انتظامی بیمارستان بقیه‌الله(عج) است که توسط انتشارات 27 بعثت چاپ و منتشر شده است.

بخشی از این کتاب در سال 1400 توسط انتشارات سوره مهر با عنوان آب پرتقال کربلای 5، شامل 135 خرده روایت کرونایی از خاطرات پزشکان و پرستاران منتشر شد.

در بخشی از این کتاب که به قلم مهدی عجم نگاشته شده آمده است:

"بچه که بودم، خاطرم هست پدرم زیاد به جبهه می‌رفت و همیشه در عالم کودکی برایم سوال بود که او چطور زن و بچه‌هاش را راحت می‌گذارد و به جبهه می‌رود؟! با وقوع بحران کرونا، وقتی خودم خانواده را تنها گذاشته و برای خدمت به مردم در بخش سی تی اسکن رفتم و مدت‌ها به منزل نمی‌رفتم، راز ماجرای جبهه رفتن پدرم برایم روشن شد."

وجه تسمیه کتاب قهوه تلخ در مرصاد 

گلعلی بابایی؛ نویسنده و دبیر علمی جایزه جلال آل احمد در این مراسم اظهار کرد: ایثارگری پزشکان در دوران دفاع مقدس، تاریخ پرافتخاری را برای جامعه پزشکی ایران رقم زد که البته متاسفانه در ادبیات ما کمتر به آن اشاره شده است.

وی افزود: ادبیات یکی از راه‌های ماندگار کردن وقایع است. وجه تسمیه این کتاب که خاطرات دوران کرونا توسط کادر درمان است، این است که در عملیات مرصاد ما با دشمنانی مواجه بودیم که لباس ما را می‌پوشیدند و به زبان ما حرف می‌زدند اما منش ایرانی نداشتند و مثل ما نبودند، کرونا نیز یک ویروس ناشناخته بود و در میان مردم حضور داشت اما در ابتدا آن را نمی‌شناختیم ولی با آن می‌جنگیدیم.

در ادامه حسین صمدی‌نیا، رئیس بیمارستان فوق تخصصی بقیه‌الله الاعظم(عج) بیان کرد: در زمان شیوع کرونا، بیش از 500 تخت بیمارستانی را در اختیار بیماران کرونایی قرار دادیم و به همه بیماران خدمت رسانی شد.

وی افزود: در شرایطی که امکان تامین لباس و ماسک ویژه کرونا در کشور وجود نداشت مجموعه‌ای به عنوان کارگاه تولید ماسک و لباس موردنیاز برای درمان بیماران کرونا در بیمارستان ما راه‌اندازی و ماسک‌های بسیار باکیفیتی در مجموعه تولید شد و تمام آنچه برای تشخیص بیماری لازم بود در آزمایشگاه تامین شد.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی بقیه‌الله الاعظم(عج) ادامه داد: زمانی به سختی روزانه 100 بیمار را در آزمایشگاه پذیرش می‌شدند اما در دوران شیوع کرونا، به آمار پذیرش روزانه 800 نفر در آزمایشگاه رسیدیم.

وی با اشاره به ایثارگری‌های کادر درمان بیمارستان در دوران کرونا، عنوان کرد: بیمارستان بقیه الله(عج) در دوران کرونا هفت شهید مدافع سلامت تقدیم کرده است.

گفتنی است؛ چنانچه هر یک از همکاران عضو سازمان نظام پزشکی خاطرات درخوری از دوران کرونا دارند یا دانشگاه های علوم پزشکی کتابی را با موضوع کرونا و کادر درمان منتشر کرده اند می توانند آثار یا خبر رونمایی از کتاب را به سازمان نظام پزشکی ارسال کنند. شایان ذکر است، آثار علاقمندان پس از بررسی در پایگاه خبری سازمان نظام پزشکی منتشر می شود.

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.