شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در هشتمین همایش " ملی سلامت معنوی اسلامی " عنوان کرد

"سلامت معنوی اسلامی" باید برای همه آحاد جامعه پزشکی تبیین شود

"سلامت معنوی اسلامی" باید برای همه آحاد جامعه پزشکی تبیین شود
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر مرزبندی بین سلامت معنوی اسلامی و مفاهیم سکولارهمچنین ضمن اشاره به تبیین سلامت معنوی اسلامی برای آحاد جامعه پزشکی گفت: در حوزه سلامت معنوی باید از التزام به الزام برسیم، ما نمی توانیم با فرد متدین و با آداب تشیع با فرهنگ سکولار صحبت کنیم و این موضوع باید تبدیل به الزام شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی؛ رئیس کل سازمان نظام پزشکی صبح امروز در هشتمین همایش " ملی سلامت معنوی اسلامی " که به دعوت فرهنگستان علوم پزشکی و در سالن همایش های غدیر قم برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش های رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور به جهت در اهتزاز نگه داشتن پرچم "سلامت معنوی اسلامی" گفت: بر اساس قانون سازمان نظام پزشکی مصوب سال 1383 مجلس شورای اسلامی، اشاعه و جاری ساختن ارزش های اسلامی در جامعه پزشکی جزو وظایف سازمان نظام پزشکی است.

دکتر محمد رئیس زاده در ادامه صحبت هایش افزود: سازمان نظام پزشکی، بستر و مجموعه ضوابط اجرا و ارائه خدمات توسط همه آحاد جامعه پزشکی است یعنی همه فارغ التحصیلانی که در حوزه های پزشکی توسط دانشگاه ها و وزارت بهداشت آموزش داده می شوند، در این بستر ومجموعه ضوابط باید به ارائه خدمت بپردازند.

وی گفت:سازمان نظام پزشکی در بحث سلامت معنوی اسلامی وظیفه مهمی بر عهده دارد که تاکنون به خوبی به آن پرداخته نشده است و نقش موثر آن در همین همایش ها پیدا است. با این وجود، امیدواریم بتوانیم با هدایت فرهنگستان علوم پزشکی نقش موثری را ایفا کنیم.

دکتر رئیس زاده با اشاره به سه بحث مهم در حوزه سلامت معنوی اسلامی اظهار داشت: بحث اول؛ سلامت معنوی اسلامی باید برای آحاد جامعه پزشکی بطوردرست تبیین شود و بتوانیم  آن را از سلامت معنوی سکولار افتراق دهیم. از طرفی همانطور که رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در کنار سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، سلامت معنوی را نیز جز یکی از مولفه های سلامت به حساب آوردند با این وجود، در این زمینه رویکرد ما متفاوت است و این تفاوت را باید مطالبه گری کرد.به گونه ای که بتوان از طریق نامه نگاری و ارائه مستندات به سازمان بهداشت جهانی و سایر مراجع ذیربط بحث سلامت معنوی اسلامی را مطالبه کنیم. البته بحث آنها این است که از معنویت استفاده کنیم که سلامتی حاصل شود و به زندگی دنیایی و سکولارمان برگردیم در حالیکه آنچه ما از مجموعه فرمایشات بزرگان هم در حوزه هم در دانشگاه استفاده کردیم؛ گرچه سلامت معنویت مهم است اما مفهوم این است که معنویت همه سلامت انسان است یعنی همه ابعاد سلامتی در خدمت معنویت قرار بگیرند. یعنی ما سلامتی را می خواهیم که هدف آن معنویت غایی به تعریف اسلام است که به درستی در دعای 15 صحیفه سجادیه بدان اشاره شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر مرزبندی بین سلامت معنوی اسلامی و مفاهیم سکولارهمچنین ضمن اشاره به تبیین سلامت معنوی اسلامی برای آحاد جامعه پزشکی گفت: بحث دوم، رسیدن به التزام و الزام در حوزه سلامت معنوی است. در واقع بعد از برگزاری هشتمین همایش " سلامت معنوی اسلامی" ما باید بتوانیم هم التزام به سلامت معنوی اسلامی را در جامعه پزشکی نهادینه کنیم. البته این وظیفه ما و دانشگاه های علوم پزشکی است بطوریکه افراد جامعه پزشکی باید بدانند در بحث سلامت معنوی به چه چیزهایی ملتزم باشند و به عنوان یک تکلیف آن را بدانند. بعد از آن به الزام برسیم و به عنوان اجبار قانونی در نظر گرفته شود.

وی گفت: سازمان نظام پزشکی در حوزه اخلاق پزشکی یک سری کدهایی را در منشور اخلاق پزشکی تنظیم کرده است. در حوزه اخلاق و شئون برخورد با بیمار نیز کد داریم چنانچه کسی علاوه بر قصور شان و شئون و حق بیمار را رعایت نکرد بتوانیم در هیات های انتظامی بررسی کنیم.

دکتر رئیس زاده با بیان اینکه در حوزه سلامت معنوی باید از التزام به الزام برسیم، عنوان کرد: ما نمی توانیم با فرد متدین و با آداب تشیع با فرهنگ سکولار صحبت کنیم و این موضوع باید تبدیل به الزام شود.

وی گفت: بحث سوم، برای رسیدن به الزام و التزام در حوزه سلامت معنوی اسلامی نیاز به آموزش داریم که در دوران تحصیل و نیز دوره های بازتوانی و بازآموزی ظرفیت هایی را جهت آموزش سلامت معنوی اسلامی فراهم کنیم. به نظر می رسد ما به درسنامه جامع با کمک فرهنگستان علوم پزشکی در این حوزه نیازداریم. اگر قرارباشد سلامت معنوی اسلامی را به دانشجوی ترم اول پزشکی آموزش دهیم باید بتوانیم کتابنامه یا درسنامه ای را تدوین کنیم که هم در دوره دانشگاهی و نیز دوره های بازآموزی رشته های مختلف پزشکی آن را آموزش دهیم تا به روش لانه گزینی در جامعه پزشکی نهادینه شود.

دکتر رئیس زاده در پایان اظهار داشت: برای اینکه سلامت معنوی اسلامی به درستی در جامعه پزشکی نهادینه شود و به انحراف کشیده نشود باید بتوانیم از نظارت و هدایت روحانیت و نهاد حوزه و مرجعیت بهره مند شویم.

 

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.