شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تبین کرد:

سه شرط لازم برای نهادینه شدن اخلاق پزشکی

سه شرط لازم برای نهادینه شدن اخلاق پزشکی
معیشت از زیرساخت‌های اصلی است. متولیان و سیاستگذاران باید بدانند شرط اخلاق مداری جامعه پزشکی این است که معیشت حداقلی جامعه پزشکی را براساس قانون تامین کنند.

لزوم توجه جامعه پزشکی به دعای پانزدهم صحیفه سجادیه

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در افتتاحیه دهمین کنگره اخلاق پزشکی ضمن تشکر از دکتر لاریجانی و زحمات بیش از بیست ساله ایشان در این حوزه گفت: در افتتاحیه کنگره سه خبر خوب بود که موجب خوشحالی است. اول فرمایشات فاخر و ارزشمند حضرت آیت الله جوادی آملی که عمق کلام ایشان و مفاهیم جدیدی که عنوان کردند باید مورد توجه و ارجاع قرار بگیرد. خبر دوم هم اینکه ذکر شد در رنکینگ آسیل، کشورمان رتبه اول حوزه اخلاق پزشکی و مقالات مرتبط با آن است. سومین خبر هم رونمایی از دایره المعارف وزین اخلاق پزشکی است که قطعا برای محققان و کلیه اعضای جامعه پزشکی مرجعی ارزشمند و قابل اتکا است.

دکتر رئیس زاده ادامه داد: ما در حوزه اخلاق پزشکی سرآمد هستیم و باید این جایگاه پاس داشته شود. با نگاهی به گذشنه درمی‌یابیم در این زمینه تاریخی غنی داریم. در زندگینامه خودنوشت برزویه طبیب مربوط به دوران پیش از اسلام توجه به اخلاق طبابت آمده است. ما میراث دار بزرگانی چون ابوعلی سینا و رازی و علی بن عباس اهوازی هستیم که مفاخر علمی و پزشکی جهان بوده‌اند و درعین حال توجه ویژه‌ای هم به مقوله اخلاق طبابت و حکیم بودن داشته‌اند.

رئیس کل نظام پزشکی در ادامه به سه موضوع تاثیرگذار در مقوله اخلاق پزشکی پرداخت: ابتدا باید نگرش به بیمار و بیماری تغییر کند و نوع نگاه از بالا به پایین پزشک به بیمار اصلاح و حتما برعکس شود. چرا که بیماران ولی نعمت جامعه پزشکی و نیز مورد عنایت خاص خداوند هستند. برای فهم این موضوع رجوع به دعای پانزدهم صحیفه سجادیه می‌تواند رهگشا باشد در مکتب اخلاقی ما تاکید شده که بیمار ارزشمند است و ارج و قرب الهی دارد

وی ادامه داد: مورد دوم بحث زیرساخت‌های لازم برای اخلاقی شدن جامعه پزشکی است که معیشت از زیرساخت‌های اصلی است. متولیان و سیاستگذاران باید بدانند شرط اخلاق مداری جامعه پزشکی این است که معیشت حداقلی جامعه پزشکی را براساس قانون تامین کنند. مورد سوم هم بحث نظارت است. نمی‌شود وظائف اخلاق پزشکی را به وجدان افراد سپرد و انجمن‌های علمی و نیز انجمن علمی اخلاق پزشکی، دانشگاه‌ها و کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی باید در این زمینه ورود کنند و هر جا اخلاق پزشکی رعایت نشد رسیدگی و تذکر داده شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در انتهای صحبت‌هایش گفت: با توجه به این سه محور مبحث اخلاق پزشکی از حوزه تئوری و محتوایی به شکل عملیاتی و جاری درخواهد آمد.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.