شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران خبر داد

رونمایی از دایره المعارف اخلاق پزشکی

رونمایی از دایره المعارف اخلاق پزشکی
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران از تدوین دایره‌المعارف اخلاق پزشکی خبر داد و گفت: یکی از کارهای مهم در زمینه اخلاق پزشکی تدوین دایره المعارف اخلاق پزشکی است که یک کار خیلی سنگین بود که در چندین سال گذشته تلاش‌های زیادی در رابطه با آن انجام شده است. این دایره‌المعارف ۱۰۰ مدخل دارد که بخشی از آن منتشر می‌شود و مابقی در سایتی که درنظر گرفته‌ایم بارگذاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر محمدباقر لاریجانی در نشست خبری دهمین کنگره اخلاق پزشکی،با بیان اینکه، این دهمین کنگره سالیانه است که در مجموعه همایش باغ‌ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود، گفت: بیش از 600 نفر در این همایش ثبت نام کردند. این سمینار 12 امتیاز بازآموزی و همچنین امتیاز آموزش فرهنگی برای گروه پزشکی دارد. 

وی افزود: سمینار با مشارکت فعال دانشگاهیان در اخلاق پزشکی و خصوصا مرکز اخلاق دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود که هم کرسی یونسکو و هم WHO را دارد و شاید تنها مرکز در جهان است که چنین خصوصیتی را دارد. 

دکتر لاریجانی ادامه داد: همکاران فرهنگستان، معاونت پرستاری، یونسکو، بنیاد حکمت و تاریخ پزشکی درحال تلاش برای برگزاری سمینار هستند و حدود 40 سخنرانی و 34 مقاله منتخب از بین 190 مقاله ارائه می شود. سمینار به صورت همزمان در دو سالن موازی برگزار می شود که شش نشست تخصصی دارد. محور این سمینار ضمن اینکه اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش و ارائه خدمات است، به بحث مسئولیت اجتماعی نیز توجه می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه  ریشه خیلی ازچالش‌ها در حوزه سلامت به بحث های اخلاق پزشکی بازمی‌گردد، گفت: ما باید تلاش کنیم و تکریم کنیم و الگوهای اخلاقی را در حوزه اخلاق پزشکی و در حوزه پزشکی کشور و ساختارهای مرتبط با اخلاق پزشکی فعال کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که در شرایط فعلی، کشور ما موفق‌ترین تجربه‌ها را در حوزه اخلاق پزشکی دارد. ما در حوزه آموزش چندین دوره است که دانشجوی phd فارغ التحصیل می‌کنیم و اخیرا کارشناسی ارشد برای استادان دانشگاه را راه اندازی کردیم که برای منطقه ما بی نظیر است. 

دکترلاریجانی با بیان اینکه در ساختار کشور ما در دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت هر پروژه‌ای که سوژه انسانی داشته باشد، حتما از کانال کمیته اخلاق می گذرد و این در منطقه ما بی‌نظیر است، گفت: در ارائه خدمات، روش‌هایی برای کنترل روابط پزشک و بیمار و راهنماهای اخلاق داریم، هر چقدر در این زمینه تلاش کنیم، باز هم جا دارد. بیماران ولی نعمت ما هستند و باید برای آنها خدمات بیشتری انجام دهیم. 

وی در رابطه با مباحث آموزشی در امور اخلاق پزشکی گفت: تجربیات موفقی را در حوزه آموزش داریم که می‌توانیم مطرح کنیم. در حوزه‌های مختلف اخلاق و هم در زمینه های جدید مثلا در مورد سلول درمانی، کارهای خیلی زیادی شده است. البته همه جا چالش اخلاقی وجود دارد اما حرکت‌های بسیار ارزشمندی انجام شده است.

وی درباره دایره المعارف اخلاق پزشکی تصریح کرد؛ حدود 100 مدخل در آن ارائه شده که نیمی از آن در سایت مرکز اخلاق و تاریخ اخلاق پزشکی علوم پزشکی تهران ارائه شده است. 

دکتر لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در مورد بازنگری کوریکولوم‌های آموزشی  و نیز آیا در دوره دستیاری درسنامه های اخلاق پزشکی لحاظ شده است و این درسنامه ها بسته به رشته های مختلف تغییراتی دارند؟ گفت: جامعه پزشکی وظیفه دارد که در صورت نیاز به موضوع سرفصل‌های آموزشی ورود کند. اگرچه موضوع اخلاق در پزشکی در کوریکولوم‌های آموزشی دوره دستیاری لحاظ شده اما با استفاده از کوریکولوم‌های پنهان می‌توان به دستیاران اخلاق در پزشکی را آموزش داد.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش پزشکی نیاز به تجدیدنظر وجود دارد، ادامه داد: منظور از کوریکولوم‌های پنهان این است که یک استاد با اخلاق و نحوه برخورد خود با بیماران می‌تواند اخلاق در پزشکی را به دستیاران آموزش دهد.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مبنی بر چالش های جذب و بکارگیری متخصصان اخلاق پزشکی در نظام سلامت کشور گفت: جذب و بکارگیری متخصصان اخلاق پزشکی در سال های اخیر  گسترش یاففته و حتی در حوزه پرستاری نیز راه برای ورود شان به این رشته باز شده است. 

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ظرفیت افزایش دانشجو، چالش‌های جدی برای آموزش پزشکی ایجاد کرده است؛همه صاحبنظران پزشکی به این مساله اذعان دارند و این می تواند به آموزش پزشکی ما صدمه بزند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های کافی برای این کار فراهم نشود، موضوع باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران درادامه با اشاره به  سمینار اخلاق پزشکی گفت: این سمینار در تاریخ 25 تا 27 بهمن برگزار می‌شود. محورهای آن بحث اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش است. حرکت ما در زمینه اخلاق پزشکی بسیار استراتژیک است. دانشجویان اخلاق پزشکی افرادی هستند که پایه آنها پزشک یا دندانپزشک یا داروساز بودند و در سال های اخیر این مهم برای پرستاران هم باز شده است.

دکتر لاریجانی یادآور شد: دانشگاه‌ها باید ظرفیت هایی داشته باشند که اینها را جذب کنند. تعداد قابل توجهی در دانشگاه مشغول هستند. ما دو واحد اخلاق پزشکی برای تمام گروه‌های پزشکی تدریس می شود. هدف ما این است افرادی که در دانشگاه شغل و سمت دارند و در بخشی رئیس و استاد هستند با مباحث اخلاق پزشکی آشنا شوند که در این صورت می توانند تاثیر خود را در دانشگاه ها بگذارند.

 

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.