شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشسست خبری «دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران» تاکید کرد

ما از موضوع حفظ اخلاق در پزشکی کوتاه نمی‌آییم

ما از موضوع حفظ اخلاق در پزشکی کوتاه نمی‌آییم

نشست خبری «دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران» صبح امروز با حضوردکتر محمد رییس زاده رییس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر محمدباقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دکتر رضا لاری پور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، دکتر رضا مسائلی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر سعید بیرودیان رئیس هیات مدیره انجمن اخلاق پزشکی ایران،آقای اسدی مشاور رئیس کل و مدیر کل حوزه ریاست در سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست  خبری دهمین کنگره اخلاق پزشکی  با بیان اینکه دو بال اصلی اعتبار جامعه پزشکی کشور بحث آموزش مهارت و توانمندی تخصصی و همچنین اخلاق پزشکی است، گفت:  اگر یکی از این دو بال نباشند، جامعه پزشکی اعتبار ندارد. 

دکتر محمد رئیس زاده در ادامه افزود: بهترین کادر پزشکی اگر اخلاق پزشکی را آموزش ندیده باشند، ارج و قربی نخواهند داشت و مثمر ثمر نخواهند بود. اگر اخلاق وجود داشته، اما مهارتی نباشد، باز هم اتفاق خوبی در حوزه پزشکی رخ نمی‌دهد، این دو مقوله دو بال مهم پیشرفت و اعتلای جامعه پزشکی و عرضه خدمات درمانی درست و سالم و مبتنی بر کرامت انسانی است. 

وی با اشاره به اینکه وظیفه وزارت بهداشت تربیت نیروی تخصصی پاسخگوست و این مطلب به صراحت در سیاست های کلان حوزه سلامت که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، بیان شده اظهار داشت: بی توجهی به مبانی قانونی، آموزش پزشکی کشور را زیر سوال می برد. آموزش علم و فن و همچنین ارتباط دو سویه میان پزشک و بیمار وظیفه جامعه پزشکی کشور است و نهادینه کردن و رعایت اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای به عهده مسئولان و سیاستگذاران است که دغدغه های آنها را کاهش دهند و ضرورت دارد در این راستا تعرفه‌های پزشکی واقعی شود.

وی با انتقاد از اینکه حداقل های درآمدی در مورد دستیاران و نیروهای طرحی رعایت نمی شود، تاکید کرد: ضرورت دارد در جهت کیفیت ارایه خدمات، به دغدغه های آنها توجه اساسی شود.

دکتر رییس زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بحث فروش اینترنتی دارو تاکید کرد: در مبحث پلتفرم‌ها یکی از موضوعات مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، مسائل مربوط به حریم شخصی و حفظ اطلاعات بیماران است.

وی یادآور شد: اطلاعات شخصی بیماران در نظام توزیع دارو باید محفوظ بماند و سکوهای فروش دارو به هر شکل نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: در حال حاضر و با مکانیسم کنونی فروش دارو در پلتفرم‌ها تضمینی برای حفظ این اطلاعات وجود ندارد که این موضوع در تضاد با اخلاق پزشکی و اخلاق دارویی است و از نگرانی های جدی ماست‌.

دکتر رئیس زاده گفت: ما از ابتدا مخالفت خود را با این نحوه فروش دارو اعلام کرده‌ایم، در عرضه و فروش دارو، سوءاستفاده از اطلاعات بیماران به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: آموزش و اخلاق حرفه‌ای از مهمترین مولفه هایی است که باید جامعه پزشکی از آنها برخوردار باشند و به عنوان دو بال مهم پیشرفت و اعتلای جامعه پزشکی و عرضه خدمات درست به بیماران است.

رئیس‌زاده در پاسخ به سوالی درباره نقش تعرفه‌های پزشکی در حفظ اخلاق پزشکی گفت: شرایط و سیاستگذاری‌ها باید به نحوی باشد که ارائه‌دهنده خدمات پزشکی فقط به فکر ارائه خدمات باشد و تنها دغدغه‌اش ارائه خدمات باشد. شرایط باید به نحوی باشد که ارائه دهنده خدمات با حداکثر توان تخصصی و رعایت تعهد حرفه‌ای فقط به موضوع ارائه خدمات فکر کند.

وی با اشاره به ضرورت حفظ حقوق پزشکان گفت: اگر موضوع اخلاق در پزشکی فقط به پزشکان محدود شود اما حداقل حقوق این گروه رعایت نشود، نمی‌توانند در خدمت جامعه باشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه موضوع اخلاق در پزشکی را نباید فقط از پزشکان انتظار داشت، افزود: سیاستگذاران حوزه درمان و مسئولان کشور را باید گام اول موضوع اخلاق در پزشکی برشمرد. سیاستگذاران حوزه بهداشت و درمان کشور می‌بایست بر اساس قوانین بالادستی و اسناد کشوری در خصوص حقوق پزشکان گام بردارند به نحوی که آنها فقط دغدغه ارائه خدمات به بیماران را داشته باشند.

وی ادامه داد: تعرفه‌های پزشکی از اهمیت فراوانی برخوردار است. تعریف تعرفه‌های پزشکی به صورت منطقی و منطبق بر نیاز پزشکان سبب می‌شود که تمام دغدغه‌ها از ذهن‌های پزشکان حذف شود و آنها فقط به ارائه خدمات بیندیشند.

وی با انتقاد از مصوبه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای در خصوص کسی مصداق دارد که از حداقل کیفیت آموزشی برخوردار باشد. اخلاق حرفه‌ای زمانی مفهوم دارد که یک دانشجو از حداقل استانداردهای آموزشی لازم برخوردار باشد. فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، آموزش پزشکی عمومی ایران را تایید کرده است و از اعتبار ۱۰ ساله برخوردار است. گاهی اوقات یک تصمیم اشتباه سبب می‌شود که مسائل مختلفی تحت‌الشعاع قرار گیرد. کیفیت آموزش و ساختار آموزشی با یکدیگر ارتباط دارد و زیربنای اخلاق پزشکی را تشکیل می‌دهند.

دکتر رئیس‌زاده ادامه داد: هنگامی که آموزش از کیفیت چندانی برخوردار نباشد و حداقل معیشت مورد نیاز پزشکان تامین نشود، نمی‌توان از یک دانش آموخته رشته پزشکی انتظار حکیم بودن داشت. از طرفی هم بررسی‌ها بیانگر این است متاسفانه حداقل معیشت دستیاران تخصصی و پزشکان طرحی رعایت نمی‌شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اگرچه چالش‌های فراوانی برای پزشکان وجود دارد اما ما از موضوع حفظ اخلاق در پزشکی کوتاه نمی‌آییم. اگر یک پزشک دچار قصور تکنیکی شده باشد بر اساس منشور پزشکی به آن رسیدگی می‌شود. همچنین اگر پزشکان دچار قصور اخلاقی شوند در هیئت‌های انتظامی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر آنکه چگونه افزایش ظرفیت پزشکی می‌تواند اخلاق حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار دهد؟ خاطرنشان کرد: به گفته یکی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ۲۸۰ دانشجو در مرحله بالینی در این مرکز آموزشی حضور دارند اما این دانشگاه فقط ۱۵۰ تخت فعال آموزشی دارد. هنگامی که ۴۰ دانشجوی پزشکی بالای تخت بیمار حاضر می‌شوند، شان بیمار خدشه‌دار می‌شود. شرایط به نحوی است که تعداد زیادی از دانشجویان در بیرون از اتاق بیمار حضور دارند و حتی قادر به شنیدن صدای استاد نیستند.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی گفت: من از سیاستگذاران حوزه سلامت درخواست می‌کنم که نظرات تخصصی دلسوزان حوزه سلامت را در کانون توجه قرار دهند. سیاستگذاران حوزه سلامت فقط به نظر اساتید حوزه پزشکی توجه نکنند بلکه اسناد بالادستی کشور مانند سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت را نیز در کانون توجه قرار دهند. به طور قطع، عدم توجه به مبانی کارشناسی و اسناد بالادستی می‌تواند اخلاق پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه ما از منظر پزشکی و تعهد اخلاق حرفه‌ای در اوج قله قرار داریم، گفت: ما نباید با اقداماتی که انجام می‌دهیم این مسائل را خدشه‌دار کنیم.

دکتر رئیس‌زاده گفت: پزشکی ما از پویایی کاملی برخوردار است و مسائل ناپدیدی که در عرصه پزشکی مطرح می‌شود و با اخلاق حرفه‌ای در ارتباط دارد با مسایل فقهی قابل برطرف شدن است.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پایان درباره نقش انجمن‌های علمی برای رعایت اخلاق پزشکی گفت: انجمن‌های علمی از اختیار رسیدگی به مسائل مربوط به حوزه اخلاق در پزشکی برخوردار هستند و این بیانگر این است که انجمن‌های علمی می‌توانند به صورت تخصصی در حوزه مسائل اخلاق در پزشکی ورود کنند. به طور مثال، انجمن زنان از موضوعات اخلاق در پزشکی در این حوزه تخصصی آگاه است.

 

 

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.