شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در افتتاحیه کنگره طب اورژانس

مسئولان برای حفظ دستاوردهای جامعه پزشکی کشور باید به چهار مولفه مهم توجه کنند

مسئولان برای حفظ دستاوردهای جامعه پزشکی کشور باید به چهار مولفه مهم توجه کنند
دکتر رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنگره انجمن علمی طب اورژانس گفت:« مسئولان و سیاستگذاران کشور اگر می‌خواهند مسیر حرکت جامعه پرافتخار پزشکی به سمت قله‌های موفقیت ادامه پیدا کند باید بر چهار موضوع مهم تمرکز کنند و اقداماتی در این زمینه‌ها انجام دهند.»

دکتر محمد رئیس زاده سخنانش را با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و اشاره به سالروز شهادت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز و با تقدیر از جامعه متخصصان طب اورژانس کشور گفت: « از همه شما تشکر می‌کنم که در خط مقدم حفظ سلامت مردم قرار دارید و پیشقراولان جامعه پزشکی هستید. شما باید با پراسترس‌ترین لحظات زندگی یک انسان روبرو شوید و در پرفشارترین لحظات بهترین تصمیمات را براساس علم، مهارت و تجربه بگیرید. جدا از قدردانی حتما باید زحمات متخصصان طب اورژانس بطور ویژه دیده شود از سویی محیط‌های اورژانس و کلا محیط‌های درمانی باید محیط‌هایی کاملا امن باشند و با برخورد قاطع با قانون‌شکنان مانع از تکرار حملات ناپسند رخ داده در ماه‌های اخیر به محیط‌های درمانی باشیم.»

دکتر رئیس زاده در ادامه صحبت‌هایش به مولفه‌های مهم تاثیرگذار بر وضعیت سلامت کشور اشاره کرد و گفت:« هروقت جان انسان‌ها ارزش خود را از دست داد پزشکی هم ارزش خود را از دست می‌دهد. مسئولان و دست‌اندرکاران اگر می‌خواهند مسیر حرکت جامعه پرافتخار پزشکی به سمت قله‌های موفقیت ادامه پیدا کند باید بر برخی مولفه‌ها تمرکز کنند و اقداماتی انجام دهند. اولین آن‌ها این است که سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی را افزایش دهند. این میزان براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید از متوسط کشورهای منطقه بیشتر باشد اما هنوز مشخص نیست که این سهم در کشورمان چقدر است. در این مورد ابتدا باید میزان واقعی مشخص و سپس به دنبال رساندن آن به میزان موردنظر در سیاست‌های ابلاغی باشیم.»

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت:« مولفه دوم واقعی کردن تعرفه‌های ارائه خدمات پزشکی و ایجاد عدالت بین رشته‌‌ای است. رشد تعرفه‌های پزشکی در پنج سال اخیر کمتر از پنجاه درصد رشد تورم و کمتر از پنجاه درصد رشد حقوق کارمندی و کارگری بوده است. اگر تعرفه‌ها واقعی نشود بیشترین آسیب آن اتفاقا به خود مردم وارد می‌شود. مورد سوم احترام گذاشتن عملی و اجرایی به نقش تولیتی وزارت بهداشت در حوزه‌های مرتبط با سلامت است. هم وزارت بهداشت باید نقش تولیت خود را به جد بازی کند و مانع دخالت غیرکارشناسان و غیرمرتبطین در این حوزه شود و هم تمام نهادها و دستگاه‌ها و شوراهای دیگر باید به تولیت وزارت بهداشت احترام بگذارند. متاسفانه شاهدیم در حوزه آموزش پزشکی افزایش ظرفیت بی‌رویه و غیرکارشناسی بدون تامین زیرساخت‌ها و بودجه لازم اعمال شد و حالا تبعات آسیب رسان آن آشَکار شده است. برای مثال یک دانشکده پزشکی در شهرستانی کوچک براساس این طرح باید پانصد درصد افزایش ظرفیت داشته باشد. معنای این طرح آن است که هر دانشکده پزشکی که در کشور داریم باید در طی پنج سال یکی مشابه‌اش را بسازیم، یعنی کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها، استادان، محیط‌های بیمارستانی، سالن آناتومی و هزاران مورد دیگر را تامین کنیم. رئیس یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی محاسبه کرده این افزایش ظرفیت فقط در دانشگاه او به بیش از 1300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما حتی یک ریال پرداخت نشده است.»

دکتر رئیس زاده ادامه داد:«با عدم رعایت الزامات و عدم اختصاص بودجه لازم و عدم توجه به نظرات دلسوزان و کارشناسان حوزه، عملا به جامعه نخبه پزشکی، و بالاتر از آن به سلامت مردم ایران خیانت شد. البته حالا شاهدیم حساسیت موضوع تاحدودی درک شده و برای مثال دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنان خوبی گفتند زیرساخت‌های لازم برای این افزایش ظرفیت وجود ندارد.»

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در انتها گفت:« آخرین مورد کنترل و مدیریت هجمه‌های ناجوانمردانه به جامعه پزشکی است. شاهد بودیم درخصوص مالیات جامعه پزشکی چقدر تبلیغات منفی شد ولی حالا حسابرس رسمی سازمان امور مالیاتی می‌گوید جامعه پزشکی جزو بهترین مودیان مالیاتی کشور هستند و میانگین پرداختی مالیات‌شان دوبرابر سایر صنوف است. یا در بحث زیرمیزی هیاهوهای بسیاری ایجاد کردند ولی اصلا این موضوع درنظر گرفته نشد اکثریت قریب به یقین جامعه پزشکی، مثل متخصصان طب اورژانس و بیهوشی، یا شاغلان بیمارستان‌ها و مراکز دولتی، یا متخصصان بدون پروسیچر مثل داخلی و اطفال و ... اصلا شرایط دریافت زیرمیزی را ندارند. کلا همه هیاهوها برای کمتر از ده درصد جامعه است که شاید شرایط را شاید داشته باشند که تازه از همین‌ها هم درصد بسیار کمی ممکن است از قانون گذر کنند.»

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.