شنبه، 8 اردیبهشت 1403

دکتر رئیس زاده در افتتاحیه کنگره علوم اعصاب

مسئولان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مشکلات متعدد ناشی از افزایش ظرفیت بی‌رویه دانشجویان پزشکی را گزارش دهند

مسئولان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مشکلات متعدد ناشی از افزایش ظرفیت بی‌رویه دانشجویان پزشکی را گزارش دهند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت:« از دوستانم در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی که شبانه روزی زحمت می‌کشند و با مشکلات فراوانی در حوزه مدیریت خود روبرو هستند انتظار دارم که تبعات و مشکلات و مسائلی که افزایش ظرفیت بی‌رویه پزشکی کشور در همین یک سال تحصیلی ایجاد کرده را گزارش دهند و ساکت ننشینید. می‌خواهم که وضعیت را به مسئولان کشوری اعلام کنند و درخواست کنند حرف‌های دلسوزان و کارشناسان شنیده شود و در موضوع افزایش ظرفیت پزشکی تجدیدنظر عاجل صورت بگیرد.»

افتتاحیه دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با حضور دکتر کمال خرازی  استاد تمام دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و ریاست هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی، دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری های شناختی، دکتر پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر جغتایی رئیس انجمن علوم اعصاب و جمع کثیری از اساتید و دانشجویان حوزه‌های مختلف مرتبط با علوم اعصاب برگزار شد.

در این مراسم دکتر رئیس زاده در سخنانی با اشاره به اهمیت حوزه علوم اعصاب و نوروساینس گفت:«نوروساینس هم در پزشکی و هم در سایر حوزه‌ها دریچه‌های جدیدی را گشوده است که تا پیش از این حتی در مخیله انسان هم تصورش محال بود. همین حالا از علوم اعصاب و شاخه‌هایش در کشورداری، مذاکرات سیاسی و اقتصادی بین‌الملل و بسیاری از حوزه‌های دیگر استفاده می‌شود. در حوزه پزشکی هم هوش مصنوعی که به نوعی برآمده از علوم اعصاب است نمود شگرفی از پیشرفت در جهان حاضر شده که قطعا بر آینده پزشکی و حوزه‌های تشخیص و درمان تاثیرات فراوان خواهد گذاشت. در این میان کسانی که باید دگرگونی‌های پیش رو را پیشبینی و برای آن برنامه ریزی کنند متخصصان علوم اعصاب هستند. در این حوزه رقابتی سخت در جهان شکل گرفته است و ما اصلا نباید از سایر کشورها عقب بیافتیم چراکه عقب ماندگی در این حوزه به فرم تصاعدی خواهد بود.»

دکتر رئیس زاده با اشاره به اهدای جایزه‌ای به نام علی ابن عباس اهوازی دانشمند ارزشمند قرن چهارم میلادی در این کنگره از همه اعضای جوامع علمی پزشکی کشور خواست با دوری از دوقطبی سازی طب سنتی و مدرن در مقابل هم، به شناخت چهره‌های ارزشمند و قله‌های تاریخ پزشکی ایران و اسلام همچون ابوعلی سینا و رازی و ابن هیثم و علی ابن عباس اهوازی، از جهت آشنایی با سندهای آشکار دانایی و توانمندی ملت ایران، که قابلیت تکرار در شرایط معاصر را هم دارند، اقدام کنند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در انتهای صحبت‌هایش درخصوص تصمیمات غیرکارشناسی و غیرمنطقی درخصوص آموزش پزشکی هشدار داد و گفت:«از کسانی که گاه از سر ناآگاهی یا از سر انجام حرکات پوپولیستی تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی شده در حوزه مهم آموزش پزشکی می‌گیرند به شدت گله داریم. این تصمیمات حوزه پرافتخار پزشکی کشور را به قهقرا می‌برد و یا اینکه سرزمین ما را به زمین کشت استعدادها برای بهره‌برداری فراسرزمینی بدل می‌کند. متاسفانه شاهدیم که افزایش ظرفیت چند صددرصدی برای دانشگاه‌های کوچک اتخاذ شده و وضع به جایی رسیده که پارکینگ به کلاس درس بدل شده یا در بیمارستانی با 180 بیمار بستری 280 دانشجوی پزشکی حاضر شده‌اند. اینجا از جمله امام خمینی(ره) استفاده می‌کنم و می‌گویم آقایان به داد آموزش پزشکی کشور برسید. از مسئولان زحمتکش و روسای ساعی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌خواهم که ساکت نباشند و از وضعیت گزارش بدهند و در مقابل این افزایش ظرفیت‌های بی‌رویه و بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم بایستند.»

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.