شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفتگو با میزان

افزایش ظرفیت افسارگسیخته و دستوری، متخصص بدون مهارت پرورش می‌دهد

افزایش ظرفیت افسارگسیخته و دستوری، متخصص بدون مهارت پرورش می‌دهد
رئیس سازمان نظام پزشکی در رابطه با افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی با بیان اینکه افزایش افسارگسیخته، فله‌ای و دستوری بدون رعایت زیرساخت‌ها فرد متخصص بدون مهارت پرورش می‌دهد گفت: سامانه سلامت کشور در این سال‌ها با حداکثر ظرفیت و کیفیت رشد در برخی از حوزه‌ها به رشد ۳۰ برابری و حتی ۵۰۰ برابری رسیده است.

محمد رئیس‌زاده در گفت‌وگو با میزان درباره تصویب افزایش ۱۲ درصدی ظرفیت رشته‌های مختلف پزشکی در برنامه هفتم توسعه و همچنین وضعیت پزشکان متخصص در کشور گفت: اگر بخواهیم وضعیت دسترسی به متخصص را بررسی کنیم باید در سیر مراحل این اقدام را انجام دهیم و چنانچه در نقطه بررسی کنیم حتماً دچار اشکال می‌شویم؛ کمبود دسترسی به خدمات را در برخی از نقاط کشور داریم اما نمی‌توان این مسئله را به صورت خام در نظر گرفت.

افزایش ۳۰ برابری تعداد پزشکان زن متخصص

وی ضمن اشاره به اینکه در سال ۶۲ و با جمعیت ۳۶ میلیونی کشور ۷۱۷ متخصص خانم داشتیم، ادامه داد: جمعیت کشور در حال حاضر تقریباً ۲ ونیم برابر شده، اما تعداد متخصصان خانم ما ۳۰ برابر شده و ۲۱ هزار خانم متخصص در کشور داریم؛ این آمار در آقایان نیز از ۴ هزار به ۲۸ هزار نفر رسیده و تقریباً ۷ برابر شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در حوزه فوق تخصص نیز در سال ۶۲ سه خانم داشتیم و الان نزدیک به هزار و ۶۰۰ خانم فوق تخصص داریم که بالای ۵۰۰ برابر شده است، تربیت یک فوق تخصص کار دشوار و پیچیده و زمان‌بر است و اینکه از ۳ فوق تخصص خانم به هزار و ۶۰۰ خانم فوق تخصص برسید کار سختی است.

رئیس‌زاده ادامه داد: در سال ۶۲ پنج هزار پزشک متخصص داشتیم و در حال حاضر بالغ بر ۵۰ هزار پزشک متخصص خانم و آقا داریم که تعدادشان بیش از ده برابر شده است.

رشد ۱۲ برابری تعداد پزشکان

رئیس زاده با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌ها رشد کمی دارند، ولی کیفیت آن‌ها قابل عرضه به دنیا نیست، بیان کرد: تعداد پزشکان ما در سال ۶۲، ۱۳ هزار نفر بود و ۵ هزار پزشک خارجی در کشور داشتیم اما در حال حاضر نزدیک به ۱۶۰ هزار پزشک داریم یعنی بیش از ۱۲ برابر رشد را در تعداد پزشکان ثبت کرده‌ایم. اگر این‌ آمارها را کنار هم بگذارید حتماً تصدیق می‌کنید که سامانه و ساختار نظام سلامت کشور اعم از مسئولان حوزه بهداشت و درمان، اساتید، پرسنل و دانشجویان در عین حال که به وظیفه خود در ارائه خدمات بهداشت و درمان در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم و حوزه مقاومت و دوران کرونا عمل کرده‌اند، رشد علمی و آموزشی خود را نیز به لحاظ کمی و کیفی ادامه دادند تا جایی که در هیچ حوزه‌ای اعم از بهداشت و درمان و آموزش نیروی تخصصی نیازی به خارج از کشور نداریم.

ظرفیت را با شرط حفظ کیفیت افزایش دهید

وی گفت: البته در کنار این موارد کمبود‌هایی داریم و این کمبود‌ها ناشی از کم‌کاری حوزه بهداشت و درمان و به دلیل تعارض منافع نیست بلکه به این دلیل است که ظرفیت خط تولید ما حداکثر همین مقدار گنجایش را داشته است، اگر کسی می‌تواند مثالی بیاورد که جامعه پزشکی می‌توانسته افزایش ظرفیتی بدهد و نداده، آن زمان جامعه پزشکی را متهم کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: دانشگاه پزشکی با ظرفیت ۱۰۰ دانشجو داشتیم که طی ۷ سال گذشته ۴۱۰ دانشجوی پزشکی تربیت کرده. در هر جایی که ظرفیت اجازه می‌دهد با شرط حفظ کیفیت، ظرفیت را اضافه کنید، اما اینکه یکی پشت میز بنشیند و بگوید ۲۵ درصد اضافه شود درست نیست چراکه در میدان عمل وضعیت طور دیگری است و این اقدام منجر به این می‌شود که ظرفیت دانشکده‌ای را بالا ببرید و صندلی برای نشستن نداشته باشید یا ۵۰ دانشجو با یک استاد بالای سر یک مریض بروند و نیمی در راهرو باشند، در این صورت می‌توانید در حوزه سلامت که با جان مردم سروکار دارد اینطور افزایش ظرفیت بدهید؟ افزایش افسارگسیخته، فله‌ای و دستوری بدون رعایت زیرساخت‌ها کار را به اینجا می‌رساند که فرد تخصص می‌گیرد، اما مهارتی ندارد. پیشنهاد می‌کنم دانش‌آموزانی که جدول ضرب را یاد گرفتند مستقیم دکترای ریاضی محض بخوانند، چه اشکالی دارد؟ چرا افراد را ۱۲ سال در مدرسه و ۴ سال در دوره کارشناسی معطل کنیم؟ اگر قرار باشد که من برای ریاضی محض که هیچ چیزی از آن نمی‌دانم تصمیم بگیرم آن‌ها نیز می‌توانند برای تخصص‌های رشته پزشکی تصمیم بگیرند.

مخالف جدی ورود غیرکارشناسی، دستوری و فله‌ای به حوزه بهداشت و درمان هستم

رئیس‌زاده گفت: من مخالف هیچ مصوبه‌ای نیستم. حرف من مشخص است. افزایش ظرفیت باید متناسب با زیرساخت‌ها به دست وزارت بهداشت باشد. من شدیداً مخالف ورود غیرکارشناسی، دستوری و فله‌ای هر نهادی به حوزه تولیت بهداشت و درمان هستم، چون خلاف قانون است. در بند هفت - یک سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری بیان شده است که سیاست‌گذاری اجرایی، برنامه‌ریزی راهبردی، نظارت و ارزشیابی در حوزه بهداشت و درمان بر عهده وزارت بهداشت است. هر چه می‌خواهید از وزارت بهداشت بخواهید اما خود تصمیم‌گیری نکنید. ظرفیت تخصصی شما در کشور کم است؟ به وزارت بهداشت بگویید این را درست کند، اما اینکه وزارت بهداشت را کنار بگذارم و خود عدد و رقم تعیین کنم بدون توجه به زیرساخت‌ها و با قول‌های نادرست، خلاف حفظ حرمت جامعه پزشکی و ورود مصداقی و جزیی و غیرکارشناسی به حوزه اختیارات وزارت بهداشت است.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.