شنبه، 8 اردیبهشت 1403

در دیدار رئیس کل سازمان با پزشكان پیوند قلب اطفال کشور مطرح شد

قدردان قله‌های افتخار نظام سلامت کشور باشیم

قدردان قله‌های افتخار نظام سلامت کشور باشیم
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در دیدار با دکتر سید محمد مهدوی رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی و دکتر امیرحسین جلالی فوق تخصص جراحی قلب کودکان این بیمارستان از زحمات و دستاوردهای تیم پیوند قلب کودکان ایران تقدیر و تشکر کرد.

پس از انتشار وسیع سخنان دکتر مهدوی درخصوص مهاجرت از ایران در فضای مجازی و سپس انصراف ایشان از مهاجرت، دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای از این تصمیم تقدیر کرد و امروز هم جلسه‌ای را برای شنیدن مسائل و مشکلات و نقطه نظرات اعضای برجسته تیم پیوند قلب اطفال ایران با آنان برگزار کرد.

در این جلسه که با حضور دکتر لاری پور مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برگزار شد دکتر مهدوی به ارائه گزارشی از عملکرد تیم پیوند قلب اطفال در ایران پرداخت و گفت: «بارها از تریبون‌های مختلف اعلام شده که پیوند قلب اطفال نماد پیشرفته بودن نظام سلامت و قله پیشرفت ساختار بهداشتی یک کشور است. در ایران اولین مورد پیوند قلب کودکان در سال 1391 توسط  گروه ما انجام شد اما بعد از آن دو سال وقفه ایجاد کردم چرا که احساس کردم به کسب تجربه بیشتر نیازمندم و برای همین پنج سال هر تابستان با هزینه شخصی به مرکز پیوند قلب فرانسه می‌رفتم تا تجربه بیشتری کسب کنم. خوشبختانه حالا می‌توانیم با افتخار بیان کنیم که در مرکز ما بیش از 220 پیوند قلب اطفال صورت گرفته است. سالیانه در جهان بین 400 تا 450 جراحی پیوند قلب کودکان انجام می‌شود که حداقل سی مورد سالیانه آن در ایران است.»

دکتر مهدوی در ادامه به نتایج بسیار خوب جراحی‌ها پرداخت و گفت:« بقای پنج ساله پيوند قلب كودكان ما بالای هشتاد درصد است که آماری بسیار عالی در سطح جهان است. میزان مرگ و میر کوتاه مدت ما 9 درصد و در طی ده سال 19 درصد است که از این جهت هم در سطح جهان شاخص هستیم. خوشبختانه اکثریت بیماران ما پس از پیوند زندگی عادی و معمول دارند و حتی موردی داریم که دانشجوی رشته پزشکی است. در سه روز گذشته هر روز یک جراحی پیوند داشتیم و حتی در شب یلدا هم تا ساعت یازده شب در بیمارستان و مشغول به ارائه خدمت به بیماری بودیم که جراحی پیوند قلب برای او انجام شد.»

وی در ادامه گفت:«کار پیوند قلب یک کار کاملا تیمی و بسیار پیچیده و به شدت فوق تخصصی است و تمام اعضای تیم زندگی خود را وقف خدمت به کودکان نیازمندی کرده‌اند که بدون این جراحی مرگ در انتظارشان است. البته که موضوع جراحی‌های فوق تخصصی اطفال صرفا در پیوند قلب خلاصه نمی‌شود و برای مثال جراحی آرتریال سوئیچ که در دو يا سه مركز در کشور انجام ميشود جراحی است که هشت، نه ساعت به طول می‌انجامد و مراقبت پس از جراحی هم در این جراحی‌ها بسیار ظريف و پيچيده است. خوشبختانه میزان مرگ و میر در این جراحی بسیار سخت از بالای پنجاه درصد به زیر ده درصد کاهش یافته است.»

رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی  در ادامه با اشاره به يك سري از مشكلات گلايه هايي را از سيستم و نظام پرداخت كارانه پزشكان تمام وقت جغرافيايي و كمبود تجهيزات و داروهاي لازم در اين حيطه بيان كردند كه يكي از آن موارد قضيه سقف و پلكان پرداخت به اعضاي هيئت علمي تمام وقت جغرافيايي بوده است و همچنين يادآور شد كه منتقدان به اين نكته توجه ندارند كه تا يك پزشك وارد چرخه ي درآمدزايي شود دهه چهارم عمر خود را گذرانده است.

 دکتر جلالی در ادامه صحبت‌های دکتر مهدوی گفت:«اگر ما چیزی می‌گوییم به این دلیل است که نگران کشور و مردممان هستیم. حالا گرایش به رشته‌های جراحی قلب مخصوصا جراحي قلب اطفال بسیار کم شده و قطعا در آینده به مشکل خواهیم خورد. همین حالا در مرکز قلب شهید رجایی تعداد بسيار محدودي در حال گذراندن آموزش در این رشته هستند. طبیعی است که با چنین وضعیتی نوبت جراحی‌ها به تاخیر بیافتد. من هفته گذشته کودکانی را که نوبت جراحی‌شان نیمه اول سال 1400 بود جراحی کردم. نوبت جراحی دکتر غلامپور همین حالا برای سه سال بعد و برای من دوونیم سال بعد است. ما نگران هستیم و بارها اعلام خطر کردیم چون با شرایط فعلی و عدم اصلاح روندها کسی نمی‌آید تا بیست سال در رشته های پزشکی عمومی، جراحی عمومی و فوق تخصصی جراحی قلب اطفال تحصیل کند و تجربه کسب کند تا بعد بتواند گره مشکلات فوق تخصصی کودکان نیازمند را در یک فرایند پیچیده و مستلزم کار تیمی باز کند.»

دکتر رئیس زاده در انتهای این دیدار قول پیگیری به جد مشکلات این دو پزشک نخبه و برجسته کشور و سایر اعضای نخبه جامعه پزشکی را داد و در صحبت‌هایی کوتاه گفت:« کشور باید قدر این استعدادهای خاص خود را که ارزش کارشان کم از دستاوردهای هسته‌ای کشور نیست، بداند. طبیعی است که افرادی که نوک قله افتخارات یک نظام سلامت مطرح در سطح جهانی هستند بخواهند جایگاه و ارزش حرفه‌ای شان دانسته شود و مسیر برای خدمت رسانی آن‌ها هموار شود نه اینکه مشکلات متعدد در مقابل آن‌ها قرار بگیرد. ما از تمام کانال‌ها و راه‌های ممکن برای حل مسائل و مشکلات جامعه پزشکی استفاده می‌کنیم و از تمام ظرفیت‌های خودمان برای اطلاع رسانی به مسئولان و چاره جویی از آن‌ها بهره می‌جوییم و در این راه از پا نخواهیم نشست و ساکت نخواهیم شد.»

در انتهای این دیدار هم دکتر رئیس زاده با اهدای مدال افتخار و لوح تقدیر از این دو پزشک برجسته کشور تجلیل کرد

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.