شنبه، 8 اردیبهشت 1403

قانون در حوزه مداخلات غیرمجاز افراد غیرپزشک به مراتب از حوزه پزشکی ضعیف‌تر است.

قانون در حوزه مداخلات غیرمجاز  افراد غیرپزشک به مراتب از حوزه پزشکی ضعیف‌تر است.
دکتر رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت:«قانون در حوزه مداخلات غیرمجاز به مراتب از حوزه پزشکی ضعیف‌تر است. اگر در قوانین ضعف‌هایی وجود دارد باید اصلاح شود زیرا در زمینه مداخلات غیرمجاز قانون محکمی وجود ندارد.»

دکتر محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص تبلیغات فضای مجازی و دلیل تعداد بالای مداخله‌گران حوزه پزشکی و زیبایی می‌گوید: مردم نباید به تبلیغات در فضای مجازی اعتماد کنند. مردم حتما باید به مراکزی مراجعه کنند که معتبر است و مجوز و تخصص لازم را دارد. مردم نباید برای پرداخت هزینه پایین‌تر، سلامتی خود را در اختیار کسی قرار دهند که برای انجام آن کار آموزش ندیده است.  باید یک عزم ملی برای کنترل سونامی مطالبه عمل‌های زیبایی در کشور ایجاد شود.

زمانی که برای یک امری تقاضای بیش از اندازه وجود دارد و تقاضا بیمارگونه است، پاسخ به آن هم بیمارگونه می‌شود. مدام نمی‌‌توانیم پزشکان را مخاطب قرار دهیم. تقاضای عمل‌های زیبایی در کشور ما بیمارگونه است. مردم نه تنها نباید به تبلیغات فضای مجازی اعتماد کنند، بلکه باید به مراکز دارای مجوز و افراد دارای صلاحیت مراجعه کنند. مردم قبل از مراجعه باید تخصص و کدنظام پزشکی پزشک را بررسی کنند. 

وی در خصوص چرایی عدم رسیدگی به فعالیت‌های مداخله‌گران پزشکی می‌گوید: در حال حاضر بسیار بیشتر از آنکه جامعه پزشکی به مردم آسیب بزند، مداخلات غیرمجاز به مردم آسیب می‌رساند. این مداخلات قابل احساس، برخورد، کشف و شناسایی نیست. در حوزه پزشکی مراکزی مانند پزشکی قانونی و نظام پزشکی وجود دارد که  فرد می‌تواند از پزشک شکایت کند و با آن پزشک برخورد و مسئله بررسی می‌شود. اما در حوزه مداخلات غیرمجاز و زیرزمینی هیچکسی نمی‌تواند برخورد و نظارت کند. این مداخلات چندین برابر آسیب رسانی بیشتری نسبت به جامعه پزشکی دارد. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راهی برای جلوگیری و رسیدگی به پیج‌های تبلیغاتی غیرمجاز در فضای مجازی وجود دارد یا خیر، می‌گوید: بله. معاونت‌های درمان دانشگا‌ه‌ها، اداره نظارت بر درمان دارند و وظیفه‌شان پیگیری همین دسته از مسائل است. اما به قدری تعداد این کلینیک‌ها و آگهی‌ها زیاد است که واقعاً توان لجستیکی و نیروی انسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کفاف این کار را نمی‌دهد. برای مثال یک نظارت درمان با ۷۰ نیرو در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد که باید ۳۶ هزار مرکز و مطب را بررسی کند؛ این مسئله امکان‌پذیر نیست. بنابراین قانون و وظیفه وجود دارد اما تناسبی میان واحدی که باید این کار را انجام دهد و حجم وسیع این تبلیغات وجود ندارد. 

وی در ادامه در خصوص اینکه چه ارگان و سازمانی‌هایی ‌می‌توانند برای رسیدگی به مراکز پزشکی و  زیبایی غیر مجاز به این بخش از دانشگاه‌های علوم پزشکی، کمک رسانی کنند، توضیح می‌دهد: پلیس فتا و تمام کسانی که وظیفه مدیریت کردن فضای مجازی را دارند باید به کمک این معاونت بیایند. 

وی در پاسخ به ادعای بسیاری از افرادی که در اثر عمل‌های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص دچار عارضه شده‌اند و می‌گویند: «ما از کلینک شکایت کردیم اما فرد متخلف به دادگاه می‌آید، ۱۰-۵ میلیون جریمه می‌شود و بعد ولش می‌کنند»، می‌گوید: قوانین مشخص است و براساس قانون با این افراد برخورد می‌کنیم، قانون به ما اجازه نمی‌دهد که سر فرد متخلف را ببریم. قانون در حوزه مداخلات غیرمجاز به مراتب از حوزه پزشکی ضعیف‌تر است. اگر در قوانین ضعف‌هایی وجود دارد باید اصلاح شود زیرا در زمینه مداخلات غیرمجاز قانونی وجود ندارد. 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.