شنبه، 8 اردیبهشت 1403

خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی :

ضرورت تدوین مقررات سخت گیرانه برای حفاظت از جان کادر درمان

ضرورت تدوین مقررات سخت گیرانه برای حفاظت از جان کادر درمان
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایجاد امنیت شغلی کادر درمان در محیط های درمانی بویژه اورژانس های مراکز درمانی گفت: در شرایطی که ناخرسندی جامعه پزشکی از شرایط ارائه خدمات افزایش یافته است ضرورت تقویت احساس امنیت شغلی کادر درمان بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛دکتر مسعود خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمار خشونت‌ها از سوی همراهان بیمار در مراکز درمانی افزایش پیدا کرده و آیا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به موضوع ضرب و شتم کادر درمان توسط همراهان بیمار ورود نخواهد کرد؟ اظهار داشت: همواره عناصری وجود دارند که به دلیل شرایط موجود و زمینه های روحی و روانی ممکن است به جای پیگیری قانونمند حق و حقوق و مشکلات شان متوسل به خشونت شوند. یک راه حل فوری این است؛ برای مراکز شلوغ و با بار مراجعات زیاد تفاهم نامه ای برای استقرار نیروی انتظامی با مسئولین مراکز درمانی منعقد شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه به نظر می رسد؛ قوانین و مقررات فعلی برای ممانعت از تعرض به جامعه پزشکی، چندان بازدارنده نیست و آیا کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی پیشنهادی در قالب رعایت اخلاق در مراکز درمانی  در دست اقدام ندارد؟ افزود: شرایط تامین امنیت کادر درمان باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری قرار گیرد و برای همیشه تدابیر اساسی در این زمینه اندیشیده شود. لازم است اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی از جلسات شان را به این مسئله اختصاص دهند و قطعا ما نیز موضوع ضرب و شتم کادر درمان را دنبال خواهیم کرد.

به گفته دکتر خاتمی؛ همانطور که آگاهی از منشور اخلاقی حقوق بیماران برای کادر درمان تدوین شده است لازم است این مرزهای اخلاقی برای مراجعین و همراهان بیماران نیز تعریف شود. برای این منظور باید تمامی عوامل و دست اندرکاران از جمله سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی و نیز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره حفظ امنیت کادر درمان در محیط های درمانی چاره اندیشی کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین امنیت کادر درمان باید در اولویت مراجع ذیصلاح بگیرد تا هیچ فردی به خودش اجازه ندهد که جامعه پزشکی را مورد ضرب و شتم قرار دهد، عنوان کرد: با توجه به شرایط روحی و روانی بیمار و همچنین پایین بودن آستانه تحمل بسیاری از همراهان بیمار باید مقررات سختگیرانه‌تری تدوین شود که بتواند از جامعه پزشکی در برابر خشم لحظه‌ای مهاجمان، حفاظت کند.

وی درباره اهمیت رعایت استانداردهای امنیتی کادر درمان گفت: ابعاد گوناگون و خواستگاه و شرایط اجتماعی بروز ناهنجاری و خشونت در محیط های درمانی باید طی فراخوانی در جلسه هم اندیشی تمامی دست اندرکاران مورد بحث و بررسی قرار گیرد که حقوق هر دو بیمار و کادر درمان در قالب بسته ای بررسی و ارائه شود.

دکتر خاتمی همچنین نسبت به بی انگیزیگی و نامیدی کادر درمان برای حضور در اورژانس مراکز درمانی در پی وقوع ضرب و شتم آنها هشدار داد و عنوان کرد: امنیت شغلی به عنوان یکی از اصول مسلم در همه مشاغل مطرح است و یکی از حساس ترین مراکزی که امنیت باید بیش از سایر جاها احساس شود محیط های درمانی است بنابراین لازم است احساس امنیت به دلیل نارخسندی جامعه پزشکی از شرایط موجود، بیش از پیش تقویت و احساس شود.

 

 

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.