شنبه، 8 اردیبهشت 1403

قیمت گذاری دستوری دارو با نرخ ارز آزاد و تورم همخوانی ندارد

قیمت گذاری دستوری دارو با نرخ ارز آزاد و تورم همخوانی ندارد
عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری دارو از دلایل کمبود و پایین بودن احتمالی کیفیت دارو است، گفت: تولیدکنندگان دارو، مواد اولیه را با ارز آزاد وارد می کنند این در حالی است که قیمت گذاری دستوری دارو از سوی سازمان غذا و دارو با نرخ ارز آزاد و تورم موجود همخوانی ندارد.

دکتر احمد آدینه با تاکید بر اینکه باید رشد هزینه ها، دستمزدها و استهلاک ماشین آلات صنایع داروسازی در قیمت گذاری دارو مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد، به خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: مشکلی که قیمت گذاری دستوری دارو ایجاد کرده این است که هزینه تولید دارو به صرفه نیست و این موضوع منجربه متضرر شدن صنعت دارو و اختلال در زنجیره تولید و تامین دارو شده است.
وی در ادامه افزود: زمانی که سوددهی شرکت های داروسازی پایین باشد، سرمایه گذار انگیزه ای برای ماندن در صنعت نخواهد داشت. دولت باید تعیین نرخ دارو را با نظارت خودش به ساز و کار بازار و بخش خصوصی واگذار کند و از طریق پوشش بیمه ای مانع از افزایش پرداخت از جیب مردم بابت تهیه دارو شود. در چنین شرایطی کیفیت و کیمیت دارو نیز بالا می رود و افزایش کیفیت دارو به دلیل کاهش میزان مصرف آن به نفع دولت است. 
دکتر آدینه با اشاره به اینکه حاشیه سود دارو برای توسعه و سرمایه گذاری در صنعت کافی نیست، عنوان کرد: آنچه که شرایط تامین دارو را سخت کرده است عمدتا به سیستم تولید و تامین ارز مربوط می شود. با وجود آنکه بیماران سرگردان تهیه دارو هستند اما وزارت بهداشت مدعی است که کمبود دارو نداریم در حالی که کمبود دارو به وضوح مشخص است.
این عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه تامین ارز دارو به موقع صورت نمی گیرد ، اظهار داشت: واردکنندگان مواد اولیه مدعی هستند که تامین ارز دارو به موقع صورت نمی گیرد و بدنبال آن نیز مواد اولیه به موقع تحویل شرکت های دارویی داده نمی شود همین مسئله منرجبه اختلال در بازار دارویی کشور شده است.
وی گفت: اصل مشکل داروخانه ها اختلال در تامین دارو و نقدفروشی است. اساسا داروخانه ها دارو را نقد می خرند اما نسیه می فروشند.  از طرفی سازمان های بیمه گر بویژه تامین اجتماعی با تاخیر های طولانی معوقات داروخانه ها را پرداخت می کند، این تاخیر در بخش بیمارستانی به 10 تا 12 ماه و در حوزه سرپایی به 4 ماه نیز می رسد. 
دکتر آدینه در پایان عنوان کرد: حذف ارز ترجیحی دارو فی نفسه کار پسندیده و قابل قبولی است به شرط آنکه اوضاع بازار دارویی کشور را مدیریت می کردند اما تاکنون این مدیریت به خوبی اتفاق نیفتاده است. 
 
 

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.