شنبه، 8 اردیبهشت 1403

واکنش رئیس کل سازمان نظام پزشکی به حادثه بیمارستان مفید:

شکل برخورد با کادر درمان بیمارستان مفید در مرحله بازپرسی قابل دفاع نیست

شکل برخورد با کادر درمان بیمارستان مفید در مرحله بازپرسی قابل دفاع نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور بررسی پرونده فوت در بیمارستان ها را پرونده های کاملا تخصصی عنوان کرد و در باره فوت یک نوزاد شش ماهه در بیمارستان مفید کودکان گفت: باید با هرکسی که قصور، تاخیر و کوتاهی داشته است برخورد شود. هیچ کسی در هیچ مقامی نمی خواهد از قصور دفاع کند. نکته بسیار مهم این است که در برخورد با این پرونده ها باید کاملا خردورزی رعایت شود. شکل برخورد با همکاران ما در مراحل اولیه و بازپرسی قابل دفاع نیست و جای گلایه مندی بسیار زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر محمد رئیس‌زاده در حاشیه دومین رویداد آموزشی سازمان نظام پزشکی که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، درباره فوت یک نوزاد شش ماهه در بیمارستان مفید در جمع خبرنگاران گفت: هر فوتی به ویژه فوت یک نوزاد برای ما و جامعه پزشکی بسیار تاثر برانگیز است و ما بیش از هر کسی از این موضوع ناراحت می‌شویم و جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه بررسی پرونده فوت در بیمارستان ها، پرونده های کاملا تخصصی است، عنوان کرد:اگر قصوری صورت گرفته و تاخیری در حضور فردی که باید در مکانی بوده رخ داده، قابل قبول نیست و باید مانند همه پرونده‌های پزشکی در مراجع تخصصی رسیدگی شود و هیچ فردی در هیچ مقامی از  قصور دفاع نخواهد کرد.

دکتر رئیس زاده گفت: بیمارستان مفید یکی از بیمارستان‌های بسیار شلوغ و اثرگذاری است و خدمات بسیار زیادی ارائه می‌دهد و روزانه بالغ بر هزار نفر مراجعه کننده به این بیمارستان وجود دارد و آن هم مراجعات کودکان و نوزادان که کار بسیار مشکل تر از مراجعات بزرگسالان است.

وی ادامه داد: همکاران ما اعضای هیات علمی، پرستاران، کادر تخصصی و کادر مدیریتی شبانه روز مجاهدانه با علاقه و عشق به بچه های این آب و خاک خدمت انجام می دهند اینکه به دلیل فوت یک نوزاد که جای بسیار تاسف دارد، بدترین برخورد ممکن با همکاران ما در مرحله بازپرسی صورت بگیرد باعث آرزدگی خاطر جامعه پزشکی شده است البته این روال معمول در دستگاه قضایی نیست.

وی ادامه داد: ما همیشه تعامل بسیار خوبی در دستگاه قضایی به ویژه در دوره اخیر داشتیم و همچنین تعامل بسیار خوب با قضات و دادستان‌ها داشتیم. هر وقت هم که لازم بود همکاری لازم را با هم داشتیم. اما این کج سلیقگی که در این مورد اعمال شده باعث جریحه دار شدن همکاران ما شده است به ویژه در این شرایط دشوار  که بیش از هر چیز نیاز به تزریق روحیه امید و نشاط به جامعه پزشکی برای ارایه خدمات در شرایط دشوار داریم اما این برخورد موجب گلایه مندی ما شده و ما انتظار داریم دوستان ما در قوه قضاییه تلاش کنند که چنین برخوردهایی صورت نگیرد.این به معنای این نیست که با قصور برخورد نشود بلکه با جدیت در کمیته های تخصصی و پزشکی قانونی و نظام پزشکی این پرونده ها بررسی می شود و عمدتا تمایل به نفع بیمار است تا کادر پزشکی.

دکتر رئیس زاده تصریح کرد: پرونده در مرحله اولیه به پزشکی قانونی ارجاع شده اما قبل از بررسی تخصصی این برخوردها صورت گرفته که  جای تامل دارد. با توجه به شرایط بهداشت و درمان کشور ما این طور برخوردها می تواند خطرناک و تحریک آمیز باشد و چرخه خدمت به مردم را دچار وقفه کند. لازم است مسئولان دقت و هوشمندی کافی را داشته باشند و مطالبات کادر درمان را به موقع پرداخت کرده و مایع آسودگی خاطر آنها را فراهم کنند. پرستاری که در یک بیمارستان شلوغ ارائه خدمت می کند واقعا حقش این نیست که پرداخت هایش با تاخیر پرداخت شود و معوقات انباشته شود. دوستان ما در وزارت بهداشت هم زحمت می کشند اما سازمان برنامه و بودجه و دولت باید کمک کنند تا مطالبات به موقع پرداخت شود تا دوستان ما در شرایط دشوار با طیب خاطر خدمات را ارائه دهند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: من قبل از نظر پزشکی قانونی نمی توانم اظهار نظر کنم اما در جریان کامل این پرونده هستم اما اظهار نظر تخصصی نمی کنم. عرض ما این است اگر تاخیری وجود داشته قطعا قابل قبول نیست و باید توسط مراجع تخصصی رسیدگی شود. اما شکل برخورد در مراحل اولیه نیز قوانینی دارد و آن طور که من شنیدم تخلفاتی صورت گرفته است. اینکه در مرحله بازپرسی خبرنگار حضور داشته باشد و از همکاران ما عکس بگیرد و این را باید دوستان حقوقی ما نظر دهند که این کار آیا قانونی است یا خیر. عکس در مرحله بازپرسی و انتشار آن آیا درست است؟ در حالی که هنوز اتهام و تخلفی اثبات نشده است اما اگر اثبات شده باید طبق قانون برخورد شود‌.

وی درباره دومین رویداد آموزشی گفت: در گذشته به صورت پراکنده با هدف به روز بودن و پاسخگویی به نیاز آموزش پزشکی، دوره‌های بازآموزی داشتیم اما قرار شد که این آموزش‌ها به صورت مدون و با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و با مدیریت آموزشی خود دانشگاه‌ها برگزار و ادامه پیدا کند

دکتر رئیس زاده اظهار داشت: اگر پزشکی ما در دنیا سربلند است به دلیل کیفیت آموزش آن است در این جشنواره که دومین رویداد سراسری نظام پزشکی است بازآموزی هایی که در دوره های مختلف بوده تجمیع شده و بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در این مراسم سخنرانی می کنند آموزش های پرستاری و طب سنتی در این برنامه ها گنجانده شده است و یک حرکت علمی بسیار ارزشمندی است که همکاران ما خودشان را به روز نگه دارند تا بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.