شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس نظام پزشکی شهرستان خمین واقعی شدن تعرفه های پزشکی را راه حل ماندگاری پزشکان متخصص عنوان کرد

خداحافظی پزشکان جراح از بخش‌های دولتی به دلیل تعرفه‌های غیر واقعی

خداحافظی پزشکان جراح از بخش‌های دولتی به دلیل تعرفه‌های غیر واقعی
رئیس نظام پزشکی شهرستان خمین اصلاح تعرفه‌های خدمات پزشکی را مهم‌ترین راه حل ایجاد جذابیت ماندگاری پزشکان متخصص و اعضای هیئت علمی‌ها در مراکز درمانی دولتی خواند و گفت: در حال حاضر جراحان زیادی به دلیل تعرفه‌های غیر واقعی از بخش دولتی خداحافظی کرده اند. تعرفه‌های خدمات پزشکی در بخش دولتی به شدت غیر واقعی است بطوریکه برخی اساتیددانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیش از ۱۵ سال سابقه کار، بیمه و استخدام استعفا داده و قید سوابق کاری‌شان را زده اند.

دکتر اسماعیل رضائیان با بیان اینکه اصلاح تعرفه‌های خدمات پزشکی، بهداشت و درمان را به جایگاه اصلی خودش بر می‌گرداند، به خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: جایگاه پزشکی و درمان در ایران یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته است. پیش از انقلاب کشور ما در حوزه پزشکی حرفی برای گفتن نداشت و به برکت نظام به جایگاه بالایی رسیده است هر چند که با تعرفه‌های غیر واقعی و تخریب جامعه پزشکی در رسانه‌ها این جایگاه را به دست خودمان نابود می‌کنیم. 
وی با تاکید بر اینکه واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی منجربه ماندگاری پزشکان متخصص و اعضای هیئت علمی‌ها در در بخش دولتی خواهد شد، عنوان کرد: موضوع اصلی که ما پزشکان درگیرش هستیم اصلاح نظام پرداخت و واقعی شدن تعرفه خدمات پزشکی است. من به عنوان پزشک متخصص چشم که ۱۵ سال به عنوان جراح چشم در بخش دولتی همکاری می‌کنم با اطلاعات دقیق و موثق می‌گویم که اصل مشکل پزشکان تعرفه‌ها است که بویژه در بخش دولتی به شدت غیر واقعی است. شما فرض کنید حق العمل جراحی که پس از یک سال به جراح پرداخت می‌شود کمتر از پولی است که مریض بابت راننده تاکسی پرداخت کرده است. 
دکتر رضائیان در ادامه افزود: هر اندازه بگوییم که پزشکان باید دیگاه ملکوتی و قدیسانه به شغل‌شان داشته باشند اما مگر پزشک شهروند عادی نیست؟ نمی‌خواهد گوشت و مایحتاج زندگی‌اش را تامین کند؟ مگر پزشک فرزند ندارد که از پس هزینه‌هایش بر بیاید؟ و… همه اینها در حالی است که دریافتی جراح چشم به ازای ۱۰۰ عمل جراحی در بیمارستان دولتی ۱۸ میلیون تومان است آن هم بدون حقوق و بیمه. از طرفی وزارت بهداشت به شکل ظالمانه‌ای قراردادها را با پزشکان متخصص۸۹ روزه می‌بندد. با این توصیف پزشک جراح چه انگیزه‌ای برای ماندگاری دربخش دولتی دارد؟ در حالی که می‌تواند همین درآمد را با انجام تنها ۳ عمل جراحی چشم در بخش خصوصی بدست بیاورد. 
رئیس نظام پزشکی شهرستان خمین همچنین ضمن گلایه از تاخیر در پرداختی‌ها و دریافت مالیات‌های آنچنانی از درآمد پزشکان گفت: همین تعرفه ناچیز در بخش دولتی مشمول پلکان و طرح شاپرک می‌شود و ضمن تاخیر در پرداختی، همچنین اداره دارایی مالیات‌های سنگینی را از درآمد پزشکان کسر می‌کند بطوریکه مالیات رشته‌های جراحی در بخش دولتی از ۴۲ درصد به ۵۰ درصد رسیده است یعنی همان مقدار پولی هم که می‌خواهند پرداخت کنند ۵۰ درصدش مشمول مالیات می‌شود. 
دکتر رضائیان با غیر واقعی خواندن تعرفه خدمات پزشکی تصریح کرد: با هر اصولی رقم تعرفه خدمات پزشکی را در ایران بسنجیم وآن را با قیمت گوشت در کشورهای منطقه و سطح جهانی مقایسه کنیم می‌بینیم قیمت ویزیت در خارج از ایران بین ۲۰ تا ۳۰ کیلو تا حداقل ۳ کیلو گوشت در همان کشور است. در ایران پزشک متخصص باید ۵ نفر بیمار را ویزیت کند تا بتواند یک کیلو گوشت بخرد. این رقم در بخش دولتی فاجعه است. 
قیمت ویزیت در بخش دولتی به اندازه خرید یک بسته پفک است

وی با اشاره به ازدحام بیماران در درمانگاه‌های دولتی گفت: وقتی ویزیت پزشک متخصص در بخش دولتی ۲۰ هزار تومان باشد طبیعی است که نیاز کاذب برای مراجعه به پزشک متخصص ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی مسئولان شلوغی مراکز درمان دولتی را به کمبود پزشک ربط می‌دهند در حالی که قیمت ویزیت در بخش دولتی به اندازه خرید یک بسته پفک است. وقتی مریض می‌بیند برای خرید پفک ۴۰ هزار تومان می‌دهد بنابراین هر روز به متخصص مراجعه می‌کند تا وضعیت سلامتی‌اش را محک بزند. 
دکتر رضائیان با اشاره به مراجعات غیر ضرور و مکرر و بیش از حد به درمانگاه‌های دولتی اظهار داشت: تعرفه‌های غیر واقعی بار مراجعات غیر ضرور را در مراکز درمان دولتی بالا برده است و مریض‌های واقعی مغفول مانده اند. در برخی کشورها، افراد برای انجام سونوگرافی یا سی تی اسکن ۶ ماه در نوبت انتظار می‌مانند اما در ایران بین شهرهای ۱۵ تا ۲۰ هزارنفر دستگاه سی تی اسکن توزیع کرده‌ایم در همین شهرستان تفرش با جمعیت ۱۵ هزار نفری همه امکانات تشخیصی فراهم است ولی دستگاه‌ها بی‌مصرف مانده‌اند یا برای مصارف غیر ضرور استفاده می‌شوند این یعنی سرمایه‌گذاری‌های اشتباهی صورت گرفته است ولی وقتی پزشکان به این رویه اعتراض می‌کنند می‌گویند که تعارض منافع دارند.

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.