شنبه، 8 اردیبهشت 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد

ضرورت توجه به تربیت نیروهای تخصص سالمندی، فلوشیپ نارسایی قلب و پوکی استخوان در سیاست گذاری‌های سلامت

  • 11 آذر 1402
  • 10:59
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
ضرورت توجه به تربیت نیروهای تخصص سالمندی، فلوشیپ نارسایی قلب و پوکی استخوان در سیاست گذاری‌های سلامت
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تغییرات ساختاری جمعیت از ضرورت توجه بیش از پیش سیاست گذاران سلامت به رشته های تخصص سالمندی، فلوشیپ نارسایی قلب و آموزش تکمیلی استئووپروتز خبر داد و گفت:در بازطراحي سیاست های حوزه سلامت با توجه به سالمند شدن جامعه ، تغییر در نسبت فارغ التحصیلی رشته های درمانی و حمایتی و توجه بیش از پیش به رشته های خاص در تمام مقاطع آموزشی همچون آموزش نیروهای کارشناس بازتوانی و حمایتی اعم از مددکاری و فیزیوتراپی و روان‌شناسی سالمندی تا رشته های تخصصی چون تخصص سالمندی و فلوشیپ نارسایی قلب و آموزش تکمیلی استئوپروز و نظایر آن از پیش بینی های ضروری است.

دکتر محمدهادی صادقی درباره نقش تولیت نظام سلامت کشور در مواجه با تغییرات ساختاری جمعیت به خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: مدیریت درون بخشی سلامت به معنای اختصاصی آن، نیاز به بروزرسانی مدام برنامه های خود دارد. افزایش سن  متوسط جامعه و تمایل منحنی جمعیت به محدوده سالمندی، از جمله این مواردی است که‌ بدون تردید نیاز به بازطراحی سیاست های سلامت دارد. با پیش بینی سالمند شدن جامعه، نیاز است بازطراحی سیاست ها در سه بخش عمده انجام شده و اهداف اختصاصی این حوزه تعریف شود.

وی در ادامه افزود: در هدف نخست این سیاست ، "پیشگیری از سالمند شدن جامعه" از جمله تقویت سیاست های فرزندآوری و تامین ضرورت های غیرقابل اجتناب آن، می تواند به مطالبه گری بخش سلامت از حوزه های اقتصادی و رفاهی نظیر تامین مسکن و شغل و امثال آن منجر شود که برای وصول به پاسخ مناسب باید از توانمندی مدیران چندبعدی استفاده بهینه شود.

دکتر صادقی گفت:در بخش دوم سیاست این حوزه،توجه به بیماری های خاص سالمندی است که پیشگیری از ظهور و بروز بیماری های قابل پیشگیری و یا کند شدن بروز این بیماری‌ها از جمله اهداف است. در مرحله سوم، پیش‌بینی ظرفیت برای ارایه خدماتی است که به طور اجتناب ناپذیری در این دوره سنی ضرورت می یابد. محافظت و مراقب و بازتوانی و حمایت اجتماعی، روانی از جمله این ضرورت هاست که می تواند در برنامه ریزی ها مورد توجه باشد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: از طرفی در بازطراحي سیاست های حوزه سلامت با توجه به سالمند شدن جامعه ، تغییر در نسبت فارغ التحصیلی رشته های درمانی و حمایتی و توجه بیش از پیش به رشته های خاص در تمام مقاطع آموزشی همچون آموزش نیروهای کارشناس بازتوانی و حمایتی اعم از مددکاری و فیزیوتراپی و روان‌شناسی سالمندی تا رشته های تخصصی چون تخصص سالمندی و فلوشیپ نارسایی قلب و آموزش تکمیلی استئوپروز و نظایر آن از پیش بینی های ضروری است.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی همچنین درپایان با اشاره به بروز بیماری های نوپدید تاکید کرد: توجه به کیفیت غذا و تجمع تاثیرات منفی آلودگی های هوایی تا شبکه مطمئن تامین دارو، در کنار تاسیس یا تقویت مراکز پژوهشی بالینی با هدف مداخله سریع در بیماری‌های نوپدید یا انفجار بروز بیماری‌های خاص و تداوم حضور فعال بخش سلامت در سطح اول مدیریت بحران های مرتبط، مورد دیگری است که بیش از امروز نیاز به توجه و جدیت مدیران سلامت دارد.

 

 

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.