شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی نسبت به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در علم پزشکی کشور هشدار داد

تنه تنومند پزشکی در کشور دچار آفات می‌شود

تنه تنومند پزشکی در کشور دچار آفات می‌شود
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با حضور در یک برنامه تلویزیونی بار دیگر به اظهار نظر دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی از مقطع دیپلم یا کارشناسی واکنش نشان داد و گفت: همین افراد اذعان دارند که پزشکی کشور در منطقه از کیفیت خوبی برخودار است در اینصورت علل و زیر ساخت‌های آن را هم باید در نظر بگیریم و به این زیر ساخت‌ها و علل احترام بگذاریم. 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛دکتر محمد رئیس زاده در ادامه افزود: فکر نکنید اگر این علل و عوامل را کنار بگذاریم و با فلان رشته بیایید در مورد آموزش پزشکی تصمیم بگیرید، کیفیت حفظ می‌شود. خیر. کیفیت با سر زمین می‌خورد. اکنون تصور کنید جوان ۱۸ساله‌ای در کنکور شرکت کرده است و ما تصور کنیم، تصمیم بگیرد کدام تخصص را انتخاب کند؟ ببنید این حرف چقدر از واقعیت ماجرا و بحث کارشناسی فاصله دارد. 
دکتر رئیس زاده برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در حوزه آموزش پزشکی را ناشی از تلاش برای ساده انگاری علم پزشکی در کشور دانست و گفت: بحث پذیرش دانشجوی تخصصی پزشکی از مقطع دیپلم یا کارشناسی، بحث خامی است. با توجه به سوابقی که در دوسال اخیر شاهد بودیم، طرح چنین مباحثی هشدار دهنده است. 
وی ضمن ابراز نگرانی از اجرایی شدن چنین افکار خامی تاکید کرد: ما نگرانیم، به شدت نگرانیم که این افکار خام منشا تصمیمات اجرایی شود. کمااینکه در گذشته نیز شاهد بودیم. یک روندی بخصوص در دو سال اخیر تشدید شده که هر کسی از هر زوایه‌ای و با هر نیتی می‌خواهد در حوزه بهداشت و درمان کشور ایفای نقش کند و این بسیار خطرناک و خلاف قانون است. اگر خواسته‌ای از سر دلسوزی برای مردم است از وزارت بهداشت بخواهید نه اینکه خودتان ورود کنید و هر کسی تصمیمی بگیرد. 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه حفظ تولیت بهداشت و درمان کشور اصل اول است، اظهار داشت: اگر این تولیت چندپاره شود و یکی در مجلس برای تعداد پزشکان تصمیم بگیرد یکی برای گرفتن متخصص، یکی برای پزشکان طرحی، یکی برای دارو و تجهیزات پزشکی و بیمارستان، تولیتی وجود ندارد و این تصمیم گیری چندگانه به ضرر مردم، کشور و سلامت است. این اصل را بسیاری از مسئولین باید رعایت کنند. 
او در پاسخ به اینکه چرا برخی از مسئولان در حوزه سلامت کشور اظهار نظر می‌کنند؟ پاسخ داد: چون نام آوراست. 
دکتر رئیس زاده ضمن هشدار مجدد نسبت به برخی اظهار نظر‌های غیر کارشناسی در حوزه سلامت کشور گفت: با این نوع سیاست گذاری، جهت گیری، تصمیم گیری، ورود غیر کارشناسی به حوزه تخصصی پزشکی و فوق تخصصی کشور، حوزه افتخارآمیز کنونی را در توانمندی علم پزشکی و کیفیت و خودکفایی در آینده نخواهیم داشت. 
وی با اشاره به مسئله کمبود جراح قلب اطفال در کشور گفت: مسئولین با نظارت میدانی در بیمارستان‌ها بررسی کنند تا ببیننند چرا ما جراح قلب اطفال در آینده نخواهیم داشت؟نمانیده مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بروند و وضعیت جراحان قلب اطفال کشور را در همین بیمارستان شهید رجایی و مرکز طبی اطفال از نزدیک بررسی کنند و از پزشکان بپرسند چرا از تخصص جراحی قلب کودکان استقبال نمی‌کنند؟ چرا کسی تمایلی ندارد راه جراحان اطفال ادامه را ادامه دهد؟ بحمدالله حضور مسئولین که در سیل و زلزله و حوادث… حضور خوبی است. یک حضور میدانی نیز به بیمارستان جراحی قلب اطفال بزنند و شرایط عمل جراحی قلب اطفال را ببینید. اینکه بگویند از دیپلم جراح قلب اطفال پذیرش کنیم که راه حلش نیست. 
دکتر رئیس زاده با طرح این پرسش که چرا کسی حاضر نیست رشته بیهوشی بخواند؟ گفت: در یک دانشگاهی ۱۲ نفر ظرفیت بیهوشی رزیدنتی است یک نفر سال گذشته ورود کرده است در دانشگاه دیگری از ۸ نفر ظرفیت تنها یک نفربه رشته بیهوشی ورود کرده است. 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: مسئولین بدانند تنه تنومند پزشکی در کشور دچار آفاتی می‌شود. ما این آفات را می‌بینیم مسئولین بیایند و در بازدیدهای میدانی مشکلات را ببینند.

فریبا خان احمدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.