شنبه، 8 اردیبهشت 1403

طرح دارویار ساماندهی شود

طرح دارویار ساماندهی شود
رئیس شورایعالی نظام پزشکی ایران با انتقاد از عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها با اجرای طرح دارویار، بر ساماندهی هرچه‌تر این طرح تاکید کرد.

دکتر محمود فاضل در همایش بزرگداشت حکیم محمدبن زکریای رازی و مقام داروساز گفت: حوزه سلامت کشور امروز سراسر تلخی است و سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده تمام اقشار حوزه سلامت پلی بین خواسته‌های صنفی به دولت وحاکمیت است، همچنین انجمن داروسازان جزو بازوهای توانمند این حوزه بوده که مطالبات صنفی را دنبال می‌کند.

رئیس شورایعالی نظام پزشکی ایران به تشریح طرح دارو یار پرداخت و گفت: این طرح در اصل برای پرداخت سریع‌تر مطالبات داروخانه‌ها و ساده کردن فرآیند کار بود، اما اکنون در طرح دارویار دچار مشکل هستیم و در داروخانه‌ها نمی‌دانند طرف حساب مطالبات چه کسی است. در گذشته داروخانه‌ها قرارداری با سازمان‌های بیمه گر داشتند و مطالبات هرچند با تاخیر اما پرداخت می‌شد، ولی وقتی سازمان‌های بیمه به دلیل طرح دارویار پا پس کشیدند با انبوهی از مطالبات پرداخت نشده روبرو هستیم که اکنون تبدیل به معضل شده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح دارویار ساماندهی شود، اضافه کرد: برخی از رفتارها باعث نا امنی خاطر داروخانه‌ها و مردم می‌شود و این دو را روبروی یکدیگر قرار می‌دهد و تنها بر افروخته شدن خشم مردم را به دنبال دارد از این رو باید طرح دارویار ساماندهی شود

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران افزود: دولت‌ها و حاکمیت باید از انحمن‌هایی که تشکل آن‌ها بر بر اساس قانون و مصوبات وزارت‌های مختلف بوده، استفاده کنند، اما علی رغم تکالیف قانونی بر دولت مبنی بر مشورت گیری در نگارش قوانین و آیین نامه‌های حوزه سلامت از سازمان نظام پزشکی و انجمن ها، این اتفاق رخ نمی‌دهد و باعث می‌شود که دولت نتوانند حوزه‌های خودش را مدیرت کند.

دکتر فاضل با بیان اینکه نظام پزشکی بخشی از ماموریت حاکمیتی را برعهده دارد، تصریح کرد: قضاوت، این سازمان با دستور شورای عالی نظام پزشکی تبیین و تهیه آیین نامه‌ها را عهده دار است و در بخش دولتی باید برای تدبیر درست از کسانی که بر آن‌ها مدیریت می‌کنیم، مشورت بگیریم، اما اکنون این روند انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه با تلاش‌ها و رفع نواقص اتفاقات خوبی در زمینه سلامت رخ داده است، تاکید کرد: در زمینه پلتفرم ها، سازمان غذا و دارو مکلف شد که از سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان در نگارش آیین نامه پلتفرم‌ها ظرف مدت سه ماه آینده بهره بگیرد و در راستای ماده ۳ قانون نظام پزشکی، مشارکت این سازمان را داشته باشد.

رئیس شورایعالی نظام پزشکی ایران در خصوص تعرفه‌های پزشکی نیز گفت: با پیشنهاد سازمان نظام پزشکی و موافقت وزارت بهداشت و سازمان برنامه وبودجه، مقرر شد ۴۰ درصد رشد در تعرفه ۱۴۰۲ اعمال شود، اما این میزان به ۲۵ درصد کاهش داده شد که ۱۵ درصد در نیمه دوم سال ترمیم می‌شود.

فاضل با اشاره به اینکه تعرفه داروسازی مطابق قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است، تاکید کرد: اکنون برنامه هفتم توسعه کشور در دست شورای نگهبان برای بررسی نهایی است که سازمان نظام پزشکی در قسمت‌هایی از این تعرفه دیدگاه‌هایی دارد که در حال پیگیری برای اصلاح مجدد هستیم.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و حواشی آن مانند یک سیستم و حیات وابسته به یکدیگر هستند و نمی‌توان بخشی از آن ناقص باشد بنابراین تمامی ارکان سلامت باید در کنار یکدیگر عمل کنند همچنین روحیه مطالبه گری باید در انجمن‌ها ادامه یابد و کسانی که در خارج از هیئت مدیره‌ها هستند، انسجام خود را حفظ کنندو بایستی به سرمایه اجتماعی خود اعتنای بیشتری کنیم و اشراف بیشتری داشته باشیم.

دکتر فاضل در پایان سخنان خود با تاکیدکرد: بر اساس تعهدمان اخلاق پزشکی از کار درمان جدا شدنی نیست.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.