شنبه، 8 اردیبهشت 1403

وضع قوانین بازدارنده برای مداخله گران غیرمجاز از نان شب واجب تر است

وضع قوانین بازدارنده برای مداخله گران غیرمجاز از نان شب واجب تر است
رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: جامعه پزشکی ما بسیار بالنده، زحمتکش و شریف است. امیدوارم مسئولان درخصوص موضوع تعرفه‌های خدمات پزشکی، هجمه‌های به جامعه پزشکی و مهاجرت‌ها که در حال حاضر نگرانی ما از مهاجرت‌های شغلی، بیشتر از مهاجرت‌های جغرافیایی است، چاره هایی عاجل بیاندیشند. شاید درد حالا حس نشود اما مطمئن باشید وقتی درد حس شود دیگر کار از کار گذشته است

دکتر محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: شتاب تولید علم در رشته فیزیوتراپی آنچنان بالا است که ایجاد دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی یک نیاز بود. این رشته از آینده بسیار خوبی برخوردار است. در پیشبینی‌هایی که انجام گرفته مطرح شده که در آینده، روانپزشکی و فیزیوتراپی از رشته‌هایی هستند که هوش مصنوعی و تکنولوژی نمی‌توانند جایگزین فرد ارائه دهنده خدمت در آن ها شوند. تقویت این رشته با توجه به اهمیت عملکردی آن در درمان و پیشگیری و بازتوانی و بخصوص بحث سالمندی کشور و نیاز به حفظ استقلال و افزایش کیفیت زندگی سالمندان بسیار مهم است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: پنجمین رکن سیاست‌های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، بحث توانبخشی است که برخلاف موارد بهداشت، درمان، اموزش و پژوهش هنوز به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است و جایگاه مختص هم ارز با چهار رکن دیگر در سطح وزارتخانه ندارد.

دکتر رئیس زاده گفت: نقش هوش مصنوعی و فن آوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید در رشته فیزیوتراپی باید مورد توجه قرار بگیرد. ما نباید از دنیا عقب بمانیم و می‌بایست به سمت پزشکی شخصی شده و همین طور، فیزیوتراپی هوشمند گام برداریم. برای مثال واقعیت مجازی(VR) می‌تواند در کمک به حفظ تعادل و بازتوانی بسیار موثر باشد و فرایند بازتوانی را فرایندی قابل تحمل و حتی خوشایند کند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: براساس آمارها حدود 500 میلیون نفر توانیاب در حال حاضر در جهان به خدمات فیزیوتراپی نیاز دارند و برهمین اساس تله مدیسین در فیزیوتراپی اهمیت بسیار دارد و باید با رصد و مدیریت مناسب از پیشرفت‌های جهان در این زمینه استفاده کرد. همچنین، باید به نقش فیزیوتراپی در کاهش خسارات و صدمات حوادث ترافیکی توجه شود. خسارات و تلفات حوادث ترافیکی، هزینه زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. در برخی نقاط جهان در تیم رسیدگی به سوانح یک فیزیوتراپ حضور دارد و میزان آسیب را با اقداماتی ساده کاهش می‌دهد. باید بحث فیزیوتراپی در تروما را در کشور بسیار جدی بگیریم.

رئیس کل نظام پزشکی افزود: درخصوص مطالبات و مشکلات جامعه پزشکی هم متذکر شوم که به کرات در تریبون‌ها و فرصت‌هایی که فراهم شده چالش‌های پیش رو و مطالبات جامعه پزشکی را فریاد زده ام که آخرین آن ها برنامه صف اول سیما بود. اینجا هم مجددا هشدار می‌دهم که متأسفانه مشکل تعرفه‌های پزشکی حل نشده است. از سوی دیگر، حجم زیادی از آسیب‌ها ناشی از مداخلات غیرمجاز در حرفه پزشکی شاهد هستیم‌ و این موضوع در حال بدل شدن به یک سونامی است. متاسفانه قوانین فعلی بازدارنده نیست و در حالی که سازمان نظام پزشکی به جد فعالیت اعضای خود در حیطه‌های درمانی را رصد و نظارت و احیانا برخورد می کند در خصوص افراد غیرمجاز و شیادان قوانین نه تنها تقویت نشده بلکه تلطیف شده. وضع قوانین بازدارنده در این خصوص از نان شب هم واجب تر است.

دکتر رئیس زاده در انتهای صحبت‌هایش گفت: جامعه پزشکی ما بسیار بالنده، زحمتکش و شریف است. امیدوارم مسئولان درخصوص موضوع تعرفه‌های خدمات پزشکی، هجمه‌های به جامعه پزشکی و مهاجرت‌ها که در حال حاضر نگرانی ما از مهاجرت‌های شغلی، بیشتر از مهاجرت‌های جغرافیایی است، چاره هایی عاجل بیاندیشند. شاید درد حالا حس نشود اما مطمئن باشید وقتی درد حس شود دیگر کار از کار گذشته است.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.