شنبه، 8 اردیبهشت 1403

سخنرانی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مجمع عمومی

جامعه پزشکی با چهار چالش اصلی روبرو است

جامعه پزشکی با چهار چالش اصلی روبرو است
دکتر رئیس زاده در سخنان خود در مجمع با تبریک به هیات رئیسه جدید شورایعالی سازمان عمده سخنان خود را به مشکلات اصلی جامعه پزشکی در حال حاضر متمرکز کرد و این مشکلات را در چهار حوزه دسته بندی کردند.

دکتر رییس زاده در آغاز سخنانش گفت: موضوع اول عدم اجرای قوانین مصوب و اسناد بالادستی گشور است که مر قانون در حوزه سلامت رعایت نمی شود. متاسفانه گاه هیچ توجهی در حوزه های مختلف به قوانین بالادستی سلامت و برنامه های توسعه و .. نمی شود و با تصمیم‌گیری های لحطه ای هرچیزی را که در لحظه فکر می کنند به نفع جامعه است مصوب می کنند که بدون توجه به قوانین نوجود است که آخرین نمونه آن امضای الکترونیک است. مجلس شورای اسلامی سه سال پیاپی این حوزه را به نظام پزشکی واگذار کرد که من شخصا سال اول در مجلس حضور یافتم و مطرح کردم که شما یک امر حاکمیتی را به نظام صنفی واگذار کرد اما بودجه به آن ندادید. ما اجازه نداریم از بودجه صنفی برای یک کار حاکمیتی هزینه کنیم. در نهایت پیگیری های زیادی انجام شد و بودجه برای آن تخصیص داده شد و زیرساخت های این کار توسط سازمان با زحمات بسیار انجام شد و پس از انجام مراحل شهریور ماه پارسال امضای الکترونیک را نهایی کردیم. اما متاسفانه اخیرا در کمیسیون تلفیق مجلس فردی ناگهان پیشنهاد داده که چون امضای الکترونیک در انحصار نظام پزشکی است و نباید اینطور باشد پیشنهاد شده که امضای الکترونیک را وزارت بهداشت بررسی و رصد کند و نظام پزشکی و برخی مراکز اجازه صدور آن را داشته باشند. این چه طرحی است؟ وقتی این همه هزینه و دوندگی و پیگیری انجام شده و کار به نتیجه گیری رسیده و. ناگهان تصنیم جدید گرفته شده است این تصمیم عجیب است و باید دید پشت پرده این ماحرا چه خبر است؟ ما در حال پیگیری هستیم که این شیوه را اصلاح کنیم و کار را به مجرای قانونی برگردانیم و همه این سه سال زحمتی را که نظام پزشکی کشیده، از بین نرود. لذا چالش اول جامعه پزشکی این است که به قوانین حوزه سلامت عمل نمی شود

رئیس کل در ادامه گفت: چالش دوم بحث تعرفه ها است. البته بگویم تا زمانی که در چهارچوب همین قوانین فعلی بخواهیم تعرفه وضع کنیم وضعیت همین خواهد بود. باید به سمتی برویم که قیمت تمام شده خدمات را محاسبه و لحاظ کنند. امسال اگر تعرفه خدمات درمانی بخواهد واقعی تعیین شود عدد افزایش باید 73 درصد است که قطعا این میزان براساس وضعیت کشور ممکن نباشد. اما اگر تعرفه ها را تفکیک کنیم به جزء فنی و جزء حرفه ای انجام شدنی است. 

رئیس کل سازمان چالش سوم حوزه سلامت را بحث مداخلات غیرمجاز در حوزه پزشکی اکه در حال تبدیل به یک بحران بسیار بزرگ است.دانست و گفت: در این خصوص هم ایراد از خود جامعه پزشکی است و هم قوانینی که بازدارنده نیستند. کسی که تولیت سلامت در کشور را دارد به طور مرتب آیین نامه های محدود کننده در نظر می گیرد و اعضای صنف را محدود می کند ولی آن کسی که در این حوزه تخصص ندارد و غیر مجاز است را هیچ کاری ندارد. با این وضعیت مردم آسیب می بینند و شان جامعه پزشکی نیز در خطر است. متاسفانه دست ما در این حوزه بسته است اما در حال پیگیری و تلاش هستیم.

دکتر رئیس زاده در انتها گفت: چالش آخر هجمه هایی است که در فضای رسانه ای به جامعه پزشکی می شود. درجلسات مختلف این امر را به رئیس جمهور منتقل کردیم که تذکر به جا و موثری در چند نوبت دادند. به هر حال فضای کلی پس از تذکرات رییس جمهور مقداری تعدیل شده اما هنوز مواردی وجود دارد. در نهایت اینکه مباحث مثل تعارضات بین رشته ای و موضوع مهم اخلاق پزشکی و کیفیت آموزش و ظرفیت های پذیرش هم مطرح است. اما این چهار چالش کلان پیش رو جامعه پزشکی هستند

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.