شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره کاردرمانی ایران

جامعه توانبخشی باید جایگاه هم شان بهداشت و درمان و آموزش در وزارتخانه بیابد

جامعه توانبخشی باید جایگاه هم شان بهداشت و درمان و آموزش در وزارتخانه بیابد
دکتر رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی با یادآوری روزی که حکم وی توسط ریاست جمهوری تنفیذ شد گفت: در آن روز از شهید مدافع سلامت شهید فرزاد نامی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز تجلیل شد که یاد و خاطره این شهید شهید سرافراز جامعه کاردرمانی همیشه با ما خواهد بود.

دکتر رئیس زاده در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره کاردرمانی ایران با اشاره به اهمیت رشته کاردرمانی گفت: براساس مقالات جدید، رشته کاردرمانی یکی از پنج رشته آینده دار در حوزه بهداشت و سلامتی است و شاهد رشد بین 16 تا 40 درصدی رشد در این حوزه خواهیم بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در صحبت‌هایش در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین دوره کنگره کاردرمانی ایران در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران به ناشناختگی نسبی این رشته اشاره کرد و گفت: آشنایی سایر اعضای کادر درمان و جامعه پزشکی با این حوزه علمی کامل نیست و جامعه عمومی هم با این رشته و خدماتی که ارائه می‌دهد چندان آشنا نیست که باید در این زمینه کار رسانه‌ای عالمانه و مدبرانه و اقدامات فرهنگی مناسب و تاثیرگذار صورت بگیرد.

دکتر رئیس زاده با اشاره به فرارسیدن روز ملی کاردرمانی گفت: مصادف با این تاریخ، نفر 3878 عضو جامعه شریف کاردرمانی از طریق غیرحضوری شماره نظام پزشکی خود را دریافت کرد. از این تعداد تنها 770 نفر پروانه دفتر ارائه خدمات کاردرمانی دریافت کرده اند که نشانگر این است که مشکلات اقتصادی و موانع دیگر باعث شده بیش از سه هزار نفر از فارغ التحصیلان این حوزه اقدام به تاسیس دفتر کار نکنند. خوشبختانه از میان 770 پروانه صادر شده تنها 116 پروانه مربوط به شهر تهران است که نشانگر پراکندگی مناسب مراکز کاردرمانی در سطح کشور است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبت‌هایش گفت: خدمات کاردرمانی برای کودکان نیازمند دریافت این خدمات اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. براساس آمارها یک تا سه درصد نوزادان با نقایص حرکتی متولد می‌شوند که نیازمند خدمات کاردرمانی هستند. از طرف دیگر با افزایش سن امید به زندگی از 55 سال در آغاز پیروزی انقلاب به 74 سال در حال حاضر، با افزایش بار سالمندی در جامعه روبرو خواهیم بود که رشته کاردرمانی برای حفظ استقلال سالمندان و افزایش کیفیت زندگی آنان اهمیت ویژه ای دارد.

دکتر رئیس زاده به مشکلات کاری فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: آخرین نسخه کتاب ارزش نسبی خدمات (CPT) توسط سازمان نظام پزشکی ترجمه و به شورایعالی بیمه ارسال شده که اگر این کتاب اجرایی شود خدمات کاردرمانی بخوبی در آن دیده شده و زحمات همکاران جبران خواهد شد. اما تا آن زمان هم نباید بیکار بنشینیم و از این جهت درخواست کرده‌ام که بیمه‌ها ضرایب مربوط به کاردرمانی را اصلاح کنند تا حقی از فعالان این حوزه تضییع نشود. از سوی دیگر یکی از مشکلات فعالان این حوزه کمبود بخش‌های کاردرمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است و باید نسبت به تاسیس مراکز مستقل کاردرمانی در بیمارستان‌ها اقدام کرد. همچنین آئین نامه تاسیس مراکز کاردرمانی باید اصلاح و به روز شود تا موانع از سر راه فعالان حوزه برداشته شود.

رئیس کل نظام پزشکی از جامعه کاردرمانی ایران خواست با علم روز دنیا و تکنولوژی‌های جدید حوزه آشناتر شوند و بخصوص در حوزه استفاده از هوش مصنوعی درکاردرمانی متمرکز شوند. وی انسجام رشته‌های توانبخشی را بسیار مهم دانست و گفت: در بند اول سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت که از اسناد مهم و پیشرو بالادستی محسوب می‌شود بر ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی و توانبخشی تاکید شده است. چهار حوزه اول دارای جایگاه مشخص در ساختار وزارتی هستند اما حوزه توانبخشی در این میان مغفول باقی مانده و جایگاه مشخصی ندارد که باید همه فعالان حوزه‌های مختلف توانبخشی درکنار هم از مجلس و دولت بخواهند این جایگاه ایجاد شود لازمه این کار همراهی و همدلی همه صنوف توانبخشی است. اعضای هفت یا هشت رشته توانبخشی باید اختلافات بین رشته ای را کنار بگذارند و به سمت هم افزایی بروند و سازمان نظام پزشکی هم در این زمینه می تواند نقش پیشگام در ایجاد اتحاد و هم افزایی را ایفا کند.

دکتر رئیس زاده در انتهای صحبت‌هایش با محکوم کردن جنایات رژیم اشغالگر قدس بخصوص در حمله به بیمارستان ها و مراکز درمانی گفت: جهان امروز با چیزی فراتر از نسل کشی روبرو است. امروز در غزه جنایات محض در حق زنان و کودکان و مردان انجام می شود و مراکز درمانی بیرحمانه هدف قرار می گیرند. لازم است که جامعه جهانی درمان و بهداشت به این جنایت ها پاسخ درخور نشان بدهند. جنایت بی مرز به مقابله بی مرز نیاز دارد و این وظیفه انسانی تک تک اعضای کادر درمان و بهداشت در سرتاسر جهان است که واکنشی درخور و جدی به این جنایات نشان دهند و آن ها را شدیدا محکوم کنند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.