شنبه، 8 اردیبهشت 1403

انتقاد شدید عضو شورایعالی نظام پزشکی از کمبود شیرخشک در کشور

مردم خود را دوست بدارید و توزیع شیرخشک را سروسامان ببخشید

مردم خود را دوست بدارید و توزیع شیرخشک را سروسامان ببخشید
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی گفت:«مسئولان باید پاسخگو باشند چرا شیرخشک کمیاب و نایاب است. شیرخشک مثل آب و نان است، یعنی نیاز اولیه کودک، این حق هر خانواده است که خیالش از تامین شیرخشک فرزندش راحت بباشد. دولت باید هرجور که می‌تواند شیرخشک را به میزان لازم تامین کند»

دکتر محمود فاضل عضو داروساز شورایعالی نظام پزشکی گفت: «وضعیت شیرخشک کشور در ماه‌های اخیر وضعیت مناسبی نبوده و کمبود مشهودی در این زمینه وجود داشت اما از بیستم مهرماه وضعیت کاملا تغییر کرده و برای دریافت شیرخشک باید کد ملی نوزاد و تاریخ دقیق تولد او در سامانه ثبت شود و ذکر شود چه نوع شیرخشکی و چه تعداد خریده شده است. کمترین مشکل این شیوه زمانبر شدن و معطلی مراجعان و ایجاد نارضایتی آن‌ها است. مراجعه کننده باید منتظر ثبت اینترنتی درخواست خودش باشد. با این وضعیت اینترنت کشور و مشکلات قطع بودن سامانه هم که همه آشنا هستند.»

وی ادامه داد: «آئین نامه‌ها و ضوابط کشور باید هم‌راستا و هماهنگ با هم قوانین و سیاست‌های کلی نظام باشد و به صورت جزیره‌ای و مستقل تصمیم گیری و اجرا نشود. از طرفی سیاست‌های کلان کشور مبتنی بر تشویق فرزندآوری و افزایش زاد و ولد است از سوی دیگر این تصمیم در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو گرفته می‌شود که شیرخشک با محدودیت و به صورت قطره چکانی و با این همه معطلی به والدین تحویل ‌شود. صحبت از افزایش تولید داخلی و لزوم رسیدن به خودکفایی در تولید شیر خشک می‌کنند ولی همزمان ارز لازم برای تامین موارد لازم برای تهیه شیرخشک داخلی اختصاص داده نمی‌شود. حوزه سلامت حوزه‌ای چند بعدی و با عوامل موثر متعدد است و ارگان‌های متعددی جدا از وزارت بهداشت(مثل مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت؛ بانک مرکزی و ... ) در آن نقش دارند و تاثیرگذار هستند. این حوزه باید نوعی مدیریت فرابخشی داشته باشد تا همه نهادها به صورت هماهنگ و در راستای سیاست‌های کلان کشور عمل کنند تا مشکلات این حوزه حل شود.»

عضو شورایعالی نظام پزشکی با انتقاد از سیاست‌های اخیر در این حوزه گفت:« عنوان شده اقدام جدید در راستای مبارزه با قاچاق شیرخشک اتخاذ شده، مگر نشتی شیرخشک از داروخانه‌ها است؟ هر بار شرکت‌های پخش مثلا 6 یا 12 قوطی شیرخشک به یک داروخانه تحویل می‌دهند و اعداد به قدری کم است که مشخص است نشتی از داروخانه‌ها نیست. باید مشکل را از سرچشمه حل کرد که قطعا در داروخانه‌ها نیست. با این کار فقط مردم را مقابل داروخانه‌ها قرار دامی‌دهندد. همین الان مشکل در حوزه ارائه خدمت به مهاجران داریم، در حالی که در کشور سیاست پذیرش مهاجران را داریم اما آن‌ها با فرزندی در بغل به داروخانه می‌آیند و درخواست خرید شیرخشک دارند اما داروخانه دار نمی‌تواند به آن‌ها شیرخشک بفروشد چرا که نمی‌تواند درخواست را به نام این مهاجران در سامانه ثبت کند و آن‌ها کدملی ندارند.»

دکتر فاضل این وضعیت را باعث افزایش فضای التهاب در جامعه دانست:«دولت با سیاست‌های خود باعث صف زایی و ایجاد معطلی و گرفتاری مردم می‌شود و انگار به آثار تبعی سوء این سیاست‌ها در اجتماع فکر نمی‌کند که باعث افزایش نارضایتی، کاهش اعتماد به کارآمدی دولت و کاهش آرامش روانی و حتی افزایش خشونت در جامعه می‌شود. باید کسی پاسخگو باشد که شیرخشک‌های کشور کجا است؟ در گذشته اعلام می‌شد شیرخشک را صادر می‌کنیم حالا مسئولان باید پاسخگو باشند چرا شیرخشک کمیاب و نایاب است. شیرخشک مثل آب و نان است، یعنی نیاز اولیه کودک، این حق هر خانواده است که خیالش از تامین شیرخشک فرزندش راحت بباشد. دولت باید هرجور که می‌تواند شیرخشک را به میزان لازم تامین کند. اینکه موضوع را به نشت شیرخشک ربط می‌دهند کاری بیهوده است. اگر هم اینگونه است وظیفه دولت است سرچشمه نشت را پیدا کند نه اینکه فرافکنی کند و مردم را در مقابل داروخانه‌ها قرار دهد.»

دکتر فاضل در انتهای صحبت‌هایش گفت:«دولتمردان و افراد اجرایی حوزه سلامت باید دست همکاری سازمان‌هایی مثل سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها را به گرمی بفشارند. نمی‌شود که در حوزه مهم و استراتژیکی مثل سلامت به صورت انفرادی و سلیقه‌ای تصمیم گیری کرد و به جای القای احساس آرامش و آسایش ذهنی در مردم در آن‌ها اضطراب و نگرانی ایجاد کرد.»

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.