پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403

عواقب ریل گذاری های غلط در سیاست گذاری های وزارت بهداشت

کوچ شغلی پزشکان متخصص به کاشت مو و تزریق بوتاکس

  • 04 شهریور 1402
  • 07:48
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
کوچ شغلی پزشکان متخصص به کاشت مو و تزریق بوتاکس
رئیس نظام پزشکی دامغان با بیان اینکه سیاست گذاری های غلط وزارت بهداشت و جاذبه هایی که در جامعه بوجود آمده است باعث شده پزشکان عمومی و حتی برخی متخصص ها از فیلد درمان خارج شده و به کاشت مو و بوتاکس روی بیاورند، گفت: تعارف نداریم پزشکان عمومی ما کاشت مو و بوتاکس می کنند. این قضیه برای پزشکان متخصص ما هم است فکر نکنید فقط برای پزشکان عمومی است.برای هر کاشت مو حداقل 20 میلیون هزینه دریافت می کنند اگر پزشک روزی دوتا کاشت مو انجام دهد آیا رغبتی می ماند که بیاید و برای مریض نسخه بپیچد؟! این ظلم و ضرر متوجه هم پزشکان و هم جامعه است.

رئیس نظام پزشکی دامغان در پاسخ به اینکه چرا به رغم آنکه پزشکان عمومی باید در خط اول درمان باشند اما نسخه نویسی برای بیماران در قدم اول از مطب پزشکان متخصص آغاز می شود؟ به خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت:این موضوع از دو منظر قابل بررسی است؛اولا پزشکان عمومی باید سطح سواد و علم شان را به روز کنند و نباید تنها به نسخه پیچی بیماران مبتلا به ویروس سرماخوردگی بسنده کنند. بلکه وقتی بیمار دیابتی که در قدم اول به پزشک عمومی مراجعه می کند باید پزشک عمومی بتواند ضمن تشخیص بیماری، درمان های اولیه را مطابق با شواهد پاراکلینیکی شروع کند نه اینکه پزشک عمومی از کل پروسه تشخیص و درمان اولیه دیابت عنوان چند داروی قدیمی را بداند بلکه باید بتواند با به روز کردن دانش و اطلاعات روش های نوین درمان اولیه بیماران دیابتی را کسب کند و در صورت نیاز بیمار را به پزشک متخصص و خدمات پاراکلینیک ارجاع دهد.

دکتر عبدالله مقدسی با بیان اینکه بالا بردن سطح دانش پزشکان عمومی موجب افزایش اعتماد عمومی و مراجعه به سطح یک خدمات سلامت می شود، گفت: متاسفانه بسیاری از همکاران پزشک عمومی سطح سواد شان به روز که نیست بلکه کتاب را بوسیده اند و کنار گذاشته اند و گاها داروهایی که منسوخ شده است را به بیمار تجویز می کنند، معلوم است که این پزشک با کتاب قهر کرده است.

به گفته رئیس نظام پزشکی دامغان؛ در درمان بیماری ها و اقدامات اولیه درمانی خط کشی نکرده اند که پزشک عمومی تا کجا می تواند مداخله کند. با این حال پزشکان عمومی رغبتی برای به روز کردن دانش شان ندارند. دلیل آن هم به سیاست گذاری های غلط وزارت بهداشت برمی گردد لذا وقتی پزشک عمومی به جای آنکه دانش خود را در ارتباط با درمان اولیه بیمار دیابتی، سل، بروسلوز، بیمار مبتلا به فشار خون و ...را به روز کند درگیر مسائل ویزیت و عقد قرارداد با بیمه ها می شود بنابراین در چنین شرایطی پزشک عمومی وارد کارهای زیبایی یا MMT می شود. یک پزشک "ام ام تی" که گاها شربت تریاک را هم منشی هاشون توزیع می کنند درآمد ماهیانه شان به 70 تا 80 میلیون تومان می رسد. من پزشک "ام ام تی" را می شناسم که در ماه 400 میلیون تومان درآمد دارد.

وی با طرح این پرسش که با این تفاسیر یک پزشک عمومی با چه توجیهی می تواند در خط اول درمان ارائه خدمت کند؟ ادامه داد: برخی سیاست گذاری های غلط باعث شده حتی بسیاری از پزشکان متخصص ما به کارهای زیبایی و"ام ام تی "روی آورده اند. روانپزشک و متخصص بیهوشی امتیاز "ام ام تی" خریده است، متخصص بیهوشی، کار بیهوشی در بیمارستان انجام نمی دهد چون درآمد "ام ام تی" بالا و راحت تر است. در چنین شرایطی پزشک عمومی که چه عرض کنم پزشک متخصص نیز از چرخه طبابت خارج می شود. پزشک ارتوپد از ما سوال می کند که ما هم می توانیم در مطب مان زیبایی کار کنیم؟یا روانپزشک ما "ام ام تی" کار می کند چون تنها با فروش شربت تریاک و قرص به درآمد مطلوب می رسند. تا زمانی که وزارت بهداشت این قضیه را حل  نکند حتی پزشکان متخصص ما روز به روز از حوزه درمان خارج شده و وارد کار جانبی می شوند این قضیه برای پزشکان متخصص ما هم است فکر نکنید فقط برای پزشکان عمومی است.

دکتر مقدسی گفت: من متخصص داخلی می شناسم که در مطبش را بست یا متخصص طب اورژانسی که مطب زیبایی زده است. اینها نتیجه سیاست های غلط وزارت بهداشت است که باعث شده سرمایه های مملکت باد فنا می رود. من متخصص قلب می شناسم که وارد کار بوتاکس شده که درامدش بیشتر است،من جراح قلب می شناسم که ماموپلاستی می کند این در حالی است که بیماران زیادی در صف جراحی عمل قلب هستند بنابراین نه تنها پزشکان عمومی بلکه پزشکان متخصص هم به این جرگه اضافه می شوند.

رئیس نظام پزشکی دامغان با بیان اینکه دخل و خرج پزشکان عمومی با مطب گردانی جور در نمی آید اظهارداشت: آموزش طب عمومی نیاز به تغییرو تحولات اساسی دارد. پزشکان عمومی مثل بسیاری از رشته های دانشگاهی دروس را حفظ کرده اند و تمام. کلی فرمول بیوشیمی را حفظ کرده اند و متاسفانه بدون اینکه بدانند از این فرمول بیوشمی چه استفاده ای می شود؟ ده هزار داروی فارماکولوژی را حفظ کرده اند اما قادر نیستند استامیونوفن را با دز مناسب به مریض تب دار40 درجه تجویز کنند.

وی در همین زمینه افزود: دانشجو باید مطلب کاربردی بداند دانشجوی پزشکی باید بداند اگربچه ای با تب 40 درجه آمد چکار کند. اینکه دانشجوی پزشکی عمومی عوارض داروهای پیوند را بداند به چه درد می خورد؟خواندن این عوارض برای فوق تخصص خون کاربرد دارد اما تمام عوارض داروهای پیوند در امتحان فارماکولوژی می آید پزشک عمومی عوارض داروهای پیوند را حفط می کند بدون آنکه دز تجویز داروهای آنتی بیوتیک و زمان استفاده را یاد بگیرد برای همین گاهی سواد عمومی مردم در این بخش از پزشک عمومی بالاتر می شود و در چنین شرایطی اعتماد مریض ازپزشک سلب می شود.

رئیس نظام پزشکی دامغان با بیان اینکه سیاست گذاری های غلط وزارت بهداشت و جاذبه هایی که در جامعه بوجود آمده است باعث شده پزشکان عمومی و حتی برخی متخصص ها از فیلد درمان خارج شده و به کاشت مو و بوتاکس روی آورده اند، گفت: تعارف نداریم پزشکان عمومی ما کاشت مو و بوتاکس می کنند. برای هر کاشت مو حداقل 20 میلیون هزینه دریافت می کنند اگر پزشک عمومی ما روزی دوتا کاشت مو انجام دهد آیا رغبتی می ماند که بیاید و برای مریض نسخه بپیچد؟! این ظلم و ضرر متوجه هم پزشک عمومی هم جامعه است.

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.