چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403

نیازمند انقلاب نظری در حوزه بهداشت و درمان هستیم

نیازمند انقلاب نظری در حوزه بهداشت و درمان هستیم
رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: نیازمند انقلاب نظری در حوزه بهداشت و درمان ناظر به وضعیت فعلی و نیازهای آتی حوزه سلامت هستیم.

دکتر محمد رئیس زاده در مراسم تقدیر از پزشکان برگزیده مشهد در سال 1402، بیان کرد: مفاهیم بهداشت و درمان تغییر پیدا کرده است؛ مفاهیم بهداشتی نیز پیچیده‌تر شده است؛ امروزه بسیاری از اموراتی که از نظر بسیاری از مسئولین، در حوزه درمان به حساب می‌آید در مفاهیم جهانی، در حوزه بهداشت تعریف می شود.

وی افزود: این باورِ اشتباه که درمان چاه ویلی است که پول و سرمایه را می بلعد؛ باید تعدیل شود ما نیازمند برقراری توازن در حوزه بهداشت  و درمان هستیم و این موضوع مهمی است که بخشی از  توفیق نظام سلامت ما به آن پیوند خورده است.

وی ضمن تبریک روز پزشک و داروساز گفت: اسطوره ها و مفاخر کشور حافظه دانایی و سند توانایی ایران و ایرانی محسوب می شوند و حفظ نام و یاد آنان امری ضروری است که با غرور و هویت دینی و ملی ما پیوند خورده است. کشورهای دنیا با درک این مهم امثال این اسطوره‌ها را به نام خود ثبت و ضیط می‌کنند؛ اگر مقبره ابوعلی سینا در همدان نبود چه بسا چون برخی از شعرای نامدار ایرانی سایر کشورها  این پزشک را فخر ملی خود معرفی می‌کردند.

وی با اشاره به جایگاه ابوعلی سینا در نزد دانشمندان دنیا بیان کرد: سر ویلیام اسلر پدر پزشکی مدرن و پایه‌گذار دانشکده پزشکی جان هاپکینز، کتاب قانون را «انجیل پزشکی» (Medical Bible) و ابن سینا را مؤلف مشهورترین کتاب درسی که تا آن زمان نوشته شده بود می‌داند. جرج ساتن پدر تاریخ علم، زکریای رازی را بزرگترین پزشک اسلام و قرون وسطی دانسته که اولین کتاب مشاهده محور (Evidence base) پزشکی را تالیف کرده است. لذا باید متوجه باشیم که دقت در احوال این اسطوره ها برای ما لازم است. تا اواخر قرن 17 کتاب ابوعلی سینا در دانشگاه مون‌پلیه ایتالیا تدریس می شد؛ ما می توانیم به آن دوران طلائی بازگردیم. امروز ما در حوزه ارائه خدمات سلامت خودکفا هستیم در این سالیان پزشکان ما تلاشهای زیادی کردند تا به این نقطه برسیم. عزم و اراده و تلاش در جامعه پزشکی ما را جلوتر هم خواهد برد. البته منوط به اینکه در حوزه رفع مسائل و مشکلات حوزه سلامت و ارائه دهندگان خدمات سلامت چیستی، چرایی و چگونگی را درکنار هم ببینیم.

دکتر رئیس زاده در ادامه افزود: متاسفانه ما در تعریف چیستی وضعیت حوزه سلامت و جامعه پزشکی مانده ایم همه وضع فعلی را گلایه مندانه صرفا تعریف می‌کنند از موضوع تعرفه‌ها، تا مداخله گران در امر درمان، مسائل حوزه مالیات و ... همه و همه فقط به شرح و بسط وضعیت فعلی و مسائل و مشکلات می پردازند. خب این لازمه‌ی تغییر است که تعریف مناسبتی از شرایط موجود ارائه شود ما هم در نظام پزشکی کشور در 12 سرفصل مسائل و معضلات فراروی جامعه پزشکی را به عنوان ارائه دهندگان خدمات سلامت که بخش مهمی از نظام سلامت هستند؛ دسته بندی کرده و بارها در دیدار با مسئولین این مسائل را طرح کرده ایم. اما مرحله بعدی پرداختن به چرایی این وضعیت است و در نهایت ارائه راهکار برای برون رفت از این شرایط باید ارائه شود. معتقدم بیان مشکلات و تلخی‌ها نه تنها کمکی به رفع آنها نخواهد کرد که بر تلخی و تلخکامی مردم به عنوان خدمت گیرنده و پزشکان به عنوان ارائه کنندگان خدمات سلامت خواهد افزود؛ به طوری که دیگر شیرینی امر طبابت و درمانِ بیماران، حتی برای درمانگرانی که کمتر با مسائل و مشکلات روبرو هستند؛ نیز از میان خواهد رفت.

دکتر رئیس زاده انتساب مسائل  و معضلات جامعه پزشکی را صرفا به علل و عوامل خارج از این جامعه نادرست خواند و گفت:  وضعیت فعلی ما معلول دو لبه‌ی قیچی است ما نیازمند داشتن یک نگاه واقع گرا هستیم که در آن خود پالایشی نیز اولویت باشد. جامعه پزشکی باید بی اخلاقی ها را برنتابد و با آن به جد برخورد کند. در این مرحله یعنی بعد از شناخت وضعیت فعلی و شناخت علل و عوامل همان طور که اشاره کردم نیازمند یک انقلاب نظری در حوزه بهداشت و درمان کشور هستیم که مبتنی بر نیازهای فعلی و آتی کشور باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اهمیت وفاق و همگرایی جامعه پزشکی با تکیه بر مشترکات حرفه‌ای بیان کرد: در گذر از بحران های اجتماعی تمام سعی ما در نظام پزشکی کشور این بوه است که کمترین آسیب متوجه اعضاء جامعه پزشکی شود. معتقدم جامعه پزشکی در گذر از این بحران ها سربلند بوده و سربلندتر نیز خواهد شد اگر اختلافات سلیقه ای و سیاسی را به سمت جامعه پزشکی نکشانیده و بر عکس مشترکات حرفه‌ای و پزشکی را ریسمان همگرایی و وفاق کرده و بر اختلافات و سلیقه ای و سیاسی ارجحیت دهیم.

وی افزود:  اشتباه محض است که حوزه سلامت را وجه المصالحه‌ی اختلافات سیاسی کنیم. در این صورت نه تنها موفق نخواهیم شد که وضعیت جامعه پزشکی و به تبع آن مردم را به عنوان گیرندگان خدمات سلامت بدتر خواهیم ساخت. در این مسیر نیازمند بلندنظری و هوشمندی هستیم. باید پای نفوذی ها را ببریم. چه آنان که با شعار دفاع از مردم دست به تقابل جامعه پزشکی با مردم می‌زنند و چه آنان که با دفاع غلط و نابجا از جامعه پزشکی و یک طرفه به قاضی رفتن، مسیر را باریک کرده و به لبه‌ی تیغ می‌رسانند. چه بسا بسیاری از این افراد در حوادث و بلایا بیشتر به فکر اسم و رسم و قهرمان نشان دادن خودشان هستند تا اینکه مشکلی را حل کرده و راهی را برای برون رفت ارائه کنند. جامعه پزشکی باید با هوشمندی خود را مصون از این افراد نگاه دارد و نگذارد منافع قشر اندکی مسیر صلاح و ثواب را از نظرها دور سازد.

گفتنی است؛ مراسم تقدیر از 34 پزشک برگزیده سال 1402 ، جمعه شب مورخ سوم شهریور ماه جاری،  با حضور رئیس و مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رئیس و اعضاء هیئت مدیره نظام پزشکی مشهد، پیشکسوتان جامعه پزشکی و ... برگزار شد.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.