یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی:

مردم اینگونه نظام ارجاع را نمی پذیرند،چون فرهنگ سازی نشده است

مردم اینگونه نظام ارجاع را نمی پذیرند،چون فرهنگ سازی نشده است
مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سیاست های پزشکی خانواده باید شفاف شود، گفت: در کشور اجرای پزشکی خانواده با یک عنوان زیبا آغاز شده اما مردم، نادیده گرفته شده اند. در تهران به مردم بگویید از فردا باید به پزشک خانواده مراجعه کنید تا او شما را به پزشک متخصص ارجاع دهد، آیا چنین فرهنگسازی انجام شده است؟ وقتی حق انتخاب را از مردم بگیرید، قطعاً واکنش نشان خواهند داد مگر اینکه از قبل، فرهنگسازی، سیاستگذاری و اجرای مرحله‌ای اتفاق بیافتد و پوشش بیمه سطح دو و سه منوط به نظام ارجاع شود.مردم عادت ندارند نظام ارجاع را رعایت کنند وبدون فرهنگسازی نمی شودمردم را با خود همراه کرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی در برنامه پرسشگر با موضوع "پزشکی خانواده" درباره چالش های اجرای برنامه ملی پزشکی خانواده و نظام ارجاع گفت: در هر برنامه‌ای سه عنصر در پیشبرد برنامه، فرآیندها و نتیجه مؤثر هستند؛ یکی سیاستگذار، دیگری ارائه دهنده خدمت و دیگری هم گیرندگان خدمت. در طرح سلامت خانواده، مردم و گیرندگان خدمت، مغفول واقع شده اند و هیچ کس از آنها نپرسیده که شما چه نیازی دارید و چه خواسته‌ای دارید؟ آیا در فارس و مازندران که ۱۰ سال از اجرای پزشکی خانواده می‌گذرد، یک مستند از رضایتمندی و خواسته‌های مردم داریم.

دکتر آرش انیسیان با بیان اینکه از ۲۰ سال پیش تا کنون، دولت‌های مختلف مدعی اجرای برنامه پزشکی خانواده بوده اند، افزود: نمی‌توانیم بگوییم هیچ دولتی نمی دانسته چگونه باید این برنامه را اجرا کند و اگر به این شکل است باید دوباره برنامه طراحی شود. رضایتمندی مردم در دو استان فارس و مازندران چقدر است؟ وزارت بهداشت یا یک مرکز تحقیقاتی مستقل، مستندی در این زمینه ارائه کند که نسخه‌های ۰۱ و ۰۲ پزشکی خانواده شهری که پیاده شده، چه میزان رضایتمندی مردم و ارتقای سلامت را به همراه داشته است.

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: آنچه ما از اجرای پزشکی خانواده می‌بینیم که شاید اشتباه هم باشد اما نارضایتی مردم و ارائه دهندگان خدمت و بعضاً سرگردانی بیماران در سطح ۲ و ۳ خدمات بوده است. اگر در سطح یک خدمات، پزشکی خانواده به خوبی اجرا می‌شود اما سطح ۲ با ۱ و سطح ۳ با ۲ به خوبی هماهنگ نیستند، چالش ایجاد می‌کند.

انیسیان با طرح این سوال که چرا وزارت بهداشت برای پرسنل خودش با بخش خصوصی قرارداد می‌بندد، گفت: وزارت بهداشت مگر متولی بیمارستان‌های دولتی نیست، پس چرا نمی‌تواند در این بیمارستان‌ها برای پرسنل خودش امکاناتی را فراهم کند که نیازی به مراجعه به بخش خصوصی نباشد. وزارت بهداشت به عنوان سیاستگذار باید خرید خدمت کند و سیاست‌ها و پروتکل‌ها شفاف باشد. پزشکی خانواده را می‌خواهیم اجرا کنیم تا ارتقای سلامت بر مبنای شاخص‌های مستند، قابل پایش باشد، منابع مالی، انسانی و امکانات، قابل اندازه گیری و مدیریت باشد و همچنین فرآیند ارتقای سلامت در سطح یک، دو و سه خدمات، قابل ارتقا باشد.

وی تصریح کرد: در کشور اجرای پزشکی خانواده با یک عنوان زیبا آغاز شده اما مردم، نادیده گرفته شده اند. در تهران به مردم بگویید از فردا باید به پزشک خانواده مراجعه کنید تا او شما را به پزشک متخصص ارجاع دهد، آیا چنین فرهنگسازی انجام شده است. ساختار نظام سلامت ما سطح بندی نبوده و با شکل فی فور سرویس اداره می شده که مردم عادت کرده اند حتی برای ساده‌ترین بیماری‌ها به پزشک متخصص مراجعه کنند. وقتی حق انتخاب را از مردم بگیرید، قطعاً واکنش نشان خواهند داد مگر اینکه از قبل، فرهنگسازی، سیاستگذاری و اجرای مرحله‌ای اتفاق بیافتد و پوشش بیمه سطح دو و سه منوط به نظام ارجاع شود.مردم عادت ندارند نظام ارجاع را رعایت کنند وبدون فرهنگسازی نمی شودمردم را با خود همراه کرد.

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در کشورهایی که دهه‌ها از اجرای پزشکی خانواده می‌گذرد هنوز هم نارضایتی مردم وجود دارد، گفت: در کشور ما که می‌خواهید تغییری را در انتخاب مردم در دریافت خدمت ایجاد کنید، چالش‌هایی را به همراه دارد. در آن کشورها می‌توانید از صف ارجاع و پزشکی خانواده خارج شوید و در بخش خصوصی خدمت بگیرید اما بیمه‌های پایه، پوشش خدمات را نمی‌دهند.

انیسیان اجرای پزشکی خانواده را قدم اول در اجرای نظام ارجاع دانست و افزود: در مورد نظام ارجاع همین الان در سطح دو و سه خدمات، رفتار نظام سلامت، پروتکل مند نیست و نسخه پزشک، بر مبنای پروتکل‌های وزارت بهداشت نیست و هیچ روشی برای پایش این موضوع که اگر کسی بر خلاف پروتکل‌های وزارت بهداشت رفتار کرد، وجود ندارد که باید چه برخوردی با او شود. نسخه الکترونیک، الزام نظام ارجاع است. در کشور هنوز پرونده الکترونیک سلامت نداریم و در اکثر کشورها، یک مدل پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد.

وی تاکید کرد: یا باید سه بیمه پایه یعنی بیمه سلامت، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح را به طب ملی تبدیل کنیم و بگوییم در قالب طب ملی، خدمات درمانی رایگان است و خارج از این رویه، بیمه‌ها می‌توانند با همدیگر رقابت کنند و یا اینکه جایگاه بیمه‌ها و بیمه شدگان را مشخص کنیم.

انیسیان گفت: هم رئیس جمهور و هم سازمان برنامه و بودجه بر روی اجرای طرح سلامت خانواده، تاکید دارند اما چرا سازمان برنامه و بودجه ۴ ماه است منابع مورد نیاز این طرح را تخصیص نداده است. رئیس جمهور می‌تواند برای تخصیص اعتبارات این طرح، دستور ویژه بدهد.

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.