شنبه، 8 اردیبهشت 1403

تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی بین سازمان نظام پزشکی و معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه

تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی بین سازمان نظام پزشکی و معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه
جلسه امضا و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌ معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و رییس سازمان نظام پزشکی کشور در محل ساختمان شهید صدیقیان (ساختمان شماره 3 قوه قضاییه) برگزار شد.

جلسه امضا و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌ معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و رییس سازمان نظام پزشکی کشور در محل ساختمان شهید صدیقیان (ساختمان شماره 3 قوه قضاییه) برگزار شد.

این تفاهم‌نامه همکاری در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های کلان سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و تحقق اجرائی نمودن بند الف ماده هفت از قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب مجلس شورای اسلامی که بر انجام فعالیت‌های علمی با ماهیت آموزشی و پژوهشی تأکید می‌نماید، بین سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه منعقد گردید.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه ضمن عرض خیر مقدم به حضار مدعو و عرض تبرک هفته قوه قضاییه به تمامی همکاران مجموعه دستگاه قضا که در مسیر عدالت گستری گام بر می دارند، به برکت اخلاصی که در رفتار قضایی و ارائه خدمات قضایی ارائه می دهند، از خداوند متعال آرزوی توفیق کرد و با اظهار خرسندی از انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان نظام پزشکی بیان داشت: امیدواریم امضای تفاهم نامه همکاری در ایام دو عید مبارک قربان و غدیر خم و اجرای آن موجبات ارائه خدمات و آثار موثرتری را به جامعه پزشکی، دستگاه قضا و از همه مهم تر به گیرندگان خدمات پزشکی قضایی در شرایطی مطلوب و ایمن شرایط فراهم آورد.

این مقام عالی قضایی اظهار داشت: حسب تاکید رییس محترم قوه قضاییه و نظر به اجرای برنامه های سند تحول قضایی، ارتقاء رفتار حرفه ای قضات و تخصصی عمل کردن در مقام دادرسی به لحاظ شکلی و ماهیتی از جمله مواردی است که مورد توجه است. خصوصا در مشاغلی که جامعه بصورت خاص نیازمند دریافت خدماتی نظیر خدمات پزشکی است. لذا ایجاد تفاهم و تعامل با اجزا و افراد چنین جوامعی به منظور حمایت قضایی، دریافت فهم مشترک در زمان دادرسی و آشنایی با ادبیات و اصطلاحات تخصصی بین رشته ای امری مهم به شمار می آید. 

وی گفت: در جریان دادرسی های صورت گرفته، لزوم همکاری و تبیین عملکرد پزشکان با قضات امری ضروری است. این هم کلامی از طریق توسعه آموزش مشترک امکان پذیر است و در جریان اجرای این تفاهم نامه ، پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم نتایج حاصله برون داد مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: تلاش می کنیم در راستای ارائه حمایت حقوقی از دریافت کنندگان خدمات پزشکی؛ بستر دادگاه ها و دادسراها، آماده دریافت و شنیدن دفاعیات مراجعان نماییم ضمن اینکه در شجاعت جامعه پزشکی در امر تشخیص بیماری و درمان خللی وارد نشده و دچار تشویش و دغدغه نشوند. صلاحیت های سازمان نظام پزشکی  بصورت قانونمند در حوزه کارشناسی و رسیدگی به تخلفات بصورت مجزا نیز تایید شده و در چند سال اخیر فعالیت های خوبی صورت گرفته است که نشان از توسعه یافتگی این امور دارد. مهارت همکاران در مراجع شبه قضایی کشورمان قابل ارائه و دفاع در مجامع بین المللی است. همچنین آراء و احکام متعدد در زمینه های متعدد می تواند رویه پزشکی و قضایی ایجاد کند تا شرایط فعالیت پزشکان را در شرایط مشابه پیش بینی کند.

معاون رییس قوه قضائیه اذعان داشت: نهادهای متعددی که در حوزه مسئولیت پزشکان فعالیت می کنند نیز می بایست با یکدیگر به تفاهم مشترک برسند تا مبانی در تعیین مسئولیت تا حدودی یکدست باشد و جزیره ای عمل نشود. لذا عناوین سرفصل های آموزشی، برگزاری دوره های آموزشی و گفتگو محور و کرسی های هم اندیشی مثمر ثمر است. ضمن اینکه تعمیم و تقویت این اقدامات نه تنها در تهران بلکه در سراسر استان ها باید اجرا شود. همچنین می بایست رویه های مختلف در امور پزشکی جمع آوری و در سطوح وسیع این حوزه منتشر شود و سطح ارتباطات با دانشگاه ها و فارغ التحصیل این حوزه که به تازگی وارد این عرصه می شوند به نحوی موثر برقرار باشد تا از مسئولیت حقوقی خود مطلع باشند.

وی افزود: نیاز به هم آیندی در مجموعه دستگاه قضا در مواجهه با نهادهایی نظیر نظام پزشکی امری اجتناب ناپذیر است و بایستی حل و فصل شود. در بحث قانون گذاری نیز نکاتی وجود دارد که نیاز است بدان پرداخته شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در پایان سخنان خود اقدامات داوطلبانه سازمان نظام پزشکی در راستای حمایت همه جانبه از اعضای جامعه پزشکی و تلاش بر برقراری تعامل با دستگاه قضا به منظور احیا و صیانت از حقوق جامعه پزشکان را ارزشمند دانست و همچنین از تلاش همکاران مجموعه دستگاه قضا که با تعصب و غیرت قابل توجه در این عرصه فعالیت می کنند و دلسوزانه امور را پیش می برند، تقدیر و تشکر کرد.

محمد رئیس زاده؛ رییس سازمان نظام پزشکی کشور در بحث ارائه کیفیت خدمات مطلوب به مراجعان و جامعه پزشکی، عنوان کرد: نظر به افزایش روزافزون آگاهی های مردمی به حقوق قانونی خود، تنوع تکنیک های روش های درمانی و تجاری سازی در حوزه سلامت منجر به این شده است که بحث و ضرورت ورود حوزه قضایی به حوزه سلامت پررنگ تر و پر اهمیت تر شود.

وی ضمن اعلام آمادگی بر اجرای این تفاهم نامه، از معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه بعنوان یکی از معاونت های توسعه یافته دستگاه قضا در راستای تامین حق و حقوق مردم و حمایت از جامعه پزشکی اشراف کامل دارد، نام برد.

شایان ذکر است، سازمان نظام پزشکی کشور و معاونت منابع انسانی قوه قضائیه درپی انعقاد این تفاهم نامه در نظر دارند امکانات، قابلیت‌ها و سرمایه‌های علمی، انسانی و اعتباری تحت پوشش خود را در جهت ایجاد زمینه‌های همکاری علمی و پژوهشی به منظور شناسایی و رفع نیازها، مشکلات، محدودیت‌ها، چالش‌ها، اتخاذ راهکارهای مناسب در عرصه سیستم قضایی مرتبط با نظام سلامت و قضات کشور به منظور گسترش دانسته‌های حقوق پزشکی و آیین‌های انتظامی را به اشتراک بگذارند.

 

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.