یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

هشدارعضو شورای عالی نظام پزشکی نسبت به دلزدگی پزشکان برای ورود به دوره دستیاری

افت آموزش و سرخوردگی دانشجویان پزشکی آفت ورود به رشته های تخصصی

افت آموزش و سرخوردگی دانشجویان پزشکی آفت ورود به رشته های تخصصی
عضو شورای عالی نظام پزشکی ورود پزشکان عمومی به حوزه زیبایی را یکی از موانع مهم ورود فارغ التحصیلان پزشکی عمومی به دوره‌های سخت و پر مسوولیت دستیاری عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل مهم خالی ماندن صندلی های برخی رشته های تخصصی امکان درآمدزایی قابل توجه برای پزشکان عمومی بواسطه ورود به حوزه زیبایی است. وجود تقاضای بسیار در جامعه و پرداخت نقد و غیر وابسته به سازمان های بیمه‌گر نرخ‌شکن و پرتاخیر، مسیری را برای تامین معاش پزشکان عمومی گشوده و نیاز به ادامه تحصیلات تخصصی و بالاتر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

زنگ خطر بی رغبتی پزشکان به اخذ تخصص با سرعت بسیار نگران کننده ای به صدا در آمده است بطوریکه کارشناسان حوزه سلامت هشدار می دهند؛ ادامه قصه خالی ماندن ظرفیت صندلی های دوره دستیاری پزشکی در برخی رشته های تخصصی مادر به بحران در حوزه سلامت بدل می شود. اولین نگرانی ها در این زمینه را دکتر محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پیش خطبه نمازجمعه تهران در تابستان 1401 مطرح کرد جایی که وی گفت: «در رشته های بسیار ضروری جراح نداریم و با شرایط موجود مجبور می شویم با عقبگرد 40ساله از هند، پاکستان و فیلیپین پزشک وارد کنیم.» همچنین سال گذشته رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشورهشدار داده بود:« امسال (1401) هیچ کس متقاضی رشته جراحی قلب در کشور نشده و در کل کشور فقط دو فارغ التحصیل جراحی اطفال داریم!» حال سوال مهم این است که چه عواملی موجب بی رغبتی فارغ التحصیلان پزشکی به رشته های تخصص می شود؟تفاوت درآمد بین رشته ها؟ دورنمای آینده پزشکی باتصویب تعرفه های ناچیز و بدعهدی بیمه ها؟همخوانی نداشتن دخل و خرج برخی رشته های تخصصی پزشکی؟ ...پس در چنین شرایطی نیاز جامعه در کجای این مولفه های موثر قرار می گیرد؟ نظام سلامت کشور برای این چالش چه تدبیری اندیشیده است؟به نظرمی رسد، افزایش ظرفیت طب اورژانس،بیهوشی،کودکان و داخلی برای پذیرش رزیدنت، نسخه ی شفابخش معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای پر کردن صندلی های خالی دستیاری است این در حالی است که طبق گفته دکترمحمدباقر حیدری عضو شورای عالی نظام پزشکی،نتیجه تداوم بی توجهی دولتمردان به مشکلات و مطالبات دستیاران آن است که در کنار تمایل پزشکان به مهاجرت همچنین تا چند سال دیگر در حالی با موج بی شماری از ورود پزشکان عمومی به حوزه زیبایی مواجه خواهیم بود. البته به باور وی، این‌عدم تمایل به ادامه تحصیل در دوره‌های دستیاری طی فرایندی چندساله در ذهن تحصیل کردگان پزشکی شکل گرفته و دلایل متعددی هم دارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ورود پزشکان عمومی به حوزه زیبایی را یکی از موانع مهم ورود فارغ التحصیلان پزشکی عمومی به دوره‌های سخت و پر مسوولیت دستیاری عنوان کرد و به خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: یکی از دلایل مهم خالی ماندن صندلی های برخی رشته های تخصصی امکان درآمدزایی قابل توجه برای پزشکان عمومی بواسطه ورود به حوزه زیبایی است. وجود تقاضای بسیار در جامعه و پرداخت نقد و غیر وابسته به سازمان های بیمه‌گر نرخ‌شکن و پرتاخیر، مسیری را برای تامین معاش پزشکان عمومی گشوده و نیاز به ادامه تحصیلات تخصصی و بالاتر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

دکترمحمدباقر حیدری درباره عدم تمایل فارغ التحصلان پزشکی برای ورود به رشته‌های تخصصی مادراز جمله طب اورژانس،عفونی، اطفال و داخلی اظهار داشت: بنظر میرسد این‌عدم تمایل به ادامه تحصیل در دوره‌های دستیاری طی فرایندی چندساله در ذهن تحصیل کردگان پزشکی شکل می گیرد و دلایل متعددی دارد.مشخصا دانشجویان پزشکی از بین بااستعدادترین و با انگیزه‌ترین دانش آموزان گلچین می شوند و هدف هرکدام در ابتدای ورود به این رشته سرآمد شدن در تخصصی خاص است حال چه می شود که بخش زیادی از همین افراد در نیمه راه متوقف شده و انگیزه ادامه دادن را از دست می دهند؟

وی اولین دلیل خالی ماندن ظرفیت صندلی های دستیاری پزشکی را افت آموزش و سرخوردگی برخی دانشجویان در دوره پزشکی عمومی طی سالهای اخیر توصیف کرد و گفت: بی انگیزگی برخی اساتید یا فراهم نبودن زیرساخت های مناسب آموزشی در بعضی دانشگاه‌ها یا عوامل محیطی نظیر شرایط سخت درپاندمی کرونا و… به این مسئله دامن زده است.

دکتر حیدری با بیان اینکه عمده دلایل مربوط به خالی ماندن صندلی های رشته های تخصصی به شرایط مالی و شغلی بسیار سخت در دوران دستیاری و نیز دورنمای آینده پزشکی برمی گردد، اظهار داشت:از آنجا که اغلب دستیاران در سنینی هستند که تشکیل خانواده داده و فرزند دارند دو دغدغه اصلی آنان تامین معاش خانواده و نیززمان لازم برای حضور در جمع خانواده است و چون دریافتی بسیار اندک دستیاران کفاف هزینه‌های حداقلی خانوارها را نمی دهد برای بسیاری از پزشکان گذران ۴ سال در چنین شرایطی عملا مقدور نیست.

وی در ادامه افزود: گذشته از آن کشیک‌های بسیار طولانی و متعدد در ماه، خستگی فراوان ناشی از آن، استرس شدید مسئولیت پزشکی و نیاز همزمان به مطالعه، رمق و توان اندکی برای حضور شاداب و موثر دستیاران رشته های پزشکی در کنار همسر و فرزندان باقی می گذارد و وقتی تمامی این سختی‌ها وصرف عمر و زمان در کنار چشم‌انداز نه چندان جذاب پس از فراغت از تحصیل قرار می گیرد نیروی بازدارنده قوی در برابر ورود به این راه دشوار ایجاد می کند.

به گفته این عضو شورای عالی نظام پزشکی؛اجبار به کار در مناطق محروم بعنوان طرح نیروی انسانی و دریافتی پایین این دوران یکی از دلایل دلزدگی پزشکان است.حتی پس از پشت سر گذاشتن تمام این مراحل چه چیزی در انتظار پزشکی است که بهترین سال های جوانی ‌اش را اینچنین گذرانده است؟

رئیس نظام پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه تعرفه های خدمات پزشکی به سختی کفاف هزینه های مطب داری پزشکان را می دهد،عنوان کرد: تصورتعرفه ناچیز ویزیت و اقدامات درمانی داخل مطب یا بیمارستان که کسر ناچیزی از دستمزد پزشکان در سایر کشورها حتی حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه است و به سختی کفاف هزینه‌های مطب داری و آمد و شد پزشکان را می دهد بعلاوه تاخیر طولانی درپرداخت آن، عدم توجه دولتمردان به مطالبات ومشکلات این قشر و برخوردهای قهری و سلیقه‌ای در اکثر موارد که خود حس منفی بی عدالتی و تبعیض اجتماعی را در پزشکان تقویت می کند.

وی همچنین ضمن انتقاد از جو پزشک ستیزی و هجمه هایی که از برخی تریبون ها و رسانه ها علیه جامعه پزشکی کشور صورت می گیرد، گفت: جو پزشک ستیزی که به عمد یا سهو از تریبون های متعدد تبلیغ می شود وتخریب فرهنگ اعتماد اجتماعی به پزشکان را رقم میزند از دیگر دلایل محکم بی‌انگیزگی و حتی تمایل به مهاجرت پزشکان به سایر کشورهاست همانطور که دیده می شود کشورهایی هم مشتاق جذب پزشکان آماده به کار و متبحر ایرانی هستند.

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.