یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

انتقاد دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران از شرط استفاده از نسخه نویسی الکترونیک در تمدید پروانه مطب ها:

منوط کردن تمدید پروانه مطب ها به استفاده از نسخ الکترونیک تهدید وارعاب پزشکان است

منوط کردن تمدید پروانه مطب ها به استفاده از نسخ الکترونیک تهدید وارعاب پزشکان است
دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران درباره چالش های نسخه نویسی الکترونیک گفت: به دلیل زمان بر بودن برنامه های موجود برای نسخه نوسی الکترونیک و یوزر فرندلی نبودن آنها برای پزشکان و ایرادات حل نشده مانند داروها،خدمات یا گرافی ها و آزمایشاتی که هنوز در این پلتفرم ها تعریف نشده و مشکلاتی که همچنان مشهود است همچنین به دلیل قطعی اینترنت، سرعت کم آن و گاها مشکل و قطعی خود پلتفرم ها پزشکان با مشکلات فراوانی در نوشتن نسخ الکترونیک مواجه شده اند.

با گذشت یک سال و نیم از ضرب العجل وزارت بهداشت برای نسخه نویسی الکترونیک و الزام پزشکان به نسخه نویسی الکترونیک در مطب‌ها، کلینیک‌ها و...، از اول دی ماه ۱۴۰۰، حالا همچنان برخی مشکلات و گلایه‌ها از روند اجرای آن پابرجا است. نسخه نویسی الکترونیکی، یکی از مهم ترین چالش های بین جامعه پزشکی و بیمه ها در سال گذشته بود که حالا در دومین سال اجرای آن نیز برخی از این مشکلات همچنان خودنمایی می کند با این حال وزارت بهداشت، تمدید پروانه مطب ها را منوط به استفاده از نسخه نویسی الکترونیک کرده است هر چند که به اذعان رئیس سازمان بیمه سلامت 92 دردصد پزشکان نسخ الکترونیکی می نویسند اما پزشکان از برخی کاستی ها و ایرادات این طرح گلایه دارند. وجود پلتفرم های متعدد بیمه های پایه، کندی وقطعی اینترنت،صرف زمان زیاد برای ثبت کدهای دارویی در پلتفرم های مربوط به بیمه های پایه،تمرکز پزشک برای وارد کردن کدها در سامانه ها به جای شرح حال گیری از بیمار و خلف وعده بیمه ها در عمل به تعهدات مربوط به ایجاد اشتیاق در پزشکان برای نوشتن نسخ الکترونیک به جای نسخه کاغذی و در آخر منوط کردن تمدید پروانه مطب ها به استفاده از نسخه نویسی الکترونیک آن هم با وجود چنین دردسرهایی، مهم‌ترین چالش پزشکان با نسخه نویسی الکترونیکی است.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران درباره مشکلات و چالش های روند اجرای نسخه نویسی الکترونیک به خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: متاسفانه علی رغم گذشت یک سال و نیم از الزام پزشکان به نسخه نویسی الکترونیک شاهد آن هستیم که همچنان هر بیمه پایه دارای یک پلتفرم جداگانه با فرمت و شکل و شمایل و برنامه خاص خود هست و پزشک مجبور است هر بار برای هر بیمار پلتفرم جداگانه‌ای را باز کرده و استفاده کند .

دکتر شیرین شجاعی با بیان اینکه مهم ترین چالش در مثلث نسخه نویسی الکترونیک، پزشکان و بیمه ها موضوع اینترنت است، افزود: در این میان بسیاری از اوقات شاهد قطعی اینترنت و یا مشکل در سامانه‌های خود بیمه‌های پایه هستیم. پزشکان در موارد کندی اینترنت و یا قطعی آن گاها دقایق زیادی را درگیر ثبت نسخه الکترونیک هستند اما پیش از ارسال نسخه، سامانه به روزرسانی می شود و یا اصلاً نسخه ارسال نمی شود.

وی در ادامه به برخی پیامدهای مرتبط با مشکلات نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرده و اظهار داشت: مسلماً برای انتخاب مثلاً قرص استامینوفن گزینه های بسیار زیادی در سیستم نسخه نویسی الکترونیک وجود دارد. انتخاب کد داروها در پلتفرم های متعدد برای هر نسخه زمان بسیار زیادی را از پزشک می گیرد و کاملاً تمرکز پزشکان را بر هم می زند در حالی که باید این زمان برای شرح حال گیری و معاینه و درمان صحیح بیمار و ارتباطات چشم در چشم پزشک و بیمار و برقراری ارتباط متقابل با بیمار گذاشته شود.

به گفته رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس؛به دلیل زمان بر بودن برنامه های موجود برای نسخه نوسی الکترونیک و یوزر فرندلی نبودن آنها برای پزشکان و ایرادات حل نشده مانند داروها،خدمات یا گرافی ها و آزمایشاتی که هنوز در این پلتفرم ها تعریف نشده و مشکلاتی که همچنان مشهود است همچنین به دلیل قطعی اینترنت، سرعت کم آن و گاها مشکل و قطعی خود پلتفرم ها پزشکان با مشکلات فراوانی در نوشتن نسخ الکترونیک مواجه شده اند.

دکتر شجاعی خاطرنشان کرد: در ابتدای این راه بیمه ها برای ایجاد اشتیاق در همکاران پزشک ذکر کرده بودند که به دلیل حذف شدن کاغذ و دردسر بازخوانی نسخ توسط پرسنل شان حدود ۸۰ درصدهزینه نسخ را فردای آن روز به حساب پزشک یا مراکز درمانی واریز خواهند کرد اما متاسفانه پس از آنکه طرح آغاز شد و پس از گذشت یک الی دو ماه واریزی را به انتهای ماه و سپس هم اکنون با بیش از شش ماه تاخیر انجام می دهند. این خلف وعده بیمه‌ها نیز سبب بی‌انگیزگی بیش از پیش همکاران برای مشارکت با این طرح شده است.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران درباره موضع سازمان نظام پزشکی در رابطه با پزشکانی که نسخه کاغذی مینویسند، تصریح کرد: در دی ماه ۱۴۰۰ رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تشریح مشکلات به مسئولین مربوطه و هیئت دولت گوش زد کردند؛ تا زمانی که مشکلات عدیده این پروسه حل نشود امکان اجرای ۱۰۰ درصدی این زنجیره وجود ندارد و توانستند امکان ارسال نسخ کاغذی به میزان ۲۰ درصد در ماه را مهیا کنند.

رئیس نظام پزشکی شهر قدس درباره مشکلات تعدد پلتفرم های نسخه نوسی الکترونیک نیز بیان کرد: اگر پلتفرم ها پیش از اجرایی شدن طرح کاملاً اصطلاح می شدند و یا اکنون پس از یک سال و نیم از رونمایی پلتفرم ها ایرادات کاملاً حل می شد و اینترنت پرسرعت به تمامی ذینفعان داده می شد و امنیت و محرمانگی این سیستم تضمین می گردید میتوانستیم شاهد مشارکت نزدیک به صد در صدی همکاران باشیم.

دکتر شجاعی درباره دغدغه بیماران مبنی بر ضعف های امنیتی پلتفرم های نسخه نویسی الکترونیک و نیز حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران نیز گفت: متاسفانه در مواردی که پزشکان از سایر پلتفرم ها برای نسخه نویسی استفاده می کنند، اطلاعات شخصی و داروی بیماران در حافظه سرور آن شرکت ها موجود خواهد ماند، استفاده از این اطلاعات می‌تواند بسیار خطرناک و ناقض حریم محرمانه افراد باشد.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران درباره تمدید پروانه مطب ها که منوط به استفاده از نسخه نویسی الکترونیک شده است عنوان کرد: در مورد تمدید پروانه مطب ها منوط به استفاده از نسخه نویسی الکترونیک باید گفت این نیز یکی از از سیاست های غلط برخی مسئولین وزارتخانه برای ایجاد اجبار در رسیدن به خواسته های حتی اشتباه خودشان است. اگر ما سیستمی مفید برای همکاران و مردم ایجاد می‌کردیم و در ضمن عملکرد بیمه‌ها صحیح بود پزشکان به استفاده از این پلتفرم ها علاقه مند می شدند در اینصورت چه لزومی به تهدید و ارعاب و اجبار همکاران پزشک وجود داشت؟

وی گفت:مسئولان وزارت بهداشت مانند بسیاری دیگر از طرح ها به جای حل مشکلات و ایرادات و بهبود شرایط استفاده کنندگان از طرح نسخه نویسی الکترونیک در تلاش هستند تا به زور و به هر ترتیب آن را اجرایی کنند البته به نظر نمی رسد که در این راه با موفقیت زیادی همراه شوند.

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.