یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی:

حذف امتیاز اخذ پروانه طبابت به کیفیت درمان در شهرهای کم برخودار آسیب می زند

حذف امتیاز  اخذ پروانه طبابت به کیفیت درمان در شهرهای کم برخودار آسیب می زند
رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی درباره شرط حذف اخذ امتیاز از شروط پروانه طبابت گفت: حذف کامل امتیاز پروانه طبابت باعث مهاجرت پزشکان جوان به شهرهای بزرگ می‌شود و شهرهای کوچک و کم برخودار از پزشکان متخصص خالی می‌ماند بنابراین حذف کامل امتیاز برای اخذ پروانه طبابت به کیفیت درمان در شهرهای کوچک و کم برخودار آسیب می‌زند.

هیات مقررات‌زدایی پیرو قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار؛ پروانه «فعالیت طبابت پزشکان» یا پروانه «اشتغال پزشکان» را به موجب تبصره ۲ ماده ۴ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران از «پروانه تاسیس مطب» تفکیک کرد. به این ترتیب بر اساس مصوبه هیات مقررات‌زدایی شرط اخذ امتیاز از شروط پروانه طبابت حذف می‌شود و طبق این مصوبه آن دسته از پزشکان که تعهدات قانونی خود از قبیل خدمت نظام وظیفه و طرح نیروی انسانی را گذرانده‌اند برای فعالیت طبابت در هر نقطه از کشور، نیازی به جمع آوری امتیاز ندارند. اما برای تاسیس مطب، جمع اوری امتیاز مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت همچنان ضروری است. اوایل خرداد ماه سال جاری وزارت اقتصاد طی مکاتباتی با وزارت بهداشت به لزوم جدایی پروانه طبابت از پروانه مطب و رفع محدودیت‌های امتیازی پرداخت.اگرچه حذف امتیاز پروانه طبابت و تسهیل اشتغال پزشکان جوان دغدغه همیشگی پزشکان جوان بوده و مصوبه هیئت مقررات‌زدایی وزارت اقتصاد، مسیر اشتغال پزشکان جوان را از طریق فعالیت طبابت در هر نقطه از کشور اعم از درمانگاه‌ها و بیمارستان-های خصوصی بدون نیاز به جمع‌آوری امتیاز تسهیل کرده است با این حال رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی تاکید دارد که حذف کامل امتیاز  پروانه طبابت باعث مهاجرت پزشکان جوان متخصص به شهرهای بزرگ میشود.

دکتر فرجودشکوهی عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگارروابط عمومی سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه آیا آزاد شدن اجازه طبابت بدون نیاز به جمع آوری امتیاز در کیفیت زندگی و درآمدی پزشکان جوان تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: اصولاً بنده با هر قانون یا برنامه‌ای که در جهت افزایش کیفیت درمان باشد، موافق هستم. این یک اصل کلی است چرا که به دلیل حضور منحوس کرونا به شکل پاندمی در جهان از جمله ما در همه زمینه بخصوص در بخش درمان شاهد اُفت کیفی امور شدیم و دیگر اینکه با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان حِرَف پزشکی توجه به کیفیت بیش از پیش احساس می‌شود. زیرا قضیه سر و کار داشتن با جان و سلامت مردم است.

رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی درباره حذف شرط اخذ امتیاز برای شروط پروانه طبابت اظهارداشت: کسب امتیازهای دوران بازآموزی یکی از راهکارهای توجه به کیفیت کار است که سالهاست اجرا می‌شود اگر چه مثل هر طرحی نیاز به باز نگری و بازبینی جهت ارتقای امر دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم روند توسعه را دنبال کنیم این مسیر باید برای مناطق محروم در اولویت باشد تا جبران مافات شود خصوصاً اینکه چون در مناطق محروم دسترسی به امکانات پزشکی کمتراست باید پزشکان، حاذق و به روز باشند تا بهتر چاره درد کنند. با کاهش امتیاز موافقم اما حذف امتیاز بازآموزی درست نیست.

رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی گفت: حذف کامل امتیاز  پروانه طبابت باعث مهاجرت پزشکان جوان به شهرهای بزرگ می‌شود و شهرهای کوچک و کم برخودار از پزشکان متخصص خالی می‌ماند بنابراین حذف کامل امتیاز برای اخذ پروانه طبابت به کیفیت درمان در شهرهای کوچک و کم برخودار آسیب می‌زند.

دکتر شکوهی همچنین درباره برخی پیشنهادات هیات مقررات‌زدایی از جمله معافیت‌های مالیاتی و جمع آوری امتیاز تاسیس مطب برای پزشکان جوانی که در مناطق محروم خدمت کنند بیان کرد: می‌توان برای مناطق محروم امتیازهایی از نوع دیگر و بیشتری مثل افزایش گروههای شاغلین استخدامی را در نظر گرفت خصوصاً بیشتر از نظر مالی و معیشت. زیرا اعم شاغلین پزشکی در منطق محروم جوانان هستند و دیگر اینکه حضور آن‌ها با تشکیل خانواده عمدتاً از چند سال تجاوز نمی‌کند زیرا بحث امکانات رفاهی و معیشتی بیشتر و کیفیت تحصیل فرزندان مطرح می‌شود.

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.