یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی درباره تبعات افزایش پذیرش بی‌ضابطه دانشجوی پزشکی هشدار داد

افزایش شیب خروج اعضای هیات علمی از بیمارستان‌ها/ تربیت کادر پزشکی کم مهارت

افزایش شیب خروج اعضای هیات علمی از بیمارستان‌ها/ تربیت کادر پزشکی کم مهارت

معاون آموزش وپژوهش سازمان نظام پزشکی درباره تبعات افت کیفیت آموزش و خدمات پزشکی به دلیل پذیرش بی‌ضابطه دانشجو و درحالی که هیچ زیرساخت و امکاناتی تامین نشده، هشدار داد و گفت: در چنین شرایطی اعضای هیات علمی، فضای دانشگاه را به دلیل پرداختی‌ها و نگاه مسئولین به هیات علمی ترک کرده اند. در بسیاری از بخش‌های مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی مادر در تهران نیز هیات علمی‌ها یا دانشگاه را ترک کرده‌اند یا از کشور خارج شده اند.

معاون آموزش وپژوهش سازمان نظام پزشکی درباره تبعات افت کیفیت آموزش و خدمات پزشکی به دلیل پذیرش بی‌ضابطه دانشجو و درحالی که هیچ زیرساخت و امکاناتی تامین نشده، هشدار داد و گفت: در چنین شرایطی اعضای هیات علمی، فضای دانشگاه را به دلیل پرداختی‌ها و نگاه مسئولین به هیات علمی ترک کرده اند. در بسیاری از بخش‌های مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی مادر در تهران نیز هیات علمی‌ها یا دانشگاه را ترک کرده‌اند یا از کشور خارج شده اند.

دکتر بابک شکارچی با اشاره به ارتباط زنجیروار رشته‌های مربوط به ارائه دهندگان خدمات سلامت به خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: تمامی ارائه دهندگان خدمات سلامت در کنار آموزش مفاهیم تئوری نیازبه یادگیری مهارت دارند بنابراین هر گونه افت کیفی و افزایش ظرفیت بدون توجه به زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری دومینووار بر تمامی رشته‌های علوم پزشکی بطورمستقیم اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های تربیت دانشجوی پزشکی رعایت استاندارد تخت و استاد به ازای تعداد معینی دانشجو است، اظهار داشت: به اذعان مسئولان وزارت بهداشت ما به ازای افزایش ظرفیت دانشجویان، بودجه لازم در این زمینه برای توسعه زیرساخت‌ها و مسائل مربوط به آموزش اختصاص پیدا نکرد این در حالی است که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی علاوه بر خوابگاه نیاز به استفاده از فضاهای آموزشی، تخت و یونیت دندانپزشکی دارد.

دکتر شکارچی بیان اینکه افت کیفیت آموزش پزشکی و به دنبال آن، افت استاندارد خدمات پزشکی، بسیار خطرناک است، چون سلامت مردم آسیب می‌بیند، در ادامه افزود: یقینا هرگونه افزایش ظرفیت در رشته‌های علوم پزشکی بدون توجه به امکانات دانشگاه‌ها برای تربیت دانشجو و همچنین با در نظر گرفتن محدود بودن محیط‌های بیمارستانی و درمانی و تعداد تخت‌های موجود، موجب تهدید آشکار سلامت مردم ایران و تربیت کادر پزشکی کم‌مهارت است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی مخالف افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نیست، عنوان کرد: ما اعتقاد داریم افزایش ظرفیت باید طبق مولفه‌های خاص و با شیب ملایم و با در نظر گرفتن زیر ساخت‌های آموزشی همراه باشد اگر این اتفاق نیفتد کیفیت ارائه خدمات برای دانشجویان با مشکلاتی مواجه می شود.

وی گفت: مشکل اصلی نه از کمبود تعداد پزشک و کادر درمان در کشور، بلکه مشکل اصلی از توزیع نامناسب نیرو وعدم تخصیص حقوق و مزایای مناسب برای مناطق محروم و کمبود شدید در امکانات و تخت‌های بیمارستانی برای آموزش دانشجویان رشته‌های پزشکی است.

معاون آموزش وپژوهش سازمان نظام پزشکی از افزایش شیب خروج اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از بیمارستان‌های دولتی خبر داد و گفت: اعضای هیات علمی، فضای دانشگاه را به دلیل پرداختی‌ها و نگاه مسئولین به هیات علمی ترک کرده اند. در بسیاری از بخش‌های مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی مادر در تهران نیز هیات علمی‌ها یا دانشگاه را ترک کرده‌اند یا از کشور خارج شده اند.

وی با اشاره به نارضایتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نسبت به افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی در ادامه افزود: افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی در شرایطی در جریان است که نه تنها به تعداد تخت آموزشی اضافه نشده است بلکه تعداد اعضای هیات علمی تخت‌های آموزشی دولتی نیز روز به روز کمتر می‌شود. برای همین نیز می‌بینیم گاهی استاد مجبور است با ۴۰دانشجو بر بالین مریض حاضر میشود. با این حساب اساتید با تعداد زیادی دانشجوی پزشکی مواجه هستند که برای یادگرفتن مسائل بالینی با کمبود تخت روبرو می‌شوند. در نهایت برون ده آن چیزی نخواهد بود جز افزایش توده‌ای از دانشجوی پزشکی که دانش و مهارت‌شان زیر سوال است با ادامه این روند در مجموع سلامت مردم ضربه می‌خورد.

دکتر شکارچی در ادامه به بازدیدهای مرتبط با اعتبار بخشی آموزشی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرده و گفت: در بسیاری از نقاط ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی ایجاد شده است در حالی که دراین نقاط هیچ گونه تخت و هیات علمی وجود ندارد که بالای سر دانشجوی پزشکی باشد. برای همین باید فکر کنیم که با این وضعیت چه اتفاقی برای سلامت مردم خواهد افتاد؟مصداق این بی‌توجهی به مسائل "خشک شدن دریاچه ارومیه" است. مگر دریاچه ارومیه یک شبه خشک شد؟ کارشناسان مدت‌ها قبل از خشک شدن دریاچه هشدار داده بودند اما در نهایت دریاچه خشک شد. ما در حوزه سلامت مردم فرصت اشتباه نداریم،هر گونه اشتباه به قیمت از دست دادن جان مردم تمام میشود.

وی درباره شائبه انحصار طلبی جامعه پزشکی با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نیز گفت: ما با افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی مخالف نیستیم، اما با اینکه کار غیرعلمی و غیرکارشناسی انجام شود هم موافق نیستیم. باید برای هرکاری هزینه اثربخشی و زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد و چنانچه نتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، هزینه زیادی را به سلامت مردم تحمیل خواهیم کرد، ضمن اینکه همیشه افزایش ظرفیت معادل رفع مشکل نیست.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با اشاره به برخی تهدیدات در حوزه سیستم بهداشت و درمان کشور خاطر نشان کرد: زمانی ادغام آموزش علوم پزشکی با خدمات درمانی به عنوان انقلابی در دنیا مطرح شد و ایران در این زمینه موفق عمل کرد اما حرکت ما در مرز دانش دچار تزلزل جدی شده است مصداق آن افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی بدون توجه پشتوانه و زیر ساخت‌های آموزشی است.

دکتر شکارچی با بیان اینکه تجمع پزشکان در برخی رشته‌ها و در برخی نقاط کشور از سرانه دنیا هم بیشتر است: اظهارداشت: ما باید به سمت توزیع مناسب پزشکان حرکت کنیم برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید در جهت ماندگاری پزشکان در استان‌های کم برخودار باشد با ایجاد برخی مولفه‌ها از جمله درآمد و ایجاد امکانات مناسب مهاجرت معکوس پزشکان به استان‌ها شروع میشود. پزشکان طرحی به قدری درآمدشان پایین است که اذعان دارند برای سفر به شهرشان هزینه خرید بلیط هوایپما را هم ندارند رفت و آمد با ماشین هم به دلیل مرخصی‌های کم نمی‌ارزد بنابراین این پزشکان جذب جاهایی میشوند که قدرشان را می‌دانند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مهاجرت‌های پزشکان از نوع مهاجرت اجباری است، گفت: پزشکان به وطن و خاک‌شان تعصب دارند اما به دلیل برخی مشکلات مجبور به مهاجرت می‌شوند. اگر به این هشدارها گوش نکنیم ماجرای ما هم شبیه به دریاچه ارومیه میشود یعنی سطح دانش پزشکی ما به قدری افت خواهد کرد که مجبور خواهیم شد با قیمت چند ده برابری برای درمان به پژشکان ایرانی در خارج از مرزهای کشور مراجعه کنیم.

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.