یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

سخنان رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم افتتاح مرکز درمانی خیریه دکتر مسعود جوادی

به همان اندازه که از دستاوردهای جامعه پزشکی خوشحالیم، نگران آسیب به این جامعه نیز هستیم

  • 26 خرداد 1402
  • 19:19
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
به همان اندازه که از دستاوردهای جامعه پزشکی خوشحالیم، نگران آسیب به این جامعه نیز هستیم
مراسم افتتاحیه بیمارستان خیریه دکتر مسعود جوادی با حضور چهره های مطرح و شناخته شده کشور برگزار شد. در این مراسم دکتر مرندی، دکتر علی لاریجانی، دکتر شهریاری، دکتر زالی، دکتر قاضی زاده هاشمی، دکتر کلانتر معتمد، دکتر ناصر سیم فروش و دکتر کولیوند حاضر بودند و دکتر رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی از سخنرانان این مراسم بود.

بیمارستان تخصصی شادروان دکتر مسعود جوادی در منطقه 13 در خیابان دماوند ساخته شده و کلیه درآمد آن صرف امور خیریه خواهد شد

متن سخنان دکتر رئیس زاده در این مراسم به شرح زیر بود:

ما در مکانی عزیز و مقدس به یاد دکتر مسعود جوادی عزیز از فرهیختگان این سامان توفیق حضور در جمع بزرگان و اساتید این کشور پیدا کرده ایم. خوشحالم که این مکان درمانی پیشرفته درجایی که مردم واقعا به آن نیاز دارند افتتاح می شود و از زحمات همه اساتید گرانقدر در این خصوص تشکر می کنم.

سخنانم را با جمله ای از محی الدین عربی شروع می کنم با این مضمون: الناس نفوس الدیار ، به معنای اینکه مردمان جان های سرزمین هستند امثال دکتر مسعود جوادی جان های این سرزمین هستند که از ازل تا ابد روح شان در کالبد این سرزمین دمیده شده است. در واقع ما یک بدن جسمانی صرف نیستیم که چند دهه زندگی کنیم بلکه یک معنویت ابدی و ازلی هستیم که تجربه جسمانی مقطعی را تجربه می کنیم و قطعا روح بزرگوار دکتر جوادی شاد خواهد بود. از پدر بزرگوار دکتر مسعود جوادی که عاشق این سرزمین هستند تشکر می کنیم و از حضور این همه اساتید ارزشمند علمی و مدیریتی بخصوص حوزه چشم پزشکی در این محفل خرسندیم

سخنانم را با شعری از مولانا آغاز می کنم: 

حکیمیم طبیبیم ز بغداد رسیدیم

بسی علتیان را ز غم بازخریدیم

سبل‌های کهن را غم بی‌سر و بن را

ز رگ‌هاش و پی‌هاش به چنگاله کشیدیم

طبیبان فصیحیم که شاگرد مسیحیم

بسی مرده گرفتیم در او روح دمیدیم

بپرسید از آن‌ها که دیدند نشان‌ها

که تا شکر بگویند که ما از چه رهیدیم

 

این مصراع دقیقا توصیف اوضاع حال ما است. اساتید باید توضیح دهند که ما در بحث سلامت و پزشکی از چه  و کجا به کجا رسیدیم. زمانی بود که در این کشور تنها سیصد نفر چشم پزشک وجود داشت یعنی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت تنها هشت نفر چشم پزشک در دسترس بود. اما حالا دو هزار و سیصد و هشتاد و سه چشم پزشک در کشور فعالیت دارند یعنی به ازای هر یک میلیون نفر سی چشم پزشک وجود دارد و آمار دسترسی چند برابر شده است و از این تعداد ششصد و هشتاد نفر در رشته‌های فوق تخصصی و فلوشیپ مشغول به کار هستند

 

رسیدند طبیبان ز ره دور غریبان

غریبانه نمودند دواها که ندیدیم

سر غصه بکوبیم غم از خانه بروبیم

همه شاهد و خوبیم همه چون مه عیدیم

طبیبان الهیم ز کس مزد نخواهیم

که ما پاک روانیم نه طماع و پلیدیم

 

این مصراع آخر نیز مصداق حال امروز طبیبان شریف و صادق این کشور است که عاشقانه به مردم خدمت می کنند و وصف حال واقعی پزشکانی است که هم در دوران دفاع مقدس و هم در دوران دفاع حرم و هم در دوران کرونا مردم رشادت و شجاعت آنان را دیدند. خدا را شکر می کنم به مدد بزرگانی چون دکتر جوادی و دکتر ضیایی و به لطف و همت چنین بزرگانی مرکز درمانی پیشرقته خیریه ای شکل می گیرد. در چنین شرایطی ساختن یک مرکز درمانی جز نشانه عشق و فداکاری نیست. همه می دانیم این روزها سرمایه گذاری و پیگیری در حوزه بهداشتی و درمانی جزو سخت ترین کارها است و تنها عشق به مردم و این سرزمین دلیل این کارها است. 

اگرچه حرف ها بسیار است اما فرصت کوتاه است و به عنوان نکته پایانی می گویم به لطف خدا جامعه پزشکی ما جامعه سربلندی است. حوزه پزشکی و بهداشت و درمان تنها حوزه در کنار حوزه امنیت و دفاعی است که در آن به خودکفایی واقعی رسیده ایم و با سربلندی مواردی برای عرضه در سطح جهانی داریم. اما به همان اندازه که خوشحالیم و مسروریم نگران هم هستیم. این مشابه موردی است که گوی ارزشمند بی نظیری در دست داریم اگر ارزش واقعی آن را بدانیم به همان اندازه خوشحالی از داشتن این گوی نگران آن نیز هستیم. اگر کسی از عظمت حوزه پزشکی و عرصه سلامت ایران یاد می کند به همان میزان نگران و دغدغه مند است که این دستاورد عظیم دچار فرسودگی و استهلاک شود و خدای نکرده از دست برود.

رهبر معظم انقلاب به کرات از صمیم قلب از جامعه پزشکی تشکر و ابراز خرسندی کرده اند به همین میزان باید نگران باشیم و دغدغه های جامعه پزشکی را درک کنیم و در پی چاره جویی باشیم. مجادله و توهین و تخریب و مچ گیری از جامعه پزشکی که از برخی تریبون ها دیده می شود حتما و حتما به مصلحت جامعه پزشکی و سلامت مردم شریف کشورمان نیست و باید متوقف شود.

درانتها مجددا از زحمات عزیزان برای راه اندازی این مرکز که مایه افتخار و آبروی ایران است تشکر می کنم و به روح بلند دکتر مسعود جوادی عزیز سلام و صلوات می فرستم

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.