شنبه، 8 اردیبهشت 1403

رئیس نظام پزشکی استان البرز درباره تبعات تاخیر بیمه‌ها در پرداخت معوقات مطب‌های پزشکی هشدار داد

پرداخت یارانه 46 درصدی جامعه پزشکی به کشور

پرداخت یارانه 46 درصدی جامعه پزشکی به کشور
ماجرای افزایش مالیات تعیین شده برای اعضای صنف پزشکان و تاخیر در پرداخت‌های بیمه‌ها بخصوص سازمان تامین اجتماعی به موسسات پزشکی و مطب‌ها ابعاد دیگری پیدا کرده است. افزایش بسیار شدید هزینه‌های مطب گردانی وعدم همخوانی درآمدها و هزینه هادر سطح موسسات پزشکی و مطب‌ها زنگ خطر تعطیلی بسیاری از مراکز خصوصی و مطب‌های پزشکی را به صدا درآورده است. پزشکان در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند. این معضلات در حالی مطرح می شوندکه طبق اعلام رئیس نظام پزشکی البرز، پزشکان در شرایط فعلی 46 درصد یارانه به کشور پرداخت می کنند.

ماجرای افزایش مالیات تعیین شده برای اعضای صنف پزشکان و تاخیر در پرداخت‌های بیمه‌ها بخصوص سازمان تامین اجتماعی به موسسات پزشکی و مطب‌ها ابعاد دیگری پیدا کرده است. افزایش بسیار شدید هزینه‌های مطب گردانی وعدم همخوانی درآمدها و هزینه هادر سطح موسسات پزشکی و مطب‌ها زنگ خطر تعطیلی بسیاری از مراکز خصوصی و مطب‌های پزشکی را به صدا درآورده است. پزشکان در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند. این معضلات در حالی مطرح می شوندکه طبق اعلام رئیس نظام پزشکی البرز، پزشکان 46 درصد یارانه به کشور پرداخت می کنند.

دکتر عبدالرسول صداقت رئیس نظام پزشکی استان البرز با بیان اینکه جامعه پزشکی ۴۶درصد یارانه به کشور پرداخت می‌کند در توضیح چرایی این موضوع به خبرنگار اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: میزان تورم رسمی در کشور مربوط به سال 1401، 56 درصد اعلام شده است این رقم میانگینی از تورم کالاهای مختلف است و تورم واقعی را نشان نمی‌دهد در سوی دیگر این ماجرا تعرفه جامعه پزشکی طبق مصوبه شورای عالی بیمه نباید کمتر از 40 درصد افزایش می‌یافت اما این عدد در هیات دولت ۲۵ درصد تصویب شد بنابراین تعرفه جامعه پزشکی ۳۱ درصد از تورم رسمی کشورعقب است.

دکتر صداقت در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه پزشکی ۳۱ درصد نسبت به تورم رسمی از محل واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی دچار خسران و زیان شده است، افزود: با توجه به اینکه بالغ بر ۶۰درصد درآمد مطب‌ها و موسسات پزشکی از طریق بیمه‌ها است اگر فرض بگیریم میانیگن مطالبات پزشکان از کلیه بیمه‌ها حدود ۶ ماه با تعویق پرداخت میشود با این حساب طبق سود بانکی (۲۴درصد سود سالیانه) نه نرخ تورم، بیمه‌ها با ۱۵ درصد زیان معوقات موسسات پزشکی و مطب‌ها را پرداخت می‌کنند این عدد با ۳۱ درصد زیان عقب ماندگی ناشی از تورم رسمی چیزی حدود ۴۶ درصد می‌شود.

وی گفت: جامعه پزشکی ۴۶ درصد یارانه به کشور پرداخت می‌کند این در حالی است که برخی از دست اندرکاران در‌ هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه با توجهیات اقتصادی تاکید دارند که حقوق کارگر را معادل افزایش نرخ تعرفه پزشکی بالا برده اند. هر چند جامعه پزشکی معتقد است که حقوق کارگر باید بیش از این رقم افزایش پیدا کند اما موضوع این است که کارگر بدون هیچ سرمایه‌گذاری در محل کارش حاضر میشود اما پزشک، مطب دایر می‌کند، هزینه‌های اجاره ساختمان، استهلاک دستگاه‌ها و حقوق پرسنل و هزینه‌های جانبی آب و برق و گاز را هم باید از جیبش پرداخت کند بنابراین افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی حتی کفاف افزایش حقوق پرسنل موسسات پزشکی و مطب‌ها را هم نمی‌دهد.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که ارتباطات بهینه فی بین سازمان و سازمان‌های بیمه‌گر چگونه باید تقویت شود؟ خاطر نشان کرد: تجربه ۳۵ساله ما نشان داده است سازمان‌های بیمه‌گر که خریداران خدمت هستند صرفا دنبال منافع مادی سازمان‌شان هستند و به هیچ عنوان منافع جامعه پزشکی را در نظر نمی‌گیرند. برای مثال پس ازچند ماه، معوقات‌شان را در روز ۲۸ اسفند 1401و بعد از ساعت اداری پرداخت کردند.

به باور دکتر صداقت؛ سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل‌عدم رعایت حقوق انسانی به جامعه پزشکی و مردم ضربه می‌زنند. از طریق مراجع قانونی اعم از مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری و حتی دادگاه‌های حقوقی رسمی باید علیه سازمان‌های بیمه‌گر شکایت شود تا ملکف شوند بدهی پزشکان را به موقع پرداخت کنند. هم اینک بدهی بیمه‌ها به داروسازان پس از اجرای طرح دارویار به سه تا ۴ ماه رسیده است در حالیکه طبق قانون باید ظرف یک ماه مطالبات داروخانه‌ها پرداخت شود با چنین رویه‌ای باید به زبان قانون و مراجع قضایی با سازمان‌های بیمه‌گر صحبت شود.

دکتر صداقت با بیان اینکه جامعه پزشکی مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند، عنوان کرد: برخی پزشکان شرایط موجود را تحمل می‌کنند و همچون سربازی که وجودش را نثار مملکتش می‌کند در کشورشان می مانند اما عده‌ای هم ترجیح می‌دهند طبق آیه قرانی که اشاره دارد: «در جایی که زندگی تنگ است مهاجرت کنید» از کشور خارج میشوند.

او با اشاره به مهاجرت جامعه پزشکی از کشور گفت: جامعه پزشکی سرمایه بسیار گرانقیمت و غیر قابل ارزشگذاری است اما کشور را ترک می‌کنند باید منتظر روزی باشیم که بیمار ایرانی برای درمان به پزشک ایرانی در کشور بیگانه مراجعه می‌کند و هزینه‌هایش را هم دلاری پرداخت خواهد کرد مئسولین باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

نویسنده: فریبا خان احمدی

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.