جمعه، 7 اردیبهشت 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور عنوان کرد

تیر و ترکش‌های مبارزه با فساد و شفافیت سازمان نظام پزشکی در فضای مجازی

تیر و ترکش‌های مبارزه با فساد و شفافیت سازمان نظام پزشکی در فضای مجازی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به دنبال برخی حواشی بوجود آمده درباره عملکرد صندوق رفاه و تعاون سازمان و نیز اسکان مدعوین شورای عالی نظام پزشکی در هتل اسپیناس تهران توضیحاتی ارائه داد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به دنبال برخی حواشی بوجود آمده درباره عملکرد صندوق رفاه و تعاون سازمان و نیز اسکان مدعوین شورای عالی نظام پزشکی در هتل اسپیناس تهران توضیحاتی ارائه داد. اخیرا حاشیه‌هایی پیرامون برگزاری جلسه شورای عالی نظام پزشکی در هتل اسپیناس تهران منتشر شده است. متعاقب شائبه‌هایی که در طول سه هفته گذشته در فضای مجازی در این باره رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت در همین زمینه دکتر محمد رئیس زاده ضمن اشاره به اسناد مربوط به صورت حساب‌های مالی صندوق رفاه مربوط به سال ۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ و نیز جزئیات اسکان مدعوین جلسه اعضای شورای عالی در هتل اسپیناس تهران همچنین به ابعاد تازه‌ای از هجمه‌ها علیه این سازمان و نیز نابسامانی که در واحد وام و صندوق تعاون در دوره قبل حاکم بود، پرداخت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان نظام پزشکی کشور شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است؛ پاسخگویی به برخی ابهاماتی که حیثیت و آبروی جامعه پزشکی را نشانه گرفته است را از جمله وظایف این سازمان دانست و گفت: بواسطه طرح مطالبی در فضای مجازی لازم است دراین باره پاسخ داده شود از طرفی حق همکاران عزیز بنده که شبانه روز تلاش می‌کنند این است که از حیثیت و زحماتشان دفاع شود. همچنین حق سازمان به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین صنف کشور دفاع از حیثیت و آبرویش است بنابراین علی رغم انکه در طول۲۰ ماه گذشته بنایی برای ورود به این حاشیه‌ها نداشته‌ام اما به دلیل آنکه حاشیه‌ها پررنگ‌تر شده‌اند بگونه‌ای که حاشیه بر متن غلبه کرده است در حال حاضر چاره‌ای نیست جز آنکه این حاشیه‌ها را بی‌پاسخ نگذاریم.

دکتر رئیس زاده در ادامه حرف‌هایش خطاب به برخی از عاملان نابسامانی‌ها در دوره‌هایی که مسئولیت داشتند، افزود: نکته قابل توجه ماجرا این است؛ کسانی که در دوره‌های قبل مسئولیت داشتند و زیر ساخت‌ها و بسترهای ناسالم حوزه‌های مختلف را می‌دانستند و عامل این نابسامانی‌ها هم بودند از این سکوت و نجابت ۲۰ ماهه ما سوء استفاده کردند، با این تصور که سوابق کاری‌شان به فراموشی سپرده شده است. بنابراین همان زمینه‌های نادرستی که خودشان عامل بودند را بهانه کردند و در حال حاضر همان‌ها را دستاویزی برای هجمه به سازمان نظام پزشکی و ارکان آن قرار دادند.

این هجمه‌ها تاوان مبارزه با فساد و ریشه کنی فساد است

وی ضمن اشاره به اینکه بنای اصلی ما شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است، اظهار داشت: مطالبی که به شکل نادرست با تفاسیر ناقص در فضای مجازی منتشر و اعلام شد ناشی از جریان شفاف‌سازی ما است بطوریکه سند مربوط به اسناد مالی صندوق که منتشر شد مربوط به حسابرسی دقیق و رسمی ما از اسناد مالی بود که آن را به مجمع ارائه دادیم و گوشه‌ای از این اسناد انتشار یافت که نشان می‌دهد سازمان نظام پزشکی به دنبال شفاف‌سازی است؛ این در حالی است که در دوره‌های قبل چنین رویه‌ای وجود نداشت.

دکتر رئیس زاده البته مخاطب این صحبت‌هایش را به بسترهای ناظر بر فساد در سازمان ربط داد و به صراحت تاکید کرد که این مطالب ارتباطی با روسای قبلی سازمان ندارد بلکه موضوع بیشتر به بسترهای ناظر بر فساد در سازمان برمی گردد و این هجمه‌ها تاوان مبارزه با فساد و ریشه کنی فساد است که البته نمونه‌ای از آن را در ابطال بیش از ۹۰ پروانه غیر قانونی در تهران شاهد بودیم و همچنان این روند مبارزه ادامه دارد همچنین در حوزه انتظامی و وام نیز اولویت ما ریشه کنی فساد است که البته تیر و ترکش‌های این مبارزه و شفافیت را در فضای مجازی می‌بینیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره حاشیه‌های مربوط به اسکان مدعوین در هتل اسپیناس تهران نیز گفت: سازمان نظام پزشکی از سال‌های قبل با هتل معروفی در سطح شهر توافق و قراردادی داشته مبنی بر اینکه برگزاری مجامع عمومی و برنامه‌های مختلف بخصوص اسکان اعضای شورای عالی در مکان این هتل برگزار شود.

وی در ادامه افزود: در دوره فعلی معاون توسعه پس از بررسی دقیق اسناد بخصوص اسناد و فاکتورهای مربوط به برگزاری مجمع سال قبل، اعلام کردند ابهاماتی در بررسی هزینه‌ها و اسناد وجود دارد بطوریکه نیمی از مطالبات هتل برای مجمع سال گذشته پرداخت شده بود ولی نیمی از آن که حدود ۵۰۰ میلیون تومان است، باقی مانده تا مدارک را بطور دقیق بررسی کنند که پرداخت نشد. چند روز بعد نیز متوجه اسکان مدعوین در هتل اسپیناس قرار گرفتم. قضیه از این قرار بود که بر اساس گزارش معاونت توسعه، ظهر روز دوشنبه مدیر هتل قبلی طرف قرارداد ما به شکل غیرمترقبه اعلام کردکه رزروی که از دو هفته قبل برای اعضای شورای عالی که ۲۵ نفر بودند انجام شده، لغو گردیده است با توجه به اینکه روز سه شنبه به دلیل شهادت امام جعفرصادق (ع) تعطیل بود و پنج شنبه نیز قرار بر برگزاری جلسه اعضای شورای عالی بود بنابراین معاونت توسعه به دلیل کمبود وقت و به ناچار مجبور به رزرو هتل اسپیناس برای مدعوین شد.

به گفته دکتر رئیس زاده؛ اعضای شورای عالی اساتید برجسته و پزشکان عالیقدری هستند که برای شرکت در جلسه مجبور‌اند از تعطیلات اخر هفته‌شان بگذرند و از شهرهای دور خودشان را به تهران می‌رسانند و در تهران نیز از ۸ صبح پنج شنبه در جلسات بسیار سنگین شرکت می‌کنند تا تمام موضوعات مرتبط با یک ماه را بررسی کنند. این جلسات به مدت دو روز و تقریبا تا ساعت ۶ بعد از ظهر روز جمعه ادامه دارد از آنجاییکه اعضای شورای عالی همه خطرات مسیر را به جان می‌خرند بنابراین لازم است سازمان نظام پزشکی نیز میزبانی درست و شایسته‌ای را تدارک ببیند.

وی با بیان اینکه هتل اسپیناس تهران به دلیل کمبود وقت و نبود هتل مناسب جهت اسکان مدعوین از سر ناچاری رزرو شد، توضیح داد: معاونت توسعه سازمان چون هتل مناسبی را پیدا نکردند بنابراین از سر ناچاری مجبور شدند به شکل اضطراری هتل اسپیناس را رزور کنند که در مجموع ۱۴ نفر یا به عبارتی ۲۶ شب (دو نفر اسکان در شب نداشتند) اسکان پیدا کردند البته مابه التفاوت قیمت رزرو این هتل جدید با هتل رزرو قبلی عددی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بود.

دکتر رئیس زاده عنوان کرد: ما به دلیل این ایستادگی روی اسناد و دعوایی که بر سر لغوهتل قبلی بوجود آمد هتل جدیدی (غیر از اسپیناس) را برای اساتید رزرو کردیم. به جرات می‌گویم میزان صرفه جویی درسال ۱۴۰۲ به دلیل قرارداد با این هتل جدید بالای ۷۰۰ میلیون در سال خواهد بود به عبارتی گرچه که عدد ۷۰ میلیون تومانی را مجبور شدیم پرداخت کنیم اما قطعا بالای ۷۰۰ میلیون تومان به نفع سازمان تمام شد چون اسناد هتل قبلی مقداری مشکوک بود ما لغو قرارداد کردیم و این باعث خیر بود و کار عجیب و غریبی هم صورت نگرفته است.

دکتر رئیس زاده گفت: همه اعضای شورای عالی، انسان‌های بزرگوار و فروتنی هستند و هیچ کدام دنبال هزینه‌های اضافی نیستند و بارها گفته‌اند که ساده‌ترین مکان اسکان را برای‌شان مهیا کنیم.

عملکرد صندوق رفاه و تعاون سازمان زیر ذره بین رئیس کل

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه همچنین به مطالب متعددی که درباره صندوق رفاه و تعاون این سازمان منتشر می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص صندوق رفاه و تعاون عمده بحث‌ها به این بر می‌گردد که صندوق رفاه در دوره قبلی چه کرده و در دوره فعلی چه عملکردی داشته است؟ اینها سوالات به جایی است که باید پاسخ داده شود.

وی در ادامه توضیح داد: اولا باید ببینیم صندوق از دوره قبل یعنی قبل از ۱۷ مهر ۱۴۰۰ که بنده در سازمان مستقر شدم و نیز مدیر عامل صندوق از اسفند همان سال و هیات مدیره جدید که از سال ۱۴۰۱ مستقر شدند، چه عملکردی داشته است؟ عمده کارکرد صندوق اول مربوط به بیمه‌های مسئولیت، مکمل و تامین اجتماعی، دوم بحث اعطای وام‌ها و تسهیلات و سوم نیز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مسکن و لیزینگ و تجهیزات دفاع شخصی در دوره کرونا بود. قبل از ورود ما به صندوق اقدامات صندوق از این قرار است؛ آخرین مجمع عمومی صندوق در ۱۵ /۸.۹۹ به شکل مجازی برگزار شد و در آن هیات مدیره جدید انتخاب شد ۱۷ مهر ۱۴۰۰ پس از ورود ما به سازمان که حدود یک سال بعد از آن بود، متوجه شدم صورتجلسه مجمع عمومی انشا نشده و صورت جلسه نیز امضا نشده بود، تغییرات هیات مدیره به ثبت شرکت‌ها و انتشار در روزنامه رسمی نرسیده بود. طبق قانون شرکت‌ها اگر تغییرات هیات مدیره‌ها در روزنامه رسمی ثبت نشود تمام عملیات آن موسسه غیر قانونی است و قانون گذار جریمه بین ۳ تا ۶ میلیون تومانی برای این تخلف تعیین کرده است. چون هیات مدیره و تمام عملیات، غیر قانونی محسوب میشد بنابراین هیات مدیره قانونی نبود که مشمول عزل و نصب شود.

وی در همین زمینه افزود: صورتحساب‌های مالی به تائید مجمع عمومی نرسیده بود، صندوق فاقد اسناد حسابداری بود و ۹۵ درصد سندها فاقد مدارک بود از طرفی آیین نامه‌های معاملاتی، تنخواه و انبارگردانی وجود نداشته و فاقد آمار قرارداد با شرکت‌ها بوده است یعنی قراردادها مستنداتی نداشته، حساب تفصیلی در سیستم مالی برای قرارداد با شرکت‌ها وجود نداشته است تا ببینیم حجم عملیات و اطلاعات به چه شکل است تا سهم‌مان را بگیریم. در واحد وام نیز دریایی از نابسمانی و بی‌نظمی و تشتت و به هم ریختگی وجود داشت.

دکتر رئیس زاده گفت: در اولین اقدام اعلام کردم به شکل رسمی و کارشناسی شده باید بدانم چه چیزی را می‌خواهم تحویل بگیرم. ما از روی فیلم مجمع قبلی صورتجلسه را نوشتیم و بعد شهر به شهر گشتیم و از اعضای محترم مجمع آن زمان برای صورت جلسه امضا گرفتیم و با فشار شبانه روزی تغییرات هیات مدیره را در روزنامه رسمی ثبت کردیم. در ۱۰ دی ۱۴۰۰ صورتجلسه مجمع ۱۵/۸/۹۹ ثبت شد و بعد از آنکه هیات مدیره قانونی شد توانستیم کار را شروع کنیم. نکته بعدی این بود که ساختمانی که صندوق در آن مستقر شد، پایان کار نداشت. ما جلسات متعددی را با سازمان نظام مهندسی برگزار کردیم تا بتوانیم پایان کار بگیریم. وضعیت ایمنی ساختمان هم مبهم بود و صورت جلسه تفکیکی نداشت بطور کلی ساختمان مشکلات متعددی داشت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: نکته بعدی که اعلام کردم این بود که وضعیت صندوق باید برایم شفاف شود تا بعدا بتوانم جوابگو باشم. می‌دانستم چنین روزی مطالبی منتشر می‌شود و اگر اینها را مستند نکنیم این ضعف‌ها به پای ما نوشته می‌شود برای همین با کارشناس رسمی دادگستری قرار داد بستیم که در قالب ۱۰۰ صفحه گزارش بسیار دقیقی از تمامی عملکرد صندوق و امورات مربوط به آیین نامه در واحد وام و بیمه و واحد مالی ارائه کردند و ما این را به مجمع عمومی صندوق تعاون و رفاه ارائه کردیم و قرائت شد که حاوی نکات بسیار مهمی است.

وی در ادامه به بیان مطالب ذکر شده بر اساس گزارش رسمی کارشناس دادگستری پرداخت وعنوان کرد: مطابق گزارش‌های رسمی صورتحساب مالی صندوق در سال ۹۹ به تصویب مجمع نرسیده بود، فاقد اسناد حسابداری بود، ۹۵ درصد سندها فاقد مدارک مثبته بود، حسابرسی سال قبل فقط بر اساس دفتر اسناد بوده است، روکش و پرینت اسناد در حسابرسی‌های قبلی وجود نداشته است، آیین نامه معاملاتی و تنخواه گردان و آیین نامه اموال جود نداشته است فقط در بحث تنخواه گردان در حساب شخصی یکی از افراد مسئول صندوق ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود البته بدون هیچ مصوبه و آیین نامه مشخص! و بطور کلی حساب تفصیلی برای شرکت‌های طرف قرار داد و آمار قرارداد با شرکت‌ها به شکل بایگان شده وجود نداشته است.

انعقاد قرارداد ترکمنچای با یک شرکت مشاور حقوقی و سرمایه‌گذاری

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه درباره برخی نابسامانی‌ها در واحد وام صندوق رفاه و تعاون توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در واحد وام نیز آیین نامه مدون پرداخت وام، کنترل استحقاق، زمان و میزان سپرده و پرداخت اقساط وجود نداشته است. انواع وام‌های عادی، زمرد و طلایی فقط بر اساس بروشور بوده و مستندات هیئت مدیره در آن‌ها وجود نداشته است. ۲۹۴ فقره وام اضطراری بدون سپرده و بدون مصوبه هیات مدیره پرداخت شده بود و در برخی اسناد مشخصات وام با ضامن یکی است. در برخی موارد نیز ۵۸۰ میلیون وام به کسی داده شده که مشخصاتش معلوم نیست.

وی در ادامه افزود: واحد وام ۱۱ حساب متفرقه بدون هر گونه اعلام رسمی داشته است که می‌توانست تبعات قانونی بسیار زیادی را برای سازمان به دنبال داشته باشد. نکته بسیار مهم‌تری که متوجه شدیم در بحث پرداخت اقساط از سال ۸۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که جمعا ۱۰ میلیارد و ۲۹۶ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان معوقات وام از بیست سال پیش تاکنون بوده است یعنی افراد وام‌هایی گرفته بودند که یک ریال از اقساطش را پرداخت نکرده بودند. در سال ۹۴ یکی از اعضای دوره قبل شورای عالی با محاسبه نرخ امروز ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان وام گرفته است ولی یک ریال از اقساط را پرداخت نکرده است. یک نفر از اعضای شورای قبلی که در داخل کشور حضور ندارند به پول امروز ۱ میلیارد و ۴۹۷ میلیون وام گرفته و هیچ ضمانتی موجود نیست و اقساط را پرداخت نکرده است. از این دست موارد زیاد داریم که تاکنون اعلام نکردم اما آمادگی داریم این اسناد را بصورت شفاف اعلام کنیم.

دکتر رئیس زاده گفت: کار دیگری که صندوق کرده بود بحث انعقاد قرارداد با شرکت مشاور حقوقی و سرمایه‌گذاری جهت خدمات فروش بود که تا همین الان با گذشت ۲۰ ماه، این قرارداد گردابی را برای ما درست کرده که در آن دست و پا می‌زنیم. قراردادی را ۱۰/۶.۹۹ بسته‌اند که این شرکت در حوزه‌های مختلف برای اعضای جامعه پزشکی سرمایه‌گذاری کند و ۳۰ درصد سود متعلق به شرکت و ۷۰ درصد نیز در حساب صندوق باشد. بر اساس گزارش رسمی کارشناس دادگستری این شرکت آپارتمانی ۱۳۵ متری از املاک صندوق و به هزینه صندوق در اختیار داشته که در سال ۹۹ فاقد عملکرد و در ۱۴۰۰ قبل از حضور ما در سازمان در جمع ۲۹ میلیون تومان به عنوان سود حاصل به صندوق پرداخت کرده و پس از حضور ما در مجموع نزدیک به ۱۳۷ میلیون تا پایان ۱۴۰۰ به عنوان سود به صندوق سازمان واریز کرده است.

دکتر رئیس زاده با بیان اینکه هیچ اطلاعاتی از حجم قراردادها و عملیات این شرکت در سازمان و صندوق موجود نیست، گفت: این شرکت هتلی را به ۱۲۰ نفر ازاعضای جامعه پزشکی پیش فروش کرده بودند که بعد مشخص شد این هتل وجود ندارد. بعد از آن قرار بود ۲۰ فقره چک را به اعضا برگردانند که در سیربرگشت حوادثی رخ داد که کاملا مشکوک است هنوز هم برای انحلال این قرارداد کار را به محاکم قضایی کشاندیم، وکیل گرفتیم اما چون این شرکت مشاوره حقوقی خبره هستند حکم اولیه گرفتند و ۵ میلیارد تومان وثیقه گذاشتند و فعلا حکم را تعلیق کرده‌اند در هر حال ما در دعوای حقوقی هستیم ولی هنوز به اسم نظام پزشکی و صندوق رفاه پیام می‌دهند و تبلیغ می‌کنند در حالیکه هیچ آورده‌ای برای سازمان نداشته است و این گرفتاری حقوقی است که ما دامن گیرش هستیم.

خلاصه اقدامات انجام شده در صندوق در ۲۰ ماهه اخیر طبق گفته رئیس سازمان نظام پزشکی به شرح زیر است:

-حسابرسی رسمی از عملکرد صندوق و واحد وام

-ثبت صورتجلسه مجمع عمومی و تغییرات هیئت مدیره در روزنامه رسمی

-اخذ ۴ میلیارد تومان از معوقات

-تدوین و تصویب همه‌ی آیین نامه‌های لازم

-تشکیل هیات مدیره جدید توسط مجمع عمومی

-انحلال ۵ شرکت تابعه راکد

-پیگیری حقوقی قرارداد مخدوش با شرکت سرمایه‌گذاری برای فسخ قرارداد

-تعیین تکلیف وضعیت مالیات صندوق

-افزایش درآمد صندوق به دو برابر

-افزایش عملکرد واحد وام و بیمه

-پیگیری مستمر برای پروژه‌های کلان سرمایه گذاری، مسکن و خودرو

سازمان نظام پزشکی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.