جمعه، 31 فروردین 1403

مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی خواستار انتشار جوابیه از سوی روزنامه همشهری شد

مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی خواستار انتشار جوابیه از سوی روزنامه همشهری شد
پیرو انتشار گزارشی تحت عنوان «سال سخت فراریان از مالیات» در روزنامه همشهری، مدیر کل روابط عمومی و اموربین الملل سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به مدیر مسئول این روزنامه خواستار انتشار جوابیه مطابق ماده 23قانون مطبوعات شد.

مدیر مسئول محترم روزنامه همشهری
سلام علیکم
پیرو انتشار گزارشی در آن روزنامه به تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تحت عنوان «سال سخت فراریان از مالیات» که به صورت خلاف واقع و با محتوای کذب و اتهام زنی علیه جامعه پزشکی تحریر شده، لازم است مطابق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، نسبت به انتشار جوابیه با همان حروف و و در همان صفحه اقدام لازم را مبذول فرمایید.
سخن را روی با صاحبدلان است…
۱) و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل
چون در میان مردم به داوری نشینید به عدل داوری کنید
پر بیراه نخواهد بود اگر روزنامه نگار را در مقام دریافت حقیقت با قاضی مقایسه کنیم که هر دو با رعایت عدل و انصاف به داوری می نشینند و نه فقط توصیف می کنند!
متاسفانه نگارنده متن صدرالاشاره و پیش از این نیز آن روزنامه، بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی صرفا مستفاد از مصاحبه فرد یا افرادی به جامعه پزشکی کشور تاخته است. این که هدف از این نحو نگارش و یا پرداختن به موضوع اساسا چه هدفی را دنبال می کند در این مقال نمی گنجد.
از یک طرف مهاجرت پزشکان را دروغ می خواند و از طرفی آنها را فراریان بزرگ مالیاتی می داند
۲) رهبری معظم انقلاب (مدظله) بارها در سخنان خود بر ارزشمندی و اهمیت حقوق حرفه ای جامعه پزشکی و مساله ی سلامت به عنوان مساله ی درجه یک تاکید فرموده اند.
«واقع قضیه این است که حقوق حرفه ای و صنفی پزشک هم باید در درجه اول مورد توجه قرار گیرد… نمونه ها از این قبیل زیاد است کسانی از پزشکان که واقعا مثل یک فرشته عمل کردند و جا هم دارد که همین جور باشد… ما احتیاج داریم به اینکه مردم به پزشک اعتماد کنند، احترام کنند، او را تکریم کنند، او را تقدیس کنند…یک نکته هم این که بله من اعتقادم این است که نظام پزشکی باید مأمن پزشکان باشد ولیکن بیش از آن باید مأمن آبروی پزشکی باشد» در دیدار با اعضای نظام پزشکی در سال‌های ۷۹ و ۹۳
۳) رییس فعلی سازمان امور مالیاتی در دیدار با رییس کل نظام پزشکی و روسای قبلی آن سازمان، جامعه پزشکی را یکی از منظم ترین و قانون مدارترین مودیان مالیاتی معرفی کرده به طوریکه پرداختی مالیات جامعه پزشکی نسبت به سال پیش از آن افزایش قابل ملاحظه داشته است؛ حال آنکه در گزارش یاد شده بر خلاف واقع از صنف پزشک و دندانپزشک به عنوان صنف پردرآمد که در صدر فرارهای مالیاتی قرار گرفته اند نام برده شده است.
۴) پر واضح است که یا سازمان امور مالیاتی ناتوان در محاسبه ی درست و اخذ مالیات حقه ی صنوف است که چنین مطلبی مورد اشاره آن جریده قرارگرفته و یا بهترین روش برای سرپوش گذاشتن بر کمی ها و کاستی ها در سایر قسمت ها نیز هزینه کرد از جامعه پزشکی است!
مجموع تعداد پزشکان و دندانپزشکان کشور عددی نزدیک به دویست هزار نفر است که با در نظر گرفتن بازنشستگی، فوت، مهاجرت، تغییرشغل و… حدود ۱۶۰ هزار نفر در چرخه ارائه خدمات هستند. 
بیش از ۸۰ درصد خدمات جامعه پزشکی در بخش دولتی ارائه می شود که قبل از اینکه پولی به پزشک پرداخت گردد مالیاتش کسر می شود و این رقم بالای ۱۰۰۰ میلیارد است.
بیش از ۳۰ هزار نفر متعهد خدمت و طرحی و دستیار تخصصی رشته های مختلف هستند که با دریافتی ۶ تا ۱۵ میلیون تومان، مالیات آنها قبل از هرگونه پرداخت کسر می شود.
بیش از بیست هزار نفر اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مستخدمین رسمی دانشگاه های علوم پزشکی هستند که آنها نیز مالیات خود را قبل از دریافت حقوق داده اند!
با آنکه پرداخت مالیات از جیب جامعه پزشکی پلکانی بوده و رقم آن از ۴۰ درصد نیز تجاوز کرده و بیش از هر صنف دیگری است؛ شنیدن چنین سخنانی و نگارش چنین متن هایی شائبه هایی بزرگ مبنی بر تخریب یکی از سرمایه های مرجع اجتماعی را در اذهان متبادر می سازد که به هیچ روی قابل بخشش نیست.
معتقدیم ممکن است افرادی در این لباس سفید با عدم رعایت شئونات حرفه ای تقدس این حرفه ی شریف را خدشه دار نمایند؛ که در مورد پرداخت مالیات صد البته وظیفه ی سازمان امور مالیاتی است که با محاسبه ی درست و منطقی و نه بر اساس آمار مخدوش و محاسبات ذهنی، مالیات حقه ی کشور را از آنان اخذ نماید و با تدابیر لازم هر نوع راه فرار برای همه اقشار بسته شود.
نیاز به یادآوری خدمات ارزنده شاغلین حرف پزشکی در ایام جنگ تحمیلی، دفاع از حریم حرم و دوران شیوع کرونا نیست.
۵) لذا لازم است هم اکنون که تعرفه های خدمات دفاتر اسناد رسمی ۱۰۰ درصد، قیمت دیه انسان ۵۰ درصد، نرخ کرایه تاکسی ۴۰ درصد، قیمت تجهیزات پزشکی، اجاره بهای مطب، حق الزحمه منشی و سایر هزینه های سرباری چند ده درصد افزایش یافته است و با وجود تعرفه های ناچیز خدمات سلامت، قاطبه جامعه پزشکی با جانفشانی و ایثار در اقصی نقاط کشور مشغول خدمت رسانی هستند، کمی منصفانه قلم بر کاغذ برانیم و رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم و سرّ حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم.

گذارم امر را در پای تحقیق
سپس خواهم ز اهل فکر تصدیق

دکتر رضا لاری پور
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی
۲۶ اسفند ۱۴۰۱

برچسب ها : اطلاعیه
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

حسینی نژاد یکشنبه, 13 فروردین,1402 08:57
باسلام واحترام سازمان نظام پزشکی میتواند ازهیات تحریریه ونویسنده متن که بدون اسناد ومدارک نظام پزشکی وجامعه پزشکی رامورد حجمه قرار داده شکایت کیفری یاحقوقی نموده وبابت احقاق آبروی جامعه پزشکی وهرکدام ازاعضاکیفر خواست تقدیم دادگاه نماید وبابت هزینه اعاده حیثیت وابروی جامعه پزشکی وپزشکان تقاضای مبلغ هنگفتی نماید وبرای همیشه این حجمه های ناجوانمردانه بر روی جامعه پزشکی ودرمان خاتمه یابد