شنبه، 1 اردیبهشت 1403

جامعه پزشکی اولین قربانی رفتارهای ناهنجار در حوزه سلامت است

جامعه پزشکی اولین قربانی رفتارهای ناهنجار در حوزه سلامت است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در آئین امضای تفاهم نامه همکاری با شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که حضور در رسانه ملی برای صحبت در زمینه سلامت نیازمند گذر از کانال تایید صلاحیت است؛ گفت: سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت دو مرجع تعیین صلاحیت علمی و رفتاری افراد به لحاظ صحبت و اطلاع رسانی به عموم مردم در زمینه سلامت هستند.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی دکتر محمد رئیس زاده در آئین امضای تفاهم نامه همکاری فیمابین سازمان نظام پزشکی و شبکه آموزش سیمای جمهوری  اسلامی ایران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به این که زیربنای پیشرفت در هر جامعه ای نیروی انسانی کیفی است، اظهار کرد: اساس کیفیت نیز آموزش بوده و در همه امور و عرصه های زندگی اگر کیفیت و اعتبار بخشی و استانداردهای لازم رعایت نشود؛ می تواند آسیب زا بوده که این مهم در حوزه سلامت کشنده است.

وی افزود: سلامت با جان انسان ارتباط مستقیم دارد و سایر امور نیز با چند واسطه به سلامتی انسان مرتبط می شوند؛ لذا صحبت و آموزش در این حوزه باید توسط افرادی انجام شود که به لحاظ علمی و رفتاری صلاحیت های لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر این که مرجع تایید صلاحیت افراد در حوزه سلامت سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است؛ ادامه داد: حضور در شبکه های آموزشی مستلزم تایید اطلاعات هویتی و صلاحیتی افراد است که سازمان نظام پزشکی در این زمینه بانک اطلاعاتی تمام دانش آموختگان حوزه سلامت را دارد و اگر افراد بدون تایید مراجع در برنامه های آموزشی رسانه ملی حضور یابند؛ اولین قربانی رفتار‌های ناهنجار در حوزه سلامت جامعه پزشکی خواهد بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که رسانه ملی نیز باید حساسیت های لازم برای حضور افراد در برنامه های آموزش سلامت را داشته باشد؛ تصریح کرد: برخی اوقات رسانه در انتخاب افرادی که باید در برنامه ها حضور داشته باشند از سازمان نظام پزشکی تایید صلاحیت نمی گیرد و سپس خود نیز جامعه پزشکی را محکوم می کند در حالی که سازمان نظام پزشکی بانک اطلاعات جامعه پزشکی کل کشور را در اختیار دارد.

وی با تاکید بر این که افراد باید نسبت به ارزیابی سلامت خود آگاهی‌های لازم را داشته باشند؛ اذعان کرد: سطح سواد سلامت در کشور ما خوب نبوده و افراد نمی‌دانند که نسبت به پیشگیری ؛ خود مراقبتی و نیز مراجعه به موقع چه کارهایی را انجام دهند که اگر این مهم در افراد  ارتقایابد هم بار مراجعات به مراکز درمانی کمتر شده و هم حجم عظیمی از اقتصاد درمان نجات خواهد یافت.

رئیس زاده با اشاره به این که عموم مردم در خصوص ارزیابی سلامت خود حداقل آگاهی را دارند؛ خاطرنشان کرد: آموزش و پیشگیری از بیماری ها رسالت مهم ما در حوزه آموزش است تا سطح سواد افراد جامعه ارتقاء یابد و مردم نسبت به ارزیابی سلامت خود اشراف داشته باشند و سطح خود مراقبتی در کشور تقویت شود که در این راستا شناسایی افراد برای ارائه مطالب آموزش سلامت به مردم و افزایش سطح سواد آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

*** مردم از برنامه‌های حوزه سلامت به خوبی استقبال می کنند

دکتر علی عبدالعالی رئیس شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به این که مردم به طرز درست و فوق العاده ،برنامه‌های مرتبط با حوزه سلامت را بیش از سایر برنامه ها مشاهده می‌کنند؛ گفت: به طور مثال برنامه دکتر سلام نسبت به سایر برنامه ها با اقبال بالایی از سوی مردم مواجه بوده است زیرا موضوع آن دغدغه همه اقشار جامعه است.

وی افزود: در شبکه آموزش باید به سمت تولید برنامه های تخصصی چه برای جامعه پزشکی و چه مردم حرکت کنیم و از قدم های عملیاتی شروع نموده تا کارهای جذاب که بتوان در این فضا پیش رفت.

 

وی با اشاره به سرعت هماهنگی با سازمان نظام پزشکی اظهار امیدواری کرد: امضای این تفاهم نامه فرصت مناسبی برای ارتقای سطح سواد عمومی سلامت مردم باشد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.