پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جامعه پزشکی زیاده خواه نبوده بلکه خیرخواه واقعی بیماران است

جامعه پزشکی زیاده خواه نبوده بلکه خیرخواه واقعی بیماران است
رئیس هیات مدیره نظام پزشکی شاهین شهر با تاکید بر این مهم که جامعه پزشکی تمایلی ندارد که تعرفه‌های واقعی خدمات تشخیصی و درمانی از جیب مردم پرداخت شود؛ گفت: جامعه پزشکی زیاده خواه نبوده بلکه خیرخواه واقعی بیماران است و اگر بیمه ها به وظایف خود به درستی عمل کنند ؛ قطعا فشار مضاعفی بر مردم وارد نخواهد شد.

دکتر شهریار جعفری گیو رئیس هیات مدیره نظام پزشکی شاهین شهر در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با تاکید بر این که  جامعه پزشکی نه تنها زیاده خواه نبوده بلکه خیرخواه واقعی بیماران است؛ اظهار کرد: جامعه پزشکی به هیچ عنوان تمایل ندارد که تعرفه واقعی با فشار به مردم و یا به عبارتی از جیب مردم پرداخت شود؛ بلکه در ابتدا باید تعرفه پزشکی با کارشناسی درست به قیمت واقعی نزدیک‌تر شده و سپس بر اساس قانون، بیمه‌های مختلف  درمانی سهم خود را پرداخت نمایند  و اگر بیمه ها به وظیفه خود به درستی عمل کنند،قطعا فشار مضاعفی بر مردم وارد نخواهد شد.

وی با اشاره به این که مانند تمامی صنوف تنها مرجع دارای صلاحیت برای تعیین تعرفه صنف پزشکی همان سازمان نظام پزشکی  است؛ افزود: متاسفانه از چند سال قبل اختیار تعرفه‌گذاری از سازمان نظام پزشکی سلب و به شورای عالی بیمه واگذار شد و ارائه دهندگان خدمت (یعنی جامعه پزشکی ) صرفا یک عضو در این شورا دارند و سایر  اعضا آن همه از خریداران خدمت هستند .

وی با بیان این که طبیعی است خریدار خدمت تمایلی به افزایش تعرفه و درنتیجه افزایش پرداختی از صندوق بیمه نداشته باشد؛ ادامه داد: نتیجه این اقدامِ اشتباه به طور مستقیم جامعه پزشکی و هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بیماران و مردم آسیب می رساند.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی شاهین شهر با اشاره به این که تا چند سال قبل متولی تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی، سازمان نظام پزشکی بود اما این اختیار از نظام پزشکی سلب و به شورای عالی بیمه واگذار شد، تصریح کرد: در این شورا فقط یک عضو از سازمان نظام پزشکی حضور دارد و سایرین همه از خریداران  خدمت (بیمه ها و وزارت بهداشت ) هستند و باید به این نکته توجه داشت که تعرفه‌گذاری درست با کارشناسی اصولی نه تنها مشکلات جامعه پزشکی بلکه در کل مشکلات مردم و نظام سلامت را نیز حل خواهد کرد.

جعفری گیو با تاکید بر این که برای کارشناسی واقعی باید قیمت تمام شده بر اساس خدمت انجام شده ،محاسبه شود ؛ اذعان کرد: باید کلیه هزینه های مواد ،استهلاک وسایل و تجهیزات و مواد مصرفی نیز بر اساس قیمت روز محاسبه و اعمال شود . هزینه وسایل و تجهیزات و حتی پول آب، برق ، گاز ، قیمت مواد اولیه و وسایل بهداشتی از جمله دستکش ، بتادین ، کیت‌های آزمایشگاهی یا فیلم‌های رادیولوژی و...در طول سال بر اساس تورم چندین نوبت افزایش پیدا می کند به طوری که در  یک‌ سال قیمت برخی  از این مواد 3تا4 برابر اضافه شده است.

 وی با اظهار تاسف از این که تعرفه‌های پزشکی در ابتدای سال با چند ماه تاخیر اعلام و سپس تا سال بعد همین قیمت غیر واقعی و غیر منطقی ثابت می ماند؛ اذعان کرد: منطقی است که حداقل بر اساس تورم سالی دو یا سه نوبت در تعرفه ها بازنگری شود.

وی خاطرنشان کرد: با ثابت و پایین نگه داشتن اجباری تعرفه‌های پزشکی اکثر پزشکان جوان و حتی تعداد زیادی از همکاران با تجربه و اساتید دانشگاه تمایلی به ادامه فعالیت پزشکی ندارند ؛لذا تصمیم گرفته به کشورهای دورونزدیک مهاجرت نموده و یا  شغل دیگری غیر از طبابت را برای خود انتخاب می کنند .در هر صورت نتیجه نهایی این کار آسیب دیدن مردم و محروم شدن از خدمات بخشی از جامعه پزشکی است .

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی شاهین شهر با بیان این که قیمت مواد،تجهیزات مصرفی ،حامل های انرژی ، حقوق پرسنل و... هرسال به دلایل  مختلفی رشد بسیار زیادی دارد؛ خاطرنشان کرد: با این اوصاف اما تعرفه های پزشکی به صورت دستوری پائین نگه داشته  می‌شود  ، پزشکان زیادی به علت عدم توانایی در راه اندازی مطب یا محل کار با یک فرد غیر پزشک شریک می‌شوند و یا بدتر از آن در مکانی که افراد غیر پزشک راه اندازی کرده اند ، مشغول به کار شده و به عبارتی به استثمار در می‌ِآیند که به طور حتم این تعرفه‌گذاری دستوری در سال‌های بعد منجر به فروپاشی نظام سلامت خواهد شد.

جعفری گیو در پایان اظهار کرد: امیدوارم  مسئولین امر با  دید مثبت و منطقی جهت حل مشکل اصلی جامعه پزشکی یعنی تعیین تعرفه های واقعی و وادار کردن بیمه ها به انجام تکالیف قانونی خود که در نهایت به نفع جامعه پزشکی و مهم‌تر از آن به نفع بیماران است؛  اقدام نمایند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.