جمعه، 10 فروردین 1403

رییس جمهور در جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی:

بالغ بر 90 درصد داروهای ما تولید داخل است

بالغ بر 90 درصد داروهای ما تولید داخل است
رییس جمهوری در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی گفت: امروز افتخار حوزه سلامت ما این است که بیش از ۹۰ درصد داروها تولید داخل بوده و بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشور تهیه می‌شوند. ‌

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی، سیدابراهیم رئیسی در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با اشاره به این که چنین نشستی نمادین و برای تجلیل از مقام پژوهشگران و فعالان عرصه سلامت است؛ بیان کرد: وظیفه داریم از پژوهشگران و خدمت‌گزاران عرصه سلامت تجلیل کنیم به‌ویژه که در آزمون بزرگ کرونا مراکز علمی و پژوهشی و هم خدمت‌گزاران بهداشت و درمان مخلصانه تلاش کرده و بسیار خوش درخشیدند.

وی با اشاره به این که مردم قدردان زحمات و خدمات مخلصانه فعالان حوزه سلامت به دلیل صیانت از جانشان هستند؛ افزود: از پژوهشگرانی که در تولید دانش ما را سربلند کرده  و افتخار آفریدند؛ تشکر می‌کنیم ویکی از افتخارات حوزه سلامت ما این ا ست که بیش از ۹۰ درصد داروهای ما تولید داخل بوده و بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشور تهیه می‌شوند که کاری استاندارد و قابل رقابت با تولید مشابه خارجی هم هست.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید دانایی را زمینه توانایی کنیم، ادامه داد: همه پژوهشگران باید احساس حمایت از ایده‌پردازی و شغل محترمانه داشتن را داشته باشند. ما در بنیاد نخبگان توانسته‌ایم بسیاری را جذب کنیم و این افتخاری برای ما است.

وی با بیان این که همه دستگاه‌ها برای جذب نخبگان آمادگی کامل دارند و از این امر استقبال می‌کنند؛ تصریح کرد: آنان سرمایه‌ای برای کشور و دستگاه‌ها محسوب می‌شوند که باید کارشان مورد حمایت باشد و در آرامش و امنیت امور خود را پیش ببرند و این هدف در دستگاه‌های کشور در حال اجراست.

وی اضافه کرد: شاید در یک دستگاهی مواردی باشد که وصول به این هدف را کند می‌کند، اما در دولت این امور را پیگیری می‌کنیم و تسریع در انجام این هدف را مورد توجه قرار داده‌ایم تا مشکلات و کندی‌ها در این زمینه رفع شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که همواره تاکید کرده‌ایم که ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید حفظ شود؛ اذعان کرد: تولید دانش اگر در کنار نیاز کشور نباشد هم خوب است و در جایگاه علمی کشور تاثیرگذار است، اما باید در وجه عالی‌تر به کار شناخت و رفع مشکلات کشور هم بیاید.

وی خاطرنشان‌کرد: ما باید مرجعیت علمی کشور را حفظ کرده و ارتقاء دهیم و به افزایش بهره‌وری در این زمینه فکر کنیم. هرگونه هزینه‌کردن در این عرصه سرمایه‌گذاری است و آن را باور دارم.امروز نیازمندیم در حوزه‌های مختلف نسبت به افزایش بهره‌وری بازنگری داشته باشیم. ۱۰۱ هزار استاد دانشگاه در کشور داریم و وجود آنان باید موجب ارتقای علم و دانش و فناوری در کشور شود.

 

رئیس جمهوری با اشاره به این که در اجلاس اخیر یکی از کارهای ارزشمند بانوان ما کارهای مربوط به علم و فناوری بود که به معرفی کشور کمک کرد؛ اظهار کرد: کارهای نوآورانه افتخار ماست که باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم. ما با همکاری مجلس تلاش داریم که عزیزان در حوزه سلامت با تنگا مواجه نباشند. یکی از اولویت‌های امروز ما توجه به سلامت هم در بودجه و هم در برنامه‌ریزی است و این موضوع را در مجلس با نمایندگان در میان گذاشته‌ام.

وی با تأکید بر اینکه نباید به میزان فعلی در تولید علم و فناوری بسنده کرد، گفت: ما به حضور متخصصان در شهرستان‌ها و دستگاه‌های مختلف نیازمندیم. اکنون هم چنین افرادی در همین جایگاه‌ها قرار دارند اما نه به اندازه‌ای که به آن نیاز داریم.

رئیسی با بیان این که در حوزه بهداشت و درمان که پشتوانه آن کار علمی ، پژوهشی و نوآوری‌هایی است که خانم‌ها و آقایان متخصص ما انجام می‌دهند؛ تصریح کرد: به جایی رسیدیم که برای دنیا هم قابل‌توجه است و به کشورهای منطقه که می‌روم رسماً می‌گویند ما قبلاً برای امور پزشکی به اروپا می‌رفتیم اما الان ترجیح می‌دهیم ایران بیاییم.

وی با اشاره به این که بهترین کارها در حوزه سلامت در ایران اسلامی در حال انجام است، یادآور شد: این امر محصول کار دانشمندان و متخصصان ما بوده و نباید گذاشت که این ادراک مخدوش شود؛ بلکه باید آن را توسعه و گسترش داد و در راستای ارتقای هرچه بیشتر آن کوشید.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.