پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی هیچ گاه مورد رضایت جامعه پزشکی نبوده است/ منابع بیمه ای تقویت شود

تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی هیچ گاه مورد رضایت جامعه پزشکی نبوده است/ منابع بیمه ای تقویت شود
معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که دانش پزشکی ایران در منطقه و جهان حرف هایی برای گفتن دارد؛ گفت: متاسفانه تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی هیچ گاه مورد رضایت جامعه پزشکی نبوده زیرا با مقدار واقعی آن فاصله زیادی دارد.

دکتر اکبر رنجبرزاده در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که مبحث تعرفه های پزشکی همواره مورد اعتراض مردم و پزشکان  بوده است، اظهار کرد: هر دو جامعه هدف هم معترضند و هم رضایت کافی را ندارند، لذا باید به دنبال این باشم که نقص کار کجا است.

وی با بیان این که پرچم توانمندی ، شایستگی و شاخص های پزشکی ما در منطقه ارتفاع بالاتری دارد و هم در سطح جهان حرفی برای گفتن داریم؛ افزود: جامعه پزشکی حقوقی دارد که باید توسط توسط سیاستگذاران، تصمیم سازان و تصمیم گیران حقوق آحاد مختلف مردم لحاظ شود که اگر نادیده گرفته شود دود آن به چشم آیندگان خواهد رفت.

وی با اشاره به این که مردم نیز حقوقی دارند که بر اساس آن باید بتوانند خدمات سلامت را از دولت دریافت کنند؛ ادامه داد: این حق مسلم هر شهروند ایرانی است تا به لحاظ بیماری خود درمانده نشود و با سهولت و آسایش خاطر خدمات سلامت را دریافت کند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری درد و رنج پرداخت از جیب مضاعف بر رنج بیماری اش نشود.

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: همان طور که بارها در قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه مورد اشاره قرار گرفته و در قوانین جاری هم وجود دارد؛ 70 درصد پرداخت ها باید از محل دولت یعنی منابع بیمه ای باشد و 30 درصد از جیب مردم پرداخت شود که متاسفانه این امر کاملا وارونه شده است.

رنجبر زاده با تاکید بر این که باید به هر طریقی منابع بیمه های پایه ارتقا داده شود که بتوانند به این درصد مورد اشاره قانونی یعنی 70درصد از جیب دولت و 30 درصد از جیب بیمار برسیم ؛ اذعان کرد: ضعف کار اکنون اینجا بوده و  سبب می شود که هم مردم و هم جامعه پزشکی آسیب دیده و در نهایت شاهد این هستیم که همکاران پزشک به مشاغلی غیر از طبابت روی آورده یا مهاجرت می کنند زیرا برای تامین معاش خود دچار مشکلات عدیده  ای هستند.

وی ادامه داد : در این پروسه مردم نیز به مراتب بیشتر آسیب دیده و درصد امید به زندگی پایین خواهد آمد و شاهد بروز انواع بیماری ها و تحمیل هزینه های درمانی به مردم خواهیم بود.

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی در بیان راهکارهای رفع این معضل گفت: باید منابع درآمدی بیمه ها بیشتر شده  و  ارتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع شود که امیدواریم مجلس و دولت هم به این جمع بندی رسیده و با تعیین و ابلاغ تعرفه های واقعی که در قانون به آن اشاره شده گامی در جهت رضایت جامعه پزشکی بردارند.

 

رنجبرزاده خاطرنشان کرد : شورای عالی بیمه باید تمام مشکلات موجود در جامعه را برای تعیین تعرفه ها لحاظ نموده و مقایسه ای هم با سایر کشورهای همسایه داشته باشد و در نهایت دولت و سازمان برنامه و بودجه نیز این مهم را قبول و اجرایی کنند.

وی با بیان این که صاحب نظران و تصمیم گیران ارشد مسیر تعرفه ها بر این باورند که تعرفه های کنونی با مقدار واقعی آن فاصله زیادی دارد، یادآور شد: نباید فشارها را بر سر مردم وارد کنیم بلکه با تقویت منابع بیمه ای می توان میزان پرداخت از جیب بیماران را کاهش داد ؛ البته بر کسی پوشیده نیست که کشور توان و منابع لازم را برای رسیدن به تعرفه واقعی ندارد اما می توان با سازوکار دهک بندی کاری کرد تا مردمی که توان کمتری داشته و در دهک های پایین جامعه قرار دارند یک سوم تعرفه واقعی را پرداخت کنند و افرادی که در دهک های بالا قرار دارند میزان واقعی تعرفه ها را بپردازند.

وی گفت: کسی که توان پرداخت تعرفه واقعی را دارد چرا باید مانند  افراد فقیری که حتی نان خود را یارانه ای می خرند تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی را پرداخت کند؟!

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.